וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת השנה? תחנת הכוח, המכרז והמיליארדים שחסרים

27.6.2023 / 14:39

מכירת תחנת הכוח באשדוד הייתה אמורה להיות עסקת השנה: דליה אנרגיה, שזכתה, הציעה יותר מ-12 מיליארד שקל עבור התחנה. רק שאז צצה בעיה - ועכשיו לא ברור האם יתבצע תהליך התמחרות, כמו שרוצה חברת החשמל, האם סוגרים עם המקום השני כדרישתו, או מסתכנים במשפט שייארך שנים?

תחנת הכוח אשכול באשדוד. חברת החשמל,
תחנת הכוח אשכול: המיליארדים כבר היו בדרך, אבל אז התברר שלא כצעקתה/חברת החשמל

תחנת "אשכול" של חברת החשמל באשדוד, נחשבת ליהלום שבכתר תחנות הייצור של חברת חשמל, שלצערה נאלצה להיפרד ממנה במסגרת הרפורמה במשק החשמל, כדי להוזיל את התעריף לצרכן ולהכניס תחרות לשוק.

"אשכול" אחראית לכ-15% מייצור החשמל בישראל והיא אחת מחמש תחנות הכוח הקיטוריות. בגלל האטרקטיביות הגדולה בהפרטתה, לווה תהליך הוצאת המכרז למכירת התחנה בבאזז תקשורתי ער, שלובה במהלך הימים שלפני פתיחת המעטפות על ידי ועדת המכרזים, כשהדלפות שפרסומן שירת את אחת המתמודדות, חברת "דליה אנרגיה", דיווחו על כך שהציעה סכום פנטסטי, של מעל עשרה מיליארד שקלים.

כשנפתחו המעטפות לפני שבועיים, התברר שקבוצת "דליה אנרגיה", שבשליטת 280 קיבוצים ומושבים, ביחד עם ג'ורג' חורש וקבוצת תעבורה, הציעה יותר מ- 12 מיליארד שקלים עבור התחנה, סכום הגבוה בשני מיליארד מהסכום שפורסם, ואילו ההצעה השנייה בגובהה, נמוכה מהזוכה בפער אדיר של כ-5 מיליארד שקלים, הייתה של חברת POC בבעלות עידן עופר וקרן נוי.

צרות של עשירים

אלא שחגיגות הניצחון של דליה היו קצרות מאוד. מייד לאחר פרסום דבר הזכייה, התרסקה מניית החברה ותעבורה, השותפה למכרז, ניצלה פרצה בהסכם והודיעה על יציאתה מהרכישה.

אם זה לא הספיק, ד"ר יהודה שנהב, אחד המשקיעים ב"משק אנרגיה", השולטת בדליה, נערך לקראת תביעה נגזרת נגדה ופנה בדרישה לקבל את כל המידע שהוצג בפני הדירקטוריון לפני שניגשה למכרז.

כל זה מעמיד את המכירה בפני אתגר לא פשוט. בשוק ההון העלו ספקות באשר למודל העסקי של דליה ויכולתה לעמוד במימון העסקה. בגלל הפער הגדול בין ההצעה שלה להצעה השנייה, כלל לא בטוח שהגורמים המממנים, בנקים וחברות ביטוח, ירצו להיכנס לעסקה בפער גדול כל כך.

היו שחשבו שדליה, ששילמה כמו שאר החברות שנגשו למכרז 100 מיליון שקלים ערבות, תשלם את הקנס ותפרוש, אבל הסתבר שאין לה כוונה לסגת ובמקום התקפלות, היא ביקשה לנהל מו"מ להפחתת הסכום שהציעה במכרז לתשעה מיליארד, בקשה שגרמה לזעם רב ב -OPC וקרן נוי, שהוכרזו כזוכים שניים, עת נפתחו מעטפות המכרז.

עורך דין ולקוח עם פטיש בית משפט. ShutterStock
התחושה שלנו: מרוב מיליארדים, היחידים שייראו בקרוב כסף גדול הם עורכי השין של הצדדים/ShutterStock

מפסידים, לא לוזרים ובטח שלא פראיירים

אתמול הוציאה השותפות שהגיעה למקום השני נייר עמדה ובו טענה, ש- 12.4 מיליארד השקלים שהציעה דליה, היה מלכתחילה "פאטה מורגנה", כטענתה. "זהו מחיר שאינו מחזיק מים" ושמעולם לא החזיק מים. היום ברור שמדובר בבלוף גמור", נכתב שם.

"בימים האחרונים 'גורמים מטעם' מפעילים לחץ על חברת החשמל, כאילו היא עלול 'לוותר' על מיליארדים במידה ותבחר בהצעתנו. זהו שיח מטעה ומסוכן.

"הדרך שבה תבחר ועדת המכרזים תשפיע על כל מכרזי הענק הבינלאומיים בישראל. האם פנינו למכרזי בזאר טורקי ולפגיעה אנושה בטוהר המידות של גופים מנהליים? אין חולק על כך שהמכרז כפוף לדיני המכרזים ולהוראות חוק ותקנות חובת מכרזים. החוק והתקנות מגדירים כללי משחק ברורים ונוקשים.

"הכללים קובעים שמי שאיחר בהגשת הצעה לתיבת המכרזים הצעתו תיפסל. מה שדליה מבקשת חמור אפילו יותר כיוון שהיא מבקשת להגיש הצעה חדשה, חודש וחצי אחרי המועד האחרון להגשת ההצעות, ואחרי שכל ההצעות של המתחרים כבר פורסמו. לקביעת כללי המשחק ללא שינוי בדיעבד אחרי חשיפת המחירים השלכות על אמון הציבור בהליך המכרזי, וכן משמעויות רוחב ביחס למכרזים עתידיים ביחס לחברות בינלאומיות".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, בכנס מנכ"לים ומזכירים ברשויות המקומיות. מלון מלכת שבא, אילת. יוד צילומים,
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר. אולי ראה כבר בעיני רוחו יותר מ-12.3 מיליארד שקל בקופה, אבל ייאלץ להסתפק בפחות/יוד צילומים

מתי מותר לדון על מכרז גם אחרי סיומו?

על פניו, נראה, לכאורה, שבדליה לא שיחקו בהוגנות. הם הגישו הצעה גבוהה מדי, שספק אם יכלו לעמוד מראש במימונה וספק אם עלות הקניה הגבוהה יכולה להוזיל בעתיד את תעריף החשמל לצרכן, או שמא היה עליו למממן אותה, ואחרי פתיחת המעטפות, היא מבקשת להפחית את הסכום שתשלם, ממעל 12 מיליארד שקלים, לסביבה של 9 מיליארד שקלים - ועוד מיליארד שישולם מאוחר יותר.

אלא שמסתבר שבדיני מכרזים, יש מקרים שבהם ניתן לנהל מו"מ גם אחרי פתיחת המעטפות. "כמו לכל כלל, גם כאן יש יוצא מהכלל", אומר עו"ד אסף הדסי, מומחה בדיני מכרזים, "בעיקר אם יש בו סעיף שמתיר לנהל מו"מ עם הזוכה אחרי הזכייה. אם אכן קיים סעיף כזה, השאלה היא על מה מתנהל המו"מ והאם ניתן לכלול בו גם הפחתה של המחיר.

"פסיקת בית המשפט העליון שדנה בסוגיה, הדגישה את עקרון השוויון, שממשיך לחול על המכרז גם אחרי סיומו וחתימת החוזה. בעבר התעוררו סוגיות שחייבו שינוי בתמחור, אם היו נסיבות שמצריכות לפתוח את ההצעה".

גם אם מדובר בבעיה של מימון? מי שניגש למכרז ומציע הצעה, צריך לדעת אם הוא מסוגל לממן אותה, לפני שהיא מוגשת ולא אחרי פתיחת המעטפות.

"התשובה אינה מובהקת. כשמקורות מכרה את מפעל ההתפלה באשדוד, במכרז שדומה למכרז של 'אשכול', הייתה הצעת מחיר מאוד אטרקטיבית, אלא שאז פרצה המלחמה באוקראינה, הריבית עלתה ואיתה גם עלויות המימון. בעקבות כך, אישרה ועדת המכרזים לתת הנחה של כמאה מיליון שקלים ובעתירות שהוגשה נגדה בבית המשפט, נקבע שבנסיבות מסוימות, כמו זו, ניתן להפחית את סכום הזכייה. כל מקרה לגופו".

"אין ספק", אומר עו"ד הדסי, "שוועדת המכרזים תעמוד בפני דילמה לא פשוטה. אם תדקדק על 12 המיליארד, היא תישאר בהצעה נמוכה יותר, אבל אם היא תיתן לדליה הנחה, הכסף שיכנס לקופת המדינה יהיה גדול יותר. היא צריכה לשקול היטב אם לפגוע בעקרון השוויון, או להשיג את התוצאה המקסימלית עבור הציבור".

אגב כך יש לציין כי האינטרס הציבורי, פנים רבות לו: מצד אחד כספי חברת החשמל הם כספי ציבור, כך שהאינטרס הציבורי הוא למכירה במחיר הגבוה ביותר. מצד שני, מכירת התחנה מלכתחילה נועדה כדי להפחית את מחיר החשמל, לכן אולי מוטב שלא יזכה בה מי שיחשוב מהרגע הראשון רק איך לקזז את נזק המחיר הגבוה שבו נקב.

עורך הדין אסף הדסי, דיין ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
עו"ד אסף הדסי, מומחה בדיני מכרזים/קובי אליהו

שורה תחתונה ותגובות

אחרי פגישה עם נציגי דליה שנערכה אתמול, פנתה חברת החשמל למשרד האוצר בבקשה לנהל מו"מ מחודש ולפתוח התמחרות בין שתי החברות המובילות. משרד האוצר החליט לאשר את ההתמחרות בין דליה ל- OPC וקרן נוי, בכפוף להסכמתה של השנייה, כשנקודת ההתחלה אמורה היות בין 7 ל- 8 מיליארד שקלים. דליה נדרשת להגדיל את הערבות לעסקה ל- 900 מיליון שקלים, במקום 200 מיליון במקור.

במילים אחרות, יש להניח שהדרמה הזו היא רק בתחילתה.

מקבוצת דליה נמסר: "תחנת הכוח אשכול כוללת מספר תחנות כוח, אופציה להקמת תחנת כוח נוספת ומקרקעין בשטח של 400 דונם במיקום אסטרטגי לשימושים מסחריים ואחרים. מדובר באחד הנכסים הציבוריים האסטרטגיים של מדינת ישראל ואחת מעסקאות ההפרטה הגדולות בעשורים האחרונים.

תמורת ההפרטה, או חסרונה, תורגש בכיסו של כל אזרח במדינת ישראל. הפרטת תחנת אשכול במחיר של 7 מיליארד שקל הינה למעשה מכירת נכס ציבורי ייחודי עבור נזיד עדשים"

חברת החשמל פרסמה אף היא הודעה מטעמה:

"תחנת הכוח "אשכול" היא נכס ייחודי בעל שווי כלכלי עצום, ומטבע הדברים הליך המכרז למכירתה מעורר עניין ציבורי רב.

החל ממועד פרסום המכרז, מופצות חדשות לבקרים ידיעות וכתבות בקשר לניהול ההליך על-ידי ועדת המכרזים של חברת החשמל.

הרושם המתקבל הוא שבעלי אינטרסים שונים מבקשים לכאורה להפעיל לחצים על הוועדה ולהשפיע על החלטותיה, באמצעות פרסומים בתקשורת שבינם לבין המציאות אין דבר וחצי דבר.

ועדת המכרזים מבקשת להדגיש, כי ההליך מנוהל אך ורק לפי הוראות הדין וכללי המכרז, ולנגד עיניה עומד האינטרס הציבורי בלבד. מעבר להכרזה על הזוכה במכרז הוועדה טרם קיבלה החלטה אחרת. כל החלטה שהוועדה תקבל בעתיד תפורסם בהתאם לכללים הקבועים בהוראות הדין והמכרז, והיא תובא לידיעת כלל המציעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully