וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלוב מזהב: עשור לחוק שניסה למנוע את העבדות המודרנית

עו"ד שני אשכנזי

4.7.2023 / 14:07

החוק שנועד לשפר את מצבם של העובדים הפך לאות מתה והותיר את החלשים מאחור: מעסיקים עוקפים את חוק "איסור קבלת בטחונות מעובד" ובתי המשפט נוטים לפרש את החוק לטובתם

צעירה בריאיון עבודה. ShutterStock
ריאיון עבודה (אילוסטרציה). כוונת החוק הייתה טובה, אבל שתי דוגמאות שהגיעו לפתחו של בית המשפט מלמדות שהוא לא ממלא את ייעודו/ShutterStock

לפני עשור פרץ לחיינו חוק שנועד למגר את התופעה שבה מעסיקים דרשו לקבל מעובדיהם בטחונות שנועדו להבטיח את הישארותם בעבודה, או כתנאי לקבלתם לעבודה.

כאשר החוק התקבל, הייתה אווירה חגיגית באוויר, של רצון לשנות גורלם של עובדים, ובעיקר אלו שנוצלו במשך שנים על ידי מעסיקים. הרציונל של החוק שנקרא 'איסור קבלת בטחונות מעובד' היה שהעובד אינו וסל בבעלות אדוניו, ולכן הוא אינו כבול לעבודה ויש לו חופש בחירה לניידות תעסוקתית.

יחד עם חוק זה, נחקקו חוקים נוספים וביניהם גם החוק להגברת אכיפה של דיני עבודה, שקבע לראשונה סנקציות מנהליות על מעסיקים שהפרו את הוראות דיני העבודה. אולם בעוד שהחוק להגברת אכיפה זכה לשימוש, לעיתים מוגבר, חוק איסור קבלת בטחונות, נזנח כמעט לחלוטין.

למרות שחלף עשור, פסקי הדין שעסקו בנושא הם בודדים וברובם אין דיון משמעות ייתרה מכך, בפסקי הדין שנדונו, החוק פורש פעמים רבות בצמצום.

עו"ד שני אשכנזי. אייל טואג,
עו"ד שני אשכנזי, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עמית, פולק, מטלון ושות'/אייל טואג

בתי המשפט: פרשנות לטובת המעסיק

כך למשל, כאשר עובדת טענה שתשלום מענק התמדה ששולם לה כנגד הבטחתה להישאר לעבוד בחברה, מהווה אף הוא הפרה של החוק, בית הדין שלל לחלוטין את טענתה. בית הדין נימק זאת בכך שהכלל הבסיסי שבחוק אינו כי ייגרם לעובד חסרון כיס, אלא שהבטוחה שייטול המעביד תהיה מכיסו של העובד.

במקרה אחר, כאשר טען עובד שעבד בענף התיירות, כי הוא נדרש להפקיד פיקדון בשל ערכם של כלי רכב עליהם היה אחראי, בית הדין דחה את תביעתו. לטענתו של בית הדין, הפיקדון ששילם העובד לא אינו מעשה פסול, משום שנטילתו לא היוותה תנאי לקבלתו לעבודה או ולא לחייבה אותו להישאר בעבודה.

האם החוק היה כה אפקטיבי עד כי הפרקטיקה הפסולה של לקיחת בטחונות מעובדים פסקה והפכה לא רלוונטית? האם העבדות פסה מהעולם?

ככל הנראה המציאות עגומה יותר והסיבה לכך שהחוק נזנח היא שהעובדים שהחוק מלכתחילה ביקש להגן עליהם, חלשים ולא מאוגדים וכלל אין להם את הידע והמשאבים להתמודד מול דרישות מעסיקים לבטוחות ופקדונות.


עובדים אלו, לא ממשים את זכותם להגיש תביעה לבית הדין לעבודה, מה שמוביל לכך שהחוק הופך הלכה למעשה לאות מתה.

ככלל, בעולם המודרני של דיני עבודה, קיימים כלים אפקטיביים בהרבה להנעת עובדים, לכינון של שיתוף פעולה, לפרודוקטיביות וגם להבטחת הישארותם. מתן תמריצים למשל הוכח במקרים רבים כיעיל, כמו גם יצירת סביבת עבודה יצירתית כגון סביבת עבודה היברידית, קידום מתכונת עבודה גמישה והזדמנויות תעסוקתיות כמו נוודות דיגיטאלית.

עובדים שנהנים מסביבת העבודה מתגמלת ומאתגרת, תורמים גם לתדמית החיובית של מקום העבודה ולמשיכת עובדים ועובדות איכותיים.

הכותבת הינה שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עמית, פולק, מטלון ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully