וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו התקנות שיגנו על עובדי אבטחה, ניקיון והסעדה

26.6.2023 / 18:43

הישג להסתדרות בכנסת: בתום מאבק שנמשך יותר מעשור, אישרה היום ועדת העבודה והרווחה של הכנסת את המתווה שהגישה ההסתדרות - ולפיו יוסדר ערך השעה בהתקשרות בין מזמין שירות לחברת קבלן. המשמעות: עיגון תנאי השכר לעובדי הקבלן ושמירה על זכויותיהם, לצד מניעת מכרזי הפסד

צוות ההסתדרות בישיבת ועדת העבודה והרווחה בכנסת. דוברות ההסתדרות,
צוות ההסתדרות בישיבת ועדת העבודה והרווחה בכנסת/דוברות ההסתדרות

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ב') את התקנות להגברת האכיפה של דיני העבודה לעובדי קבלן. הצעד הזה, שמשמעותו בפועל הסדרה של ערך שעת עבודה בהתקשרות בין מזמין שירות לחברת קבלן, מגיע בתום מאבק ארוך שנים של משרד העבודה וההסתדרות בנושא זה.

המהלך החל כחלק מהמאמצים של ההסתדרות לשפר את תנאי ההעסקה בענפי האבטחה, הניקיון וההסעדה, ולייצר אטרקטיביות לעבודה בענפים אלה. ב-2012 נכנס לתוקף החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה הקובע את האחריות על מזמיני שירות בנוגע לזכויות עובדי הקבלן המועסקים.

התקנות להגברת האכיפה של דיני עבודה נועדו לקבוע את רכיבי השכר המרכיבים את ערך שעת עבודה, וכן את ערך שעת העבודה לעובד קבלן לפי סוגי שירות שונים. במשך השנים נדחו כמה טיוטות תקנות שהועלו בעניין, ואולם לפני כשנה וחצי קיבל משרד העבודה את ההצעה שהגישה ההסתדרות באמצעות סמנכ"ל כלכלה ומדיניות אדם בלומנברג, ובתיאום עם ארגון חברות השמירה והאבטחה ועם ארגון חברות הניקיון.

עיקר ההתאמות נגעו לאופן חישוב התקנות ביחס לערך השעה (שהוגדר כפרמטר ולא כשכר מינימום), ליצירת מחשבון שכר למזמיני השירות באתר משרד העבודה, ולקביעת רכיבי התחשבנות מול הוצאה בפועל.

לאחר עיכובים עקב מערכות בחירות חוזרות ונשנות, בשבועות האחרונים נערכו סבבי דיונים בוועדת העבודה והרווחה בניסיון לטפל במחלוקות שנתגלעו בין הצדדים בנוגע לטיוטת התקנות. צוות ההסתדרות, בהובלת אלכס מילר מאגף קשרי ממשל ושונטל קולט מאגף כלכלה ומדיניות, הובילו לתיקון הפגמים בטיוטת התקנות ולהגעה להסכמות עם משרד העבודה והארגונים השונים.

בפועל, מבנה התקנות ואופן החישוב שונה ועוצב מחדש באופן שכאמור מיטיב עם העובדים. יצוין כי מדובר בהסכמה רוחבית עם משרד העבודה וארגוני המעסיקים. המתווה החדש והתקנות שאושרו בוועדה ייכנסו לתוקף בתוך חצי שנה במכרזים חדשים, ובתוך שנה וחצי במקומות שיש בהם התקשרות בתוקף.

התוספת לתקנות תוביל לעלייה משמעותית ביכולת האכיפה והבקרה על מכרזי כוח אדם בענפי השמירה, הניקיון וההסעדה, תבטיח שכר הולם, תביא לעלייה משמעותית במיצוי הזכויות של העובדים בענפים אלו, וכאמור גם תמנע "מכרזי הפסד". זהו למעשה כלי משלים ליכולת האכיפה על מזמיני השירות, להסדיר את התשלום על בין המזמין לקבלן ולמנוע ניצול של עובדים.

שונטל קולט מהאגף לכלכלה ומדיניות בהסתדרות: "אנחנו מברכים על ההסכמות שהושגו והמאמץ שנעשה לתיקון התקנות, כעשור לאחר חקיקת החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה. התקנות החדשות יסייעו מאוד למנוע פגיעה בעובדים מוחלשים. אנחנו מודים לנציגי משרד העבודה ולשר על מאמציו לקידום הנושא, לממלא מקום יו"ר הועדה, לנציגי ארגוני המעסיקים ולכלל הצדדים המעורבים".

ורוניקה רוזנברג - מנכ"לית ארגון חברות הניקיון. עופר חג'איוב,
מנכ״לית ארגון חברות הניקיון, עו״ד ורוניקה רוזנברג/עופר חג'איוב

מנכ"לית ארגון חברות הניקיון, עו"ד ורוניקה רוזנברג: "תקנת ערך השעה החדשה כבר לא תנקוב בשכר המינימום על מנת להסליל את עורכי המכרזים והמתחרים לאמת המידה הזו וזה בהחלט שינוי משמעותי בענף.

בשעה טובה, השימוש הפרקטי בתקנה יהיה באמצעות מחשבון דיגיטלי שישקף את כל העלויות של אספקת השירות, דבר שימנע מכרזי הפסד לחברות, במקביל כמובן לעיגון זכויות העובדים. מדובר בהישג גדול שחיכינו לו הרבה שנים ואני מברכת עליו. אין לי ספק שלקחנו את ענף הניקיון והעוסקים בו צעד משמעותי קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully