וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנצחות במלחמה: מה קורה למניות של חברות הייצוא הבטחוני?

22.6.2023 / 8:24

הייצוא הביטחוני מישראל הגיע בשנה שעברה ל-45 מיליארד שקל וההערכה היא שהוא רק ילך ויגבר. מלחמה במזרח אירופה, מתיחות בים סין וכמובן, הלהבות הקבועות במזרח התיכון, מתדלקות לא רק את צבר ההזמנות, אלא גם את שווי המניות, לפחות ברוב המקרים

מערכת ההגנה האווירית מהים "כיפת מגן" (כיפת ברזל ימית)/דוברות משרד הביטחון

החברות הביטחוניות הישראליות תמיד נתפסו כאי של יציבות כלכלית, לרוב בזכות שלוש החברות המובילות את התעשייה - אלביט מערכות, התעשייה האווירית, ורפאל, שמככבות ברשימת 100 החברות הביטחוניות המכניסות בעולם בשנת 2022, על פי אתר 'דיפנס ניוז' (מקומות 30, 37 ו-44, בהתאמה).

מלחמת רוסיה-אוקראינה, לצד מתיחות הולכת וגוברת בין ארה"ב, יפן וטאיוון לבין סין, ואזורי מתיחות נוספים כדוגמת המזרח התיכון ודרום אמריקה, רק מסייעים לעסקים.

משרד הביטחון הישראלי, לדוגמא, פרסם לפני כשבוע כי הייצוא הביטחוני עמד על כ-45 מיליארד שקל בשנת 2022 - שיא של כל הזמנים.

חברות ביטחון שנסחרות בבורסה בתל אביב, יוני 2023. ללא, מערכת וואלה
מניות חברות התעשייות הביטחוניות/מערכת וואלה, ללא

אחת הנהנות מכך היא אלביט מערכות, שדיווחה על צבר הזמנות של מיליארדי דולרים לצד הסכמים חדשים לאספקת מגוון ציוד ביטחוני למדינות שונות בעולם. מניית החברה זינקה בכ-36.5% מאז החלה מלחמת רוסיה-אוקראינה, ולשם השוואה רשמה עלייה של כ-31.42% מאז סוף 2017 ועד סוף 2022.

רבע מכלל העסקאות הביטחוניות שישראל ביצעה, על פי נתוני המשרד, הגיעו מתחום המל"טים והרחפנים, ואחת החברות שנהנתה מכך היא ראדא תעשיות אלקטרוניות, המפתחת ומייצרת מערכות ניווט, מכ"ם ואוויוניקה.

בסוף יוני האחרון ראדא דיווחה כי תתמזג לחברת לאונרדו DRS האיטלקית, בעסקת מניות שנעשתה לפי שווי של 775 מיליון דולר לראדה. השווי ביטא פרמיה של מעל 30% על מחיר מניית החברה בתום יום המסחר האחרון, טרום הדיווח על המיזוג.

לאונרדו תפסה את מקומה של ראדא במסחר בבורסות תל אביב ונאסד"ק ארה"ב החל מנובמבר האחרון, ומנייתה זינקה מאז בכ-84% עד לתאריך שנבחן
(ראו טבלה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר הביטחון, יואב גלנט, מנכ"ל משרדו וראש סיבט. אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון, דוברות הכנסת
שר הביטחון (בין מנכ"ל משר הביטחון מימין, וראש סיבט משמאל): 2022 שברה את שיא שווי הייצוא הביטחוני מישראל - ואפילו זה רק מקפצה לקראת מה שצפוי השנה, שבה כבר נחתמו כמה עסקאות ענק/דוברות הכנסת, אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

מחליפות את ההשקעה במניות הנדל"ן?

אך לא כל החברות הישראליות בתחום הצליחו להנות באופן מלא מהבאז הביטחוני, וניכר כי היתרון לגודל, המאפיין את התחום, משליך גם על נכונותם של המשקיעים.

מניית חברת אירודרום, לדוגמא, שאוספת, מנתחת ומעבדת מידע באמצעות כטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) להפקת תובנות דיגיטליות מתקדמות, מבוססות בינה מלאכותית, ירדה בכ-59% לתקופה שנבחנה.

זאת למרות שהחברה הציגה עלייה של כ-30.5% בהכנסותיה לשנת 2022, שעמדו על כ-24.4 מיליון שקל, וציינה כי נכון לסוף שנת 2022, יש בידה צבר הזמנות של כ-26.6 מיליון שקל.


החברה גם ציינה בדו"ח השנתי שלה כי היא "פועלת לממש הזדמנויות הנוצרות כתוצאה מהשפעות משניות הנגרמו כתוצאה מהמלחמה (רוסיה-אוקראינה), אשר במרכזן הגדלת תקציבי הביטחון במדינות אירופה.

השימוש המאסיבי בכלי טיס בלתי מאוישים במסגרת המלחמה משפיע באופן משמעותי על המודעות העולמית בקשר עם הצורך בשימוש בטכנולוגיה בתחום זה."

הבעיה היא שלצד כל זאת, החברה גם הציגה העמקת ההפסד בכ-21% לכ-11 מיליון שקל, לצד ירידה בכמות המזומנים בקופתה נכון לסוף שנת 2022, שעמדו על כ-4.6 מיליון שקל לעומת כ-24 מיליון שקל בסוף 2021.

החברה הסבירה כי הקיטון נובע בעיקרו מתזרים שלילי מפעילות שוטפת, הפקדת מזומן לפיקדונות, פעילות מימון ופעילות השקעה, אך מציינת כי נכון לסוף 2022 היא עם הון חוזר חיובי של כ-12.3 מיליון שקל והון עצמי חיובי של כ-44.2 מיליון שקל.

ניכר כי זוהי שעתן של החברות ביטחוניות, שזוכות לאהדת המשקיעים, אחרי שמצאו בהן תחליף לכוכבות העבר הלא רחוק - מניות הנדל"ן והתעשייה, שכיום מתקשות, נוכח עליית הריבית שהעלתה את עלויות המימון.

השאלה הנשאלת כיום בשוק ההון היא, האם הן תחזקנה מעמד גם לאחר שהאינפלציה תתייצב והריבית תתחיל לרדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully