וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טביעת ענק: הסטרט אפ הישראלי שיוציא אותנו מהמים

27.6.2023 / 8:17

מאות אלפי בני אדם מתים מטביעה ברחבי העולם. את חלקם ניתן היה להציל לו היה מתקבל בקרב גורמי החילוץ וההצלה מידע שיתריע על הסכנה. החברה עדיין בחיתוליה, אבל מדובר בשוק ששיכול להניב מיליארדים רבים, נוסף כמובן על הערך שבהצלת חיים

מצילים מבצעים החייאה באישה שטבעה בבריכה. ShutterStock
רוב הטובעים הם במדינות עניות, אבל גם במדינות עם שירותי חילוץ והצלה מתקדמים, לא תמיד מוגש סיוע בזמן/ShutterStock

טביעה גבתה את חייהם של כ-236 אלף בני אדם בשנת 2019 (האחרונה לגביה יש סטטיסטיקה ידועה). היא הגורם השלישי בעולם לפציעות בלתי מכוונות המובילות למוות, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, טביעה מהווה כ-7% מכלל אותן פציעות.

הנתונים מראים עוד כי למרות שטביעות קורות ברחבי העולם; הן במדינות ואזורים עשירים יותר והן באזורים העניים, כ-90% מהן מתרחשות במדינות עם הכנסה המוגדרת כ'נמוכה' או 'בינונית', וכמחצית מהן נרשמות באזורי דרום מזרח אסיה ובאזור מערב האוקיינוס השקט - פי 27 עד 32 מרישום הטביעות באנגליה וגרמניה, לדוגמא.

לכאב על אובדן חיי אדם מתלווה גם מחיר כלכלי: כך לדוגמא נתוני הארגון מראים כי העלות השנתית הכוללת למקרי טביעה בארה"ב נאמדת בכ-273 מיליון דולר בממוצע, בכ-173 מיליון דולר בקנדה וכ-85.5 מיליון דולר באוסטרליה.

הסיבות לטביעה בחופים מגוונות, וחלקן נוגעות לשינוי הזרמים בחופי הים כתוצאה ממערבולות, שינוי מזג האוויר, ועוד, לצד בעיות בריאות, שתיית אלכוהול וחוסר היכרות עם השטח הימי בקרב מתרחצים הרחוקים מאזורים בהם פועלים שירותי הצלה.

יזם ישראלי אחד החליט לרתום את הטכנולוגיה כדי להילחם בפוסידון במימי חופי העולם והקים את חברת הסטארטאפ SightBit, שפיתחה מערכת לניטור אתרי מים המזהה מצבי סיכון וטביעה.

מידעי החברה מציגים את המערכת כראשונה מסוגה בעולם, המנתחת מידע המגיע אליה ממצלמות וידאו שצופות אל מים פתוחים. היא מסווגת את המידע ומפיקה ממנו תובנות מדויקות בזמן-אמת, המאפשרות לצוותים בשטח ולמנהלי האתרים להגיב במהירות לכל אירוע.

מדובר במערכת התראה שעד עתה הצליחה כבר להציל עשרות חיים, כדוגמת אדם שנמשה לאחרונה בחוף אשדוד לאחר שהמערכת סיפקה התראה לכוחות ההצלה שהוזעקו אליו.


החברה הוקמה כמיזם באוניברסיטת בן גוריון, לאחר שמייסדה היה עד למקרה טביעה בים המלח, ולא הסכים לקבל כי מדובר בגזירת גורל.

סייטביט הצטרפה לחממת InNegev עם הקמתה, ובמהלך תקופת ההאצה שודרג האלגוריתם שבבסיס המערכת שלה באמצעות כלי בינה מלאכותית וטכנולוגיות נוספות, ואז החלה לבצע פרויקטים.

שוק החילוץ וההצלה עמד על כ-82.69 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי לצמוח לכ-106.48 מיליארד דולר עד שנת 2027, המהווה עלייה של כ-5% שנה אחר שנה. כך על פי מחקר שוק שביצעה חברת מחקרי השוק The Business Research Company.

שוק הרובוטים בתחום עמד על 18.35 מיליארד דולר וצפוי לעמוד על כ-59 מיליארד דולר עד שנת 2030, על פי חברת Market Research Future, ועל פי דו"ח של Fact.mr שוק הרחפנים המשמש את התחום עמד על כ-3.2 מיליארד דולר, וצפוי לעמוד על כ-11.6 מיליארד דולר עד שנת 2033.

מערכות החילוץ וההצלה משחקות בכלל שווקים אלה, כאשר חלקן מהוות תחליף זול יותר שאינו דורש תחזוקה, וחלקן אף מספקות מענה מקיף יותר.

סייטביט (SightBit). InNegev,
סייטביט (SightBit) - מהחממה אל בין הגלים, גם בשפת הים וגם במישור העסקי/InNegev

סייטביט (SightBit), תעודת זהות

תחום פעילות: חילוץ והצלה באמצעות ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית.

תאריך הקמה: 2020.

מייסדים: אדם ביסמוט (34) המשמש כמנכ"ל החברה.

חזון החברה: לצמצם את מקרי הטביעה ברחבי העולם.

עובדים: 5, כולם בישראל.

סך גיוסי החברה: כ-2 מיליון דולר.

בין המשקיעים: חממת InNegev, רשות החדשנות, אוניברסיטת בן גוריון ומשקיעים אסטרטגיים פרטיים.

בין לקוחות החברה: חברת החשמל, והעיריות תל אביב ואשדוד בישראל, ניו יורק וקליפורניה בארה"ב, וערים נוספות בקנדה וברזיל.

חברות נוספות הפועלות בתחום: Smart Beach Project הקנדית.

דבר המנכ"ל: "לא האמנתי שמצופה מאדם אחד, המציל, לכסות במלוא תשומת הלב רצועת חוף ארוכה ועמוסה במתרחצים.

בזמן העבודה על הפיתוח, הבנתי מה גודל האתגר בפיתוח כלי שכן יאפשר את זה, וחממת InNegev שימשה ל-SightBit את המסגרת הטובה ביותר לצמוח. במסגרת תוכנית המאיץ של החממה קיבלנו הכוונה וליווי מקיפים, החל מהטכנולוגיה, עבור בשיווק וכלה בייעוץ פיננסי. היכולות האלה, בשילוב עם השלמה מוצלחת של גיוס seed, אפשרו לנו להפוך את הרעיון למוצר מציל חיים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully