וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הבוס? הנה מה שהכי חשוב לשליחים של וולט

25.6.2023 / 10:32

מודל התעסוקה שמציעה הכלכלה הישירה נדון לא אחת בבתי הדין לעבודה, אבל מה חושביםעליו מי שהנושא נוגע להם באופן אישי? סקר חדש בדק מה עמדת האנשים שהכי מזוהים עם התופעה, השליחים של וולט

שליח וולט תל אביב. יח"צ,
שליח וולט ברחובות תל אביב. כבר חלק בלתי נפרד מהנוף האורבני/יח"צ

בשנים האחרונות, כולנו עדים להתרחבות תופעת הפרילנסרים בכלכלה הישראלית. יותר ויותר עובדים בוחרים להיות עצמאים ולהחליט בשביל עצמם מתי ואיפה לעבוד, והטכנולוגיה כיום מאפשרת זאת באמצעות אפליקציות ואתרים כמו Fiverr.

אחד הסמלים של פריחת תופעת הפרילנסרים בישראל היא פלטפורמת המשלוחים Wolt, שמאז 2018 פועלת בארץ וששליחיה הפכו לאחד הסממנים הבולטים של הפרילנסריות. כ-15,000 שליחים פעילים כיום בWolt ברחבי הארץ והם שונים מהשליחים השכירים בכך שהם בוחרים באופן חופשי מתי הם עובדים, איזה משלוחים הם מבצעים, והם למעשה הבוס של עצמם ללא מחויבות כלפי Wolt.

גם התגמול נחשב לגבוה בשוק המשלוחים, עם שכר ממוצע של למעלה מ-70 ש"ח לשעה על פי Wolt, ולדברי שליחים בשוק גם יכול להגיע ללמעלה מ-100 ש"ח לשעה בזמני שיא.

שליח וולט. שי עזרי וולט ישראל,
מעדיפים את תחושת העצמאות. שליח וולט מקבל משלוח למסירה/שי עזרי וולט ישראל

תביעה ייצוגית או קבלת הערעור של וולט?

שאלת עתידה של כלכלת הפלטפורמה והפרילנסרים שבתוכה עולה במדינות רבות בעולם, כשיש גורמים שמבקשים למגר את התופעה ולהפוך את עובדי הפלטפורמה מפרילנסרים בעלי עוסק עצמאי, לשכירים.

גם בישראל הסוגיה נדונה בימים אלה בבית הדין לעבודה בשל תביעה ייצוגית שמתנהלת נגד Wolt. מדובר בתביעה שהגיש שליח לשעבר בשם גולן חזנוביץ' ב2020 על כך שהוא מייצג את כל שליחי Wolt ושהם למעשה שליחים שכירים ולא עצמאים פרילנסרים. באוגוסט 2022, בית הדין האזורי בתל אביב הכיר בתביעה כייצוגית, שלב אחד לפני קיום משפט בנושא.

חברת Wolt ערערה לבית הדין הארצי לעבודה על ההכרה בתביעה כייצוגית, ובסוף יוני אמור להתקיים הדיון בערעור, בבית הדין הארצי בירושלים, בהרכב בראשות נשיאת בית הדין הארצי לעבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
וולט מגיעים לעיחר הצפונית - חיפה. יחצ וולט ישראל,
שליח וולט בחיפה. תחושת החופש חשובה לשליחים/יחצ וולט ישראל

פילוסופיה של תעסוקה

שאלת מעמדם התעסוקתי של השליחים היא הרבה מעבר לשיח סביב תגמול - זו בעצם שאלה שעוסקת באופיו של אורח החיים של אותם שליחים. שליח שכיר עובד במשמרות, מחויב לאיסוף הזמנות שהחברה מקצה לו, עובד תחת בוס וזכאי בתמורה לזכויות סוציאליות של שכיר הכוללת ימי חופשה, מחלה וכו'.

שליח עצמאי מחליט בעצמו מתי להיות זמין לעבודה, בוחר האם לקחת או לדחות כל משלוח שמוצע לו באפליקציה, הוא הבוס של עצמו, וזכאי לזכויות סוציאליות של עצמאי שאינן כוללות ימי חופשה ומחלה. התגמול של שליח עצמאי הוא גבוה בממוצע מזה של שליח שכיר.

ב-Wolt אומרים כי מתוך מודעות לחשיבות הנושא, הם ערכו סקר חיצוני מקיף בנושא באמצעות מכון Kantar בראשות ד"ר דודי חסיד. בסקר שאלו בדיוק את השאלות האלה על אופי העבודה שהשליחים מעדיפים, מעבר לכך שכל שליח בוחר באופן חופשי היכן לעבוד כמובן. על הסקר ענו כמות גבוהה מאוד של נשאלים ביחס לסקרים סטנדרטיים, כ-1,900 שליחים, בעוד שסקר טיפוסי לרוב מונה כ500 נשאלים.

תחפושת וולטר - וולט מרקט. יח"צ wolt ישראל,
"המשמעות של הגמישות והעצמאות בוולט היא קודם כל היכולת לבחור את שעות העבודה שלי בהתאם לפעילויות הנוספות"/יח"צ wolt ישראל

מה חושבים שליחי Wolt? הנה התוצאות:

בשאלה פתוחה שביקשה מהשליחים לציין את הדבר החיובי ביותר עבורם:
48% ענו גרסאות שונות של "עצמאות", "אין לי בוס" או "שעות גמישות".
17% מהשליחים התייחסו לנוחות התקשורת עם האפליקציה ועם נציגי החברה
11% ציינו את השכר הגבוה כפקטור המשמעותי ביותר עבורם

בשאלה נוספת התבקשו השליחים לבחור 3 גורמים שהם המשמעותיים ביותר עבורם:
90% מהשליחים בחרו ב"גמישות בימי ובשעות העבודה - אני הבוס של עצמי" כאחד משלושת הגורמים
60% ציינו את רמת התגמול
42% ציינו את היכולת של שליחי וולט לבחור אילו משלוחים לבצע ואיזה משימות לדחות
27% מהשליחים בחרו ב"בטיחות בדרכים"

ובשאלה המשמעותית ביותר:
האם היו מעדיפים "להמשיך לקבוע את הימים והשעות בהם הם מבצעים משלוחים" או מעדיפים "לבצע משלוחים בזמנים קבועים מראש":

96% מהשליחים אמרו שהם מעוניינים להמשיך לקבוע את זמני ביצוע המשלוחים שלהם! 4% בלבד היו רוצים לעבוד במשמרות קבועות כמו שעובד שליח שכיר.

השליחים נשאלו עד כמה הם מרוצים מ"שיתוף הפעולה עם וולט":
45% השיבו שהם מרוצים מאוד
36% מרוצים
15% אינם מרוצים ואינם לא מרוצים

דודי חסיד, מנהל מכון Kantar: "מטרת הסקר שערכנו הייתה להבין מהשליחים מה חשוב להם באופי העבודה כשליח פרילנסר. הדרך האמינה ביותר לקבל תשובות רלוונטיות לנושאים כאלה היא באמצעות שאלות פתוחות, בהן הנשאלים עונים בחופשיות ואינם מוגבלים ע"י תשובות שהוכנו מראש על ידי עורך המחקר.

הממצאים ברורים מעל לכל ספק - חופש וגמישות הם הסיבות המובילות לבחירה של השליחים בWolt. באופן אישי אפילו הופתעתי מהנחרצות שהיה בשאלות הפתוחות".

בן מנחם, בן 36 מתל אביב, מנהל פורום מוזיקה של האוס וטכנו, ושליח פרילנסר בוולט: "המשמעות של הגמישות והעצמאות בוולט היא קודם כל היכולת לבחור את שעות העבודה שלי בהתאם לפעילויות הנוספות שלי. אני בוחר מתי להיות זמין לפעילות התנדבותית ומתי לעשות משלוחים, אני קובע לעצמי את היעדים הכספיים החודשיים בהתאם לצרכים שלי ומנהל את אורח החיים האישי שלי לפי מה שאני צריך באותו זמן. אני הבוס של עצמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully