וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה והכסף: מזל שרוב החסכונות שלנו בחו"ל

21.6.2023 / 15:13

מאז החל השיח על החקיקה המשפטית גדל מאוד הפער בין ביצועי הבורסה בתל אביב לזו של אחיותיה בעולם. גם הדולר, למרות תזזיתיות בשער, מציג עלייה רציפה. האם זה אומר שהחיסכון הפנסיוני שלנו נשחק? למזלנו, יש לנו חדשות מרגיעות

הבורסה לניירות ערך תל אביב. ראובן קסטרו
הבורסה בתל אביב. למה גדל הפער בינה לבין הבורסות ברחבי העולם?/ראובן קסטרו

מאז שנכנסה הרפורמה המשפטית לחיינו, הכלכלה הפכה לסוג של ספורט אתגרי. הדולר קופץ לגבהים וצולל ראש לתהום, הבורסה מבצעת פניות פרסה בסיבובים חדים, האינפלציה הולכת על הקצה ומאיימת לזנק והציבור צופה בחוסר היציבות הזאת, בפחד גדול מה יקרה לפנסיה, לקופות הגמל ולקרנות ההשתלמות שלו והאם יישאר שם משהו ביום שבו יצא לגמלאות.

אז נתחיל מזה, שאפשר להרגיע, למרות שהנתונים לא מעודדים, בלשון המעטה. הבורסה בת"א ניתקה מזמן מהבורסות בעולם ומצבה בינוני, נכון לרגע זה, בעוד אחיותיה מעבר לים מניבות תשואות פנטסטיות.

הנאסד"ק זינק בכמעט 32% השנה ומדד P&S 500 ביותר מ- 15%, זאת בשעה שמדד 125 בבורסה שלנו עלה ב- 1% וממשיך להתנדנד כמו שיכור למעלה ולמטה, כשרק הדולר, שעלה מאז תחילת השנה ב- 2.3%, האירו והשקל מתחרים בו בהתקפי הזיגזג המוטרפים, לקצב מצב הרוח בבית הנשיא והכנסת, התקדמות החקיקה המשפטית והתבטאויות של פוליטיקאים.


אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, אומר שבגלל מדיניות ההשקעות ארוכת השנים של המוסדיים, לא רק שלא הפסדנו בכספי החסכונות שלנו, גם שהרווחים לא נפגעו. "לא צריך לקחת קשה את ההפרשים בין הבורסה שלנו לבורסות בעולם", מסביר גרינפלד.

"בגלל שהבורסה שלנו דפנסיבית מטבעה, זאת אומרת, החשיפה לבנקים, לפיננסים ולנדל"ן גבוהה מחשיפה להייטק, בניגוד לחו"ל. אם בוחנים את הפערים בינינו לבין הבורסות בעולם בשנתיים האחרונות, הפערים הצטמצמו, כי הבורסה שלנו עולה פחות ויורדת פחות".

אורי גרינפלד. רמי זרנגר,
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות/רמי זרנגר

מה הקשר לחקיקה המשפטית?

גרינפלד מסביר את הקשר בין האירועים הפוליטיים לשוק ההון: "השנה נוצר פער יותר משמעותי, בגלל חוסר השקט הפוליטי. לא רק שהבורסה עלתה פחות, אלא עלתה משמעותית פחות מבדרך כלל, אבל צריך לזכור שהגופים המוסדיים שמנהלים את הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלנו, משקיעים כ- 70% מהכסף במניות בחו"ל, כך שלא הפסדנו, הרווחנו, אבל לא הרווחנו כמו שיכולנו במקסימום בגלל מה שקורה כאן".

ההשקעה של המוסדיים במניות בחו"ל גברה בצל הרפורמה? גם הם הוציאו מפה כסף?
"השקעה במניות בחו"ל הוא לא דבר חדש, אלא ארוך שנים. כשאני התחלתי לעבוד השקיעו כ- 20% בחו"ל ואנחנו כבר מעל 50% השקעות בחו"ל בעשור האחרון וזה עולה בכל שנה. גוף מוסדי לא יכול להסיט את הכסף שלו לפי התנודות בשוק, כי החוסכים רוצים השקעות סולידיות.

"מה גם שהתיק המוסדי עומד היום על כ-3.5 טריליון שקלים והוא ילך ויגדל, בגלל שגידול האוכלוסייה עומד על 2% לשנה, השכר עולה ב- 5% לשנה ואתו ההפרשות לחיסכון, וזה בלי לעשות כלום. מכיוון שהמחזור בבורסה הוא של מיליארד שקלים ביום, 'אחוזת בית' לא יכולה לתת לו מענה בהיקף שהוא צריך ואין להם ברירה אלא לצאת החוצה.

"לאף אחד מאיתנו אין כדור בדולח, ואי אפשר להבטיח שלא יהיו נפילות בשווקים בחו"ל, הם מפזרים את ההשקעות, גם למט"ח וגם לבורסה שלנו. בעקבות הרפורמה יש יותר חשיפה לדולר בגלל התנודתיות. בקיצור, אולי היינו יכולים להרוויח יותר, אבל הם היו מעלים את החשיפה לסיכונים ולא בטוח שזה מה שאנחנו רוצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully