וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הדואר העסיק מורשעים בפלילים, צ'קים נגנבו

22.6.2023 / 11:01

בנק הדואר צמצם בכוח האדם והחליף את הפקידים שפוטרו בעובדים שמרצים עבודות שירות. היוזמה התעסוקתית נגמרה בחקירה פלילית בחשד לגניבות צ'קים. הדואר: "לא חסר אפילו שקל אחד"

כספומט בנק הדואר בעראבה. יח"צ,
בנק הדואר. אסירים המרצים עבודות שירות החליפו את הפקידים שפוטרו/יח"צ

כבר לפני יותר מחצי שנה הזהרנו ב"וואלה" את האזרחים שמחזיקים חשבונות בבנק הדואר, על כך שכספם אינו נמצא תחת הפיקוח הנדרש על שירותים פיננסיים, שמספר העובדים שאמורים לטפל בהם צומצם לשליש ושמערכת המחשוב של הבנק ושירות הלקוחות אוחדו עם אלה של חברת הדואר. עכשיו האזהרה הזאת הפכה לחקירה פלילית.

לפני כמה ימים פתחה משטרת ישראל בחקירה בחשד לגניבה וזיוף המחאות שהיו אמורות להיות מופקדות בחשבונות של לקוחות בבנק הדואר, בהיקף של מיליוני שקלים.

מתברר, שבשל פיטורי מרבית מעובדי הבנק הוותיקים, תפסו את מקומם במחלקת הסליקה והתפעול הרגישה, עובדים המרצים עבודות שירות משב"ס. חלק מעבודתם הייתה טיפול בעשרות אלפי המחאות של לקוחות הבנק ששולמו או הופקדו בסניפי בנק הדואר.

על פי החשד, מספר לא ידוע של המחאות נגנבו, זויפו והופקדו בבנקים אחרים לטובת נמענים מסוימים.

יש לציין, כי בנק הדואר מחזיק בפיקדונות ציבור של 600,000 חשבונות ובהיקף של כ- 5 מיליארד שקלים והוא שחקן דומיננטי במערך התשלומים המשקי.

במסגרת תהליך ההפרטה, שזוכה לביקורת קשה מצידו של שר התקשורת, שלמה קרעי, דירקטוריון הבנק עשה שינוי ארגוני ומבני, שבו מגוף המאחד תחתיו את כל תחומי העיסוק, נזילות, כספים, השקעות, לקוחות, מערכות מידע, אבטחת מידע, תפעול וסליקה, כנהוג בגופים פיננסים מסוגו, על מנת שניתן יהיה לפקח עליו באופן הדוק, פוזרו תחומי הפעילות ואוחדו מערכות המחשוב עם הדואר, מטעמי חיסכון.

חקירת המשטרה מאששת את החשש, שבעקבות השינוי, כספם של לקוחות הבנק אינו מפוקח כיאות.
גורמים בדואר מאשרים את קיום החקירה, אך דוחים את היקף המעילה, ומציינים שמדובר רק בכמה עשרות אלפי שקלים. מדואר ישראל נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בחקירה משטרתית ולכן לא ניתן להתייחס לפרטי החקירה".

דואר ישראל. שחר פליישמן,
דואר ישראל. חקירת המשטרה מלמדת על עומק הבלגאן/שחר פליישמן

בכמה כסף מדובר? תלוי את מי שואלים

בדואר מדברים על סכומים צנועים בהרבה, של לכל היותר מאות אלפי שקלי שמקורם בצ'קים שכבר נפדו ושניסו להשתמש בהם לזיוף צ'קים חדשים. הדבר התגלה לאחר שניסו לפדות את אותם הצ'קים בבנקים. ככל הנראה, לפחות באחד המקרים צלח ניסיון הזיוף, בהיקף של עשרות אלפי שקלים (לאותו המקרה).

בל מקרה, על פי גורם המצוי בפרטים, בקופת הדואר לא חסר אפילו שקל וטענתו מעולם לא דובר על מיליוני שקלים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מימון שמילה. דוברות משרד התקשורת,
מימון שמילה, מנכ"ל משרד התקשורת. מכתב שמגבה את עמדת השר/דוברות משרד התקשורת

בתוך כך, מועד השימוע של יו"ר הדואר, מישאל וקנין, מתקרב. בתחילת יוני פנו קרעי ודוד אמסלם, השר לשיתוף פעולה אזורי והאחראי על החברות הממשלתיות, למנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, בכדי ליידע אותה על כוונתם להעביר את וקנין מתפקידו. רוזנבוים שלחה בתגובה מכתב חריף, היוצא נגד פיטוריו של וקנין, בטענה שהדבר יפגע בהפרטת הדואר.

לידי וואלה הגיע סיכום עמדת הצוות המקצועי במשרד, בראשותו של המנכ"ל בפועל מימון שמילה, התומך בעמדתו של שר התקשורת: "לא ניתן להשלים עם המצב כיום", נכתב שם, "בו חברת הדואר מעניקה את השירותים הבסיסיים לציבור באופן ירוד ובלתי משביע רצון, ואין לקבל את עצמת הרשות לפיה על המשרד, ולמעשה על הציבור כולו, להמתין עד לאחר הפרטת החברה, ולקוות שאז יחול שיפור ברמת השירות".

לטענתה של רוזנבוים שליו"ר הוגדרו משימות על ידי כל גורמי המדינה הרלוונטיים, שכללו גיבוש וחתימה על תכנית הבראה הכוללת הסדרי מימון והסכם קיבוצי ותוכניות פרישה, ייצוב פיננסי של החברה, קידום אסדרה רגולטורית ויישום החלטת הפרטת החברה, משיב שמילה, "לא ברור מי הם גורמי המדינה הרלבנטיים שהגדירו את המשימות כנטען על ידי הרשות, והאם אלה המשימות שהוגדרו לו, שכן אין מסמך עובדתי תומך לאמור.

לעמדתנו, שיפור השירות לציבור מהווה יעד ראשי ומרכזי בתכנית ההבראה ובתהליך ההפרטה. לא ניתן לקבל מצב שבו רמת השירות לציבור נפגעת לא מקבלת מענה.

"לעמדת המשרד, לא ניתן ולא נכון להמתין להפרטה כדי לפעול לשיפור שירות לציבור. הערכת רשות החברות שהדירקטוריון פעל לשיפור השירות, אינה נתמכת בהחלטה כלשהי של הדירקטוריון או בפרוטוקול המעיד על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully