וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יותר מ-150 שנה: הקאמבק של ספינות המפרש?

3.7.2023 / 9:41

האם ספינות משא יחלו לעשות שימוש במפרשים ענקיים כדי להפחית את זיהום האוויר? כ-150 שנה אחרי שנזנח לטובת מנועי הקיטור, המפרש עושה קאמבק: לא מתוח על תורן, אלא יותר בסגנון שמזכיר את גלשני העפיפון (קייט). ההיסטוריה חוזרת, הגרסה הימית

גולשי קייט באשדוד, 4 בינואר 2018. שמואל דוד, מערכת וואלה! NEWS
גולשי קייט בחוף אשדוד. המנגנון דומה, אבל מדובר במפרס בגודל 1,000 מ"ר שיתנוסס בגובה של כ-300 מטר מעל כלי השיט/מערכת וואלה! NEWS, שמואל דוד

ספינות המפרש שלטו בימים במשך כמה אלפי שנים - הן ניצלו את המשאב הטבעי של הרוח כדי לנוע והיו מהירות, ארוכות טווח ויעילות בהרבה מספינות המשוטים. הן אלה שגילו עבור מדינות אירופה את העולם החדש, את אמריקה, אוסטרליה וארצות המזרח (אליהן הייתה גם גישה יבשתית) - ובמידה רבה גם עיצבו את מאזני הכוחות הגיאו-פוליטיים בעידן הקולוניאליסטי.

אלא שעם המצאת מנוע הקיטור - וביתר שאת עם השתכללותו של זה למנוע שפועל על דלקים פוסיליים אחרים, נזנחו המפרשים, לפחות בכל הקשור לספינות הסוחר והתעבורה ונותרו שריד רומנטי ביאכטות (גם אז, לרוב בגיבוי מנוע).

קשה היה להאמין שנועד להם עוד תפקיד מכריע בתעבורה הימית המסחרית, אבל זאת עובדה: המפרשים זוכים לקאמבק, אם כי לא בצורה שזכורה מספינות המפרש, כלומר לא בצורתאריג שמשתלשל מראש התורן ונמתח כדי לאסוף תחתיו את הרוח, אלא יותר בצורה שמזכירה ספורט ימי פופולרי שמוכר לכל ישראלי: קייט (עפיפון).

גולשי הקייט ועפיפוניהם הססגוניים הפכו לאייקון בולט על קו החוף, גם זה של ישראל - אבל קחו את המפרשים האישיים שלהם, הכפילו אותם לגדלים מטורפים - ועכשיו דמיינו "עפיפון" שכזה מושך ספינת סוחר עמוסה במכולות.

ספינת מטען מפליגה בתעלת סואץ. רויטרס
ספינת מטען בתעלת סואץ. בקרוב: המפרש-עפיפון/רויטרס

רבים טוענים שמדובר בפיתרון ביניים, שכן דלקים ירוקים לתובלה הימית כבר נמצאים בשלבים מתקדמים של פיתוח, חלקם אף משמשים כפיתרונות חלקיים בחלק מציי הסוחר, אבל ההערכה היא שיחלפו שנים עד שיהיו זמינים לשימוש מסחרי - ועוד יותר מכך, עד שהשימוש בהם יעוגן ברגולציה שתסדיר הובלה תוך הפחתת הזיהום.

העפיפונים-מפרשים, אגב, צפויים להפחית בקרוב ל-20% את הפליטה הקרבונית מכלי השיט. הם יהיו ענקיים - בגודל של כ-1,000 מטר רבוע ויתעופפו בגובה של כ-300 מטר מעל לספינות, מה שישוף אותם לרוחות חזקות בהרבה מאלה שמוכרות לסקיפרים, משיטי היאכטות בגובה פני הים.

לרעיון אחראים מהנדסים מגורם ידוע מאוד בתעבורה הבינלאומית, אם כי יותר מתחום הטיסה: שני מהנדסים צרפתיים של חברת איירבוס הציגו את הרעיון כבר בשנת 2016, אך נדרשו עוד שנים ארוכות של מחקר ופיתוח בטרם יהפוך לשמיש.

כמובן שלא רק המפרש הונדס כך שעמוד באתגרים הסביבתיים שיעמדו בפניו, אלא גם מערכת פיקוח ובקרה שמאפשרת להניף את הקייט בקלות, לכנס אותו בחזרה לתוך מארז (קטן יחסית לעומת גודלו) וכן לשלוח אותות שייקלטו בחדר הבקרה של הספינה.

הכסף שגויס עד כה לפיתוח, בסך כמה מילוני אירו, התקבל בעיקר מגופים הקשורים לאיחוד האירופי שעוסקים באנרגיה ירוקה ומהחברה נמסר כי הקייט/מפרש/עפיפון הענק, יהיה מוכן לשימוש מסחרי כבר בשנת 2025.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully