וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: המשך המיתון יגביר את הפרשות הבנקים לחובות מסופקים

ליאור כגן

9.3.2003 / 11:04

ההפרשה לחובות מסופקים בגין משקי הבית נמצאת ברמה נמוכה ויציבה; חלקם באשראי הבעייתי - נמוך; זינוק של 50% תוך שנתיים באשראי הבעייתי של מערכת הבנקאות

בנק ישראל צופה כי המשך המיתון במשק יביא לגידול נוסף בהפרשות הבנקים לחובות מסופקים בגין אשראי שנתנו לסקטור העסקי. בבנק ישראל מציינים כי ההרעה באיכות האשראי במגזר משקי הבית ניכרה פחות בשנתיים האחרונות הודות לפיזור הרחב, אך המשך המיתון עשוי להשפיע גם על הפרשות מערכת הבנקאות בגין אשראי שניתן למגזר זה.

בבנק ישראל מציינים כי האשראי לאנשים פרטיים מהווה כרבע מתיק האשראי הבנקאי (ומתוכו, משקל האשראי למשכנתאות בסך האשראי הוא כ-11%). אשראי זה ניתן למספר גדול יחסית של לווים קטנים אשר המתאם ביניהם נמוך יחסית, ולכך מהווה השפעה חיובית על איכותו של אשראי זה. עם זאת, החרפת המיתון במשק ובפרט העלייה בשיעורי האבטלה ושחיקת השכר הריאלי למשרת שכיר, הביאו להרעת מצבם הכלכלי של הפרטים. הדבר בא לידי ביטוי בהחרפה בתופעת הפיגורים בהחזרי האשראי לדיור בבנקים למשכנתאות, ובעליית מספר החשבונות המוגבלים במערכת הבנקאות.

על אף זאת, מציינים בבנק ישראל, סימנים אלו להרעה באיכותו של האשראי לפרטים טרם קיבלו את ביטויים המלא בנתוני הבנקים, כפי שהדבר מתבטא ברמתם הנמוכה והיציבה של יחס ההפרשה לחובות מסופקים לסך האשראי (0.3% בלבד, לעומת כ-0.9% בממוצע בענפים העסקיים), ובחלקם הנמוך באשראי הבעייתי, המסתכם ב-12% לעומת חלקם הגבוה בסך האשראי (כ-25%).

מסקירת התפתחות האשראי הבעייתי במערכת הבנקאות הישראלית שערכה יחידת המחקר של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, עולה כי היקף האשראי הבעייתי הסתכם ב-59 מיליארד שקל נכון ל-ספטמבר 2002 - עלייה של כ-50% במשך שנתיים. הרעה זו ניכרה בשלושה ענפים עיקריים: התקשורת ושירותי המחשב, המלונאות ושירותי ההארחה והבינוי והנדל"ן.

בבנק ישראל מציינים כי בשנים האחרונות היתה התרחבות מהירה, בשיעורים דו-ספרתיים, בהיקף האשראי הבנקאי. גידול זה נעצר בשנת 2002, לנוכח היכולת המוגבלת של חלק מהבנקים להעמיד אשראי ללקוחותיהם, בשל קרבתו של יחס הלימות ההון אל המינימום הנדרש ע"י בנק ישראל וממדיניות זהירה יותר של הבנקים בתחום האשראי על רקע המשך ההאטה במשק. כך הסתכם בספטמבר 2002 היקף האשראי הבנקאי בכ-821 מיליארד שקל, לעומת כ-828 וכ-757 מיליארד שקל בשנים 2001 ו-2000, בהתאמה.

ההתפתחויות השליליות במשק, פגעו באיכות האשראי שניתן לכל ענפי הסקטור העסקי, ובלטו בשלושה ענפים שנפגעו במיוחד: התקשורת ושירותי המחשב, המלונאות ושירותי ההארחה והבינוי והנדל"ן. הפגיעות בענף משתקפות בעלייתם החדה של יחסי ההפרשות לחובות מסופקים והחובות הבעייתיים בסך האשראי, וכן במשקלם הגבוה (כ-50%) ביתרת החובות הבעייתיים ובהפרשות לחובות מסופקים של המערכת הבנקאית, לעומת משקלם הנמוך יחסית בתיק האשראי (כ-25%) - נכון לספטמבר 2002.

בבנק ישראל מציינים כי הצמיחה המואצת של ענף התקשורת ושירותי המחשב נבלמה במהלך שנת 2000 עם התנפצות בועת ההיי-טק, אשר בעקבותיה נקלעו לווים גדולים למצוקה פיננסית. כמחצית מהגידול בסך האשראי הבעייתי בשנה האחרונה מוסבר באשראים שניתנו לענף זה.

בענף המלונאות ושירותי ההארחה, אשר הושפע קשות מהאירועים הבטחוניים בארץ ובעולם, הגיע משקל האשראי הבעייתי בסך האשראי לענף לכשליש. בבנק ישראל מציינים כי הממצא עלול להצביע על הצפי להיקף מחדלי הפירעונות העתידיים.

מהפיקוח על המט"ח נמסר כי ההרעה באיכות האשראי לענף הבינוי והנדל"ן הנמצא במיתון מתמשך מאז שנת 1997, ניכרה בהפרשות הגדולות לחובות מסופקים ובהיקפי האשראי הבעייתי בשנים 1998-1999. בשנתיים האחרונות השפעתו של הענף על איכות האשראי במערכת הבנקאית היתה פחותה מזו של הענפים הבעייתיים האחרים. בבנק מציינים כי המיתון בענף פעל לשחיקת ערך הבטחונות של נוטלי האשראי, ולהיקלעותם של לווים וקבלנים רבים לקשיים, דבר שהביא להרעה באיכותו של האשראי לענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully