וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה מציגה: משק במצב מצוין משווע לפשרה חוקתית

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים

28.6.2023 / 13:57

בבכל העולם הבורסה משמשת מדד להצלחה או כישלון של מדיניות כלכלית. רק בישראל עדיין לא הפנימו את הקשר הישיר בין המציאות הפוליטית לביצועי הבורסה. לכעוס על מי שמצביע על הקשר הישיר בין השסע הפוליטי לביצועי הבורסה זה כמו לכעוס על הרופא כי בדיקות הדם אינן טובות

הבורסה לניירות ערך תל אביב. ראובן קסטרו
הבורסה בתל אביב. בכל העולם משמשת הבורסה אבן בוחן להצלחת המדיניות הכלכלית של המנמשלה. רק בישראל, כשביצועי הבורסה מצביעים על כישלון המדיניות, מאשימים את השליח/ראובן קסטרו

בערב יום חמישי ה- 15/6 פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי 2023, אשר הפתיע לטובה והגביר את ההסתברות כי אנו קרבים לסיום מחזור העלאות הריבית הנוכחית.

הריבית הגבוהה במשק לצד דביקות האינפלציה וההשפעה שלה על תוואי המדיניות המוניטרית הם מהגורמים המרכזיים לקרטוע הנכסים הפיננסיים בחודשים האחרונים. חשוב לומר כי מדד חודשי בדיד, גבוה או נמוך, אינו סיבה להסקת מסקנות מרחיקות לכת ואולם בעת הנוכחית גם דחיית העלאת ריבית במשק הישראלי מחודש יולי לספטמבר, בציפייה כי גם המדדים הבאים ילמדו על התמתנות בקצב האינפלציה המקומי, היא בשורה משמחת.

המשקיעים בבורסת ת"א הטיבו להבין את ההשפעות החזויות של הירידה בסביבת האינפלציה על שוק ההון הישראלי, ומחירי הנכסים הפיננסיים הנסחרים בבורסת ת"א עלו בבוקר יום ראשון ה- 18/6, אשר היה יום המסחר הראשון לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן.

במהלך יום מסחר זה דווח כי ראש ממשלת ישראל מתכוון לקדם את הרפורמה המשפטית ללא הסכמה ועליות השערים בבורסת תל אביב נמחקו והמסחר בבורסה עבר לירידות חדות. הייתה זו הזדמנות נוספת ללמוד על הקשר הישיר בין המציאות הפוליטית לביצועי הבורסה המקומית.

בעוד בכל העולם הבורסה משמשת מדד מובהק להצלחה או כישלון של מדיניות כלכלית של הממשלה הנבחרת, בישראל קיימת התעלמות מהקשר זה ומהקשר הישיר בין המציאות הפוליטית לביצועי הבורסה בתל אביב.


הבורסה בתל אביב הציגה ביצועי יתר בשנים 2021 ו - 2022 ביחס למדדי היחס ההשוואתיים בעולם ואולם מרגע שהשסע הפוליטי פרץ בעוצמה אל חיינו המגמה התהפכה מקצה לקצה.

יתר על כך, ברגע שלהבות המחלוקת המשפטית הונמכו ונדמה היה שהצדדים מתקרבים להבנות בבית הנשיא, הייתה לכך השפעה מובהקת על ביצועי הבורסה המקומית.

יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר בבורסה לני"ע. סיון פרג',
יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים/סיון פרג'

הפוליטיזציה של הכלכלה הופכת גם את הבורסה שלנו למגרש משחקים פוליטי ולא סתם ציינתי את המילים הבורסה שלנו, שכן הבורסה היא אכן הבורסה של כל עם ישראל - בבורסה חלק מכספי הפנסיה של כולנו, בבורסה רשומות החברות הציבוריות - המעסיקות הגדולות של הציבור הישראלי, בבורסה מתאפשר לציבור הישראלי להיות שותף להצלחות של הכלכלה הישראלית ולכן טובתה היא גם טובתנו.

לכעוס על מי שמצביע על הקשר הישיר בין השסע הפוליטי לביצועי הבורסה זה כמו לכעוס על הרופא שמפרש לך את תוצאות בדיקות הדם הלא טובות שביצעת.

הטענות הנשמעות לא פעם לפיהן מנהלי השקעות מוסדיים מסיטים את ההשקעות שלהם לחו"ל מסיבות פוליטיות הן מגוחכות. מנהלי ההשקעות וועדות ההשקעה בקרב הגופים המוסדיים אמונות על מיקסום התשואה לחוסכים ונמדדות על ביצועים יחסיים.

מנהל השקעות אשר יציג ביצועי חסר אל מול קבוצת ההשוואה שלו, יאבד נכסים מנוהלים לטובת המתחרים והדוגמאות לכך מוכרות לכולנו.

בנתונים אלו, מנהלי ההשקעות מסיטים השקעות לחו"ל, כי הם מאמינים שנזקי הרפורמה לכלכלה כבדים ולפיכך הם מעדיפים להסיט השקעות לשווקים אחרים. מדובר בחוכמה הקולקטיבית ולכן אין פה מקום לדיון עומק במרכיבי הרפורמה ויש להפנים כי חוכמה קולקטיבית זו מחפשת בכיליון עיניים פשרה משפטית.

היופי בבורסה, שהיא משקפת בזמן אמת את מכלול המידע הקיים ומתרגמת אותו למספרים ונתונים, כך שהיא מאפשרת לכל מי שחפץ בכך לסחור במגוון נכסים בהינתן המידע המשוקלל. משקיע הסבור כי המידע המשוקלל במחירי המניות הוא פסימי מידי וכי ההשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית הן שוליות ואולי אף חיוביות יכול לרכוש נכסים פיננסיים במחירים נוחים ולהיפך.

במציאות הנוכחית ביצועי הבורסה מלמדים כי המשקיעים המתוחכמים והמוסדיים כאחד סבורים כי הסיכונים עולים על הסיכויים וביצועי החסר של בורסת ת"א מעידים על כך.

כושר העיכול של המשקיעים בבורסת ת"א הכולל איומים ביטחוניים מורכבים, עימותים ביטחוניים ופיגועים כואבים, עומדים בניגוד גמור לאינטואיציה של אדם מהיישוב והיא פועל יוצא של החוכמה הקולקטיבית שלאירועים אלו אין השפעה ארוכת טווח על הכלכלה. אך לא זה המצב המשתקף מהתנהלות המשקיעים ביחס לשוק ההון הישראלי נוכח המחלוקת המשפטית וחוסר הוודאות שמצב זה מייצר.

נתוני הבסיס תומכים באופן מובהק בהשקעה מוגברת בישראל. הצמיחה הכלכלית בישראל בולטת לחיוב בהשוואה לצמיחה במדינות ה- OECD, שוק העבודה חזק, אנחנו עדיין אומת הסטרטאפ, העודף בחשבון השוטף שריר וקיים, העצמאות האנרגטית והדמוגרפיה הישראלית הם נכסים נדירים וזרימת הכספים העקבית לחיסכון ארוך הטווח תומכת בביקושים לניירות ערך ישראלים, ופערי התמחור בין שוק המניות המקומי למקבילו בארה"ב מצוי בשיא.

הסכמות פוליטיות בסוגיה המשפטית תאפשר למשקיעים לשוב ולהתמקד בנתוני הבסיס של המשק הישראלי ולהגביר השקעה בחברות ישראליות מוצלחות לתועלת החוסכים, החברות והמשק הישראלי, אשר זקוק יותר מתמיד לבורסה שוקקת ונזילה. וכן, אני כותב מהפוזיציה, הפוזיציה של כלכלת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully