וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה עצרה את הקטר? צניחה של 68% בהשקעות בהייטק בישראל

2.7.2023 / 7:33

סקירת החציון הראשון של 2023 בהייטק הישראלי: סך ההשקעות בששת החודשים האחרונים עמד על 3.7 מיליארד דולר - צניחה של 68% לעומת השנה שעברה. הירידה בהשקעות נמשכת זה הרבעון השישי ברציפות עם הנתון הנמוך מאז 2018. במקביל: ההייטק בארה"ב ובאירופה מתחיל לצאת מהמיתון

השקעות בהייטק בחציון הראשון לעומת תקופות קודמות. SNPI,
השקעות בהייטק בישראל לפחי חציונים מאז 2020. נתוני החציון האחרון נמוכים אף מאלה של 2018/SNPI

מאז החלה הוויכוח סביב החקיקה המשפטית והשפעתה על הכלכלה, הייתה אחת הטענות המרכזיות של תומכי הרפורמה כי לפחות בכל הקשור בהייטק, אין לירידה בהשקעות שום קשר למהפכה המשפטית. ההשקעות בהייטק, כך ציינו, פחתו בכל העולם.

הדברים אינם משוללי יסוד. אכן ההשקעות בהייטק פחתו במידה ניכרת בכל העולם, אבל עם שני סייגים מרכזיים מאוד: הראשון הוא ששנת 2022הייתה שנה טובה מאוד להשקעות בהייטק בישראל, למרות שבכל העולם חזינו כבר בירידה. הסייג השני - והוא מדאיג לא פחות: במחצית הראשונה של 2023, וביתר שאת - ברבעון השני שלה, התאושש גרף ההשקעות בחברות הטכנולוגיה כמעט בכל מקום בעולם, רק לא בישראל.

לפרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר משותף SNPI, מכון המחקר שסקר את התחום, אין כלל ספק: "נורת אזהרה נוספת לכל מי שעתידה הכלכלי של ישראל חשוב לו. אין זמן לבזבז"

ההייטק בעולם מתאושש מהמתיון, בישראל הוא עדיין תקוע. SNPI,
שימו לב למה שקורה בעולם במחצית הראשונה של 2023: ההייטק באירופה מתחזק, כך גם בארה"ב, בישראל הוא בירידה. עוד כמה זמן ישארו כאן החברות שיכולות לגייס בחו"ל?/SNPI

כאמור, מכון המחקר והמדיניות SNPI מפרסם את סקירת החציון הראשון של שנת 2023 בהייטק הישראלי, בהמשך לסקירת הרבעון הראשון של השנה שפורסמה באפריל האחרון.

שני הנושאים המרכזיים המשפיעים על הכלכלה הישראלית ותעשיית ההייטק נותרו המיתון הגלובלי וחוסר היציבות בעקבות שינויי החקיקה המוצעים. השילוב בין השניים הביא לפגיעה קשה ומתמשכת בהייטק הישראלי בחציון הראשון.

ממצאים מרכזיים:

• סך ההשקעות בחצי השנה האחרונה - הנמוך ביותר מאז 2018: סך ההשקעות בחציון הראשון של 2023 עומד על כ-3.7 מיליארד דולר, ירידה של כ-31% מהחציון הקודם, וירידה של 68% ביחס לחציון הראשון של 2022.

• ירידה גם במספר סבבי הגיוס: מספר הסבבים ברבעון האחרון עמד על 103 - לעומת 250 בתקופה המקבילה אשתקד.

• רבעון שישי ברציפות של ירידה בהשקעות: סך ההשקעות בסטארט-אפים ישראליים ברבעון השני של 2023 עומד על 1.7 מיליארד דולר, גם הוא הנתון הנמוך מאז 2018.

• ישראל נשארת מאחור בזמן שהעולם מתאושש מהמיתון: המשך הירידה בהשקעות מתרחשת בשעה שאירופה וארה"ב מתחילות לצאת מהמשבר עם עלייה בהשקעות הון סיכון של 34% ו-15% בהתאמה ברבעון האחרון.

• חלק מהיציאה של סקטור ההייטק העולמי מהמיתון מיוחסת להשקעות גדולות בטכנולוגיות AI: הערכה כי כ-1,400 חברות הייטק בישראל משתמשות בטכנולוגיה זו, כאשר סך ההשקעות בשנתיים האחרונות בחברות אלה עמד על כמחצית מסך ההשקעות הון-הסיכון בהייטק הישראלי. עם זאת, יש לזכור כי בינה מלאכותית איננה סקטור מובחן ולכן מדובר בהערכות בלבד.

• הצניחה החדה בהשקעות חצתה את כל הסקטורים, אך בסקטור ה-Agri-Food Tech היא הייתה המתונה ביותר: בחציון הראשון של 2023 נרשמה ירידה משמעותית בסכומי ההשקעות בכלל הסקטורים המרכזיים באקוסיסטם הישראלי, כאשר ב-Fintech וב-Enterprise IT & Data Infrastructure נרשמו הירידות הגדולות ביותר ביחס לשנת השיא 2021 (ירידות של 82% ו-83%, בהתאמה).

מבין הסקטורים שנבדקו, בסקטור ה-Security Technologies שברובו משויך לסייבר הייתה הירידה המתונה ביותר ביחס לשנה שעברה (ירידה של 44%). הירידה המתונה ביותר ביחס לממוצע החציוני של 2021 נרשמה בסקטור ה-Agri-Food Tech (ירידה של 60%).

• לאחר עשור של עלייה - קיפאון בשכר הריאלי בהייטק: קצב העלייה לאורך 10 השנים האחרונות עמד על כ-3.7% בשנה בממוצע. עם זאת, השילוב של האינפלציה הגבוהה לצד ירידה בעדכוני השכר הובילה לקיפאון בשכר הריאלי בחודשים האחרונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
יוג'ין קנדל. יחצ,
פרופ' יוג'ין קנדל/יחצ

פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר משותף SNPI: "נתוני החציון הראשון של השנה הם נורת אזהרה נוספת לכל מי שעתידה הכלכלי של ישראל חשוב לו. ההייטק הישראלי עלול שלא להישאר כאן בעוד עשור גם ללא חוסר היציבות הפוליטית - ואף מוקדם יותר באווירה הנוכחית.

עלינו לזכור שאין לישראל מונופול על חוכמה, ובוודאי שלא על משאבים. מה שיש לישראל הוא יתרון טכנולוגי עצום שנבנה בעמל רב במשך עשורים שחייבים לשמרו
- ולשם כך דרושה אסטרטגיה המכתיבה מדיניות חכמה, עקבית במטרותיה, וגמישה בכליה. אין לנו זמן לבזבז".

אורי גבאי, מנכ"ל SNPI: "לאור השינויים המשמעותיים מאז תחילת העשור הנוכחי - אינפלציה עיקשת וסביבת ריבית גבוהה, שינויים גיאו-פוליטיים, ובעיקר עליית טכנולוגיה חדשה שהשפעתה צפויה להיות חסרת תקדים - חשיבות השותפות בין הממשלה לתעשייה מתעצמת.

דווקא על הרקע הזה, אנחנו מודאגים במיוחד מההתפתחויות הפוליטיות של השבועות האחרונים. הפוטנציאל הטכנולוגי והאנושי בישראל נותר מהטובים בעולם, וישראל צריכה ויכולה לנצל את גל הטכנולוגיה החדש כדי לחזק עוד יותר את מעמדה במירוץ החדשנות העולמי.

עם זאת, המשך המגמה השלילית של החודשים האחרונים עלולים למחוק את הישגי תעשיית ההייטק שנבנתה פה ב-40 השנה האחרונות".

אורי גבאי. מיכה לובטון,
אורי גבאי, מנכ"ל SNPI/מיכה לובטון

SNPI הוא מכון מחקר ומדיניות עצמאי וא-פוליטי המתמקד בחדשנות וטכנולוגיה. מטרת המכון היא שימור וקידום ההובלה הטכנולוגית-כלכלית של מדינת ישראל במקביל להגדלת התועלת של כלל האזרחים מאקוסיסטם החדשנות. המכון פועל באמצעות מחקר, המלצות מדיניות ושיתופי פעולה עם הממשלה, תעשיית ההייטק, ארגוני חברה אזרחית וארגונים בינלאומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully