וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רולטת הבשרים: אין מי שמפקח על הבשר שאנחנו אוכלים

4.7.2023 / 14:23

בשר מקולקל הוא מהמזונות שצריכה שלהם יכולה להביא לתחלואה קשה ואף למוות, אלא שמסתבר שאיש אינו שומר על חיינו: שליש מהרשויות המקומיות אינן מבצעות כלל בדיקות באטליזים, השאר בודקות רק כ-9% מהמקומות. הפרק המפחיד בדוח מבקר המדינה נחשף - לקרוא ולאבד את התיאבון

אטליז. ShutterStock
מפרקים בשר באטליז: רק 9% מהמקומות שבהם נמכרים בשרים בישראל נבדקים על ידי הווטרינר העירוני/ShutterStock

בשנת 2021 הייתה ישראל במקום הראשון בעולם בצריכת עוף ממוצעת לנפש - פי 4 מהממוצע העולמי (כ-65 ק"ג לעומת כ-15 ק"ג). ממוצע צריכת בשר בקר לנפש בישראל, שעמד על כ-23 ק"ג, היה מהגבוהים בעולם - פי 1.5 מממוצע ה-OECD ופי 3.5 מהממוצע העולמי. עם זאת, בשנה זו הושמדו בישראל כ-85 טונות של בשר שלא היה ראוי למאכל אדם.

הרעלות כתוצאה מטיפול לקוי בבשר ובמוצריו עלולות לגרום לתחלואה קשה ואף למוות. במאי 2022 נפטרו שלושה דיירים במעון של משרד הרווחה והביטחון החברתי. ביקורת שערך משרד הבריאות העלתה כי בבשר שהוגש לדיירים נמצאה רמה חריגה של חיידקים.

במרץ 2020 נכנסה לתוקף רפורמה בפיקוח על מזון מן החי. הפיקוח על אתרי מכירת בשר לציבור (אטליזים, רשתות השיווק, מרכולים שכונתיים, מסעדות, בתי מלון, אולמות אירועים, מוסדות ועוד) מבוצע על ידי הווטרינרים ברשויות המקומיות (הווטרינרים הרשותיים) על פי הסמכה מאת מנהל היחידה הווטרינרית במשרד הבריאות.

עוף טרי, שוקיים. ShutterStock
הישראלים אלופי העולם בצריכה של בשר עוף, אבל האם הוא ראוי למאכל?/ShutterStock

בחודשים יוני עד נובמבר 2022 בדק מבקר המדינה את תפקודם של הווטרינרים הרשותיים בפיקוח על אתרים למכירת בשר ומוצריו; את פעולות משרד הבריאות לאסדרה של עבודת הווטרינרים הרשותיים;

את הסמכתם של וטרינרים רשותיים ואיוש תפקידי וטרינרים ברשויות המקומיות; את מערכת המידע של משרד הבריאות שהוקמה לצורך פיקוח על מזון מן החי; ואת פרסום המידע על השמדת בשר ומוצריו המסכנים את בריאות הציבור.

הביקורת התקיימה במשרד הבריאות ובשש רשויות מקומיות: עיריית הרצלייה, עיריית טייבה, עיריית יבנה, עיריית יהוד-מונוסון, עיריית קריית מלאכי והמועצה המקומית זיכרון יעקב. בדיקות השלמה נעשו בתאגיד לפיקוח וטרינרי. מבקר המדינה וצוותו אף ערכו ביקורת פתע, שבה התלוו לביקורת שביצעו וטרינרים באתרים למכירת בשר ומוצריו בפרדס חנה-כרכור, בהרצלייה וביהוד-מונוסון.

ממצאי דוח הביקורת מעלים ליקויים משמעותיים העלולים לסכן את בריאות הציבור או להביא לפגיעה חמורה בה. המבקר מצא כי הרפורמה בפיקוח על מזון מן החי יושמה באופן חלקי בלבד, בחלוף יותר משנתיים ממועד כניסת הרפורמה במלואה לתוקף.

בביקורת התגלו ליקויים בפעילות משרד הבריאות, האחראי למערך הפיקוח על בשר ומוצריו והנושא באחריות להבטחת בריאותם של תושבי המדינה, וכן עלו ליקויים בפעילות הרשויות המקומיות לביצוע פיקוח וטרינרי על אתרים למכירת בשר ומוצריו בתחומיהן.

כך, מצא המבקר כי הווטרינרים של הרשויות המקומיות לא ביצעו בשנת 2021 ביקורת ב-90% מהמקומות שבהם מוכרים בשר ומוצריו: ביקורת כזו נערכה רק ב-5,919 מתוך כ-70,000 אתרים.

מתניהו אנגלמן. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה!
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. האם הדוח שלו יגרום למישהו לפעול, או שהיעדר פיקוח וטרינרי ברשויות המקומיות ימשיך לסכן את בריאותנו?/מערכת וואלה!, מרק ישראל סלם

עוד נמצא כי בשונה מהעיר ניו יורק או ממדינה כמו מבריטניה בהן מונגש מידע לציבור בנוגע לתוצאות ביקורות תברואתיות שנערכו באתרי מכירה של מזון והדירוג שניתן לכל אתר, בישראל לא ניתן מידע לציבור אודות תוצאות ביקורות שערכו וטרינרים רשותיים בשווקים ולא קיים דירוג מסוג זה.

עוד נמצא כי וטרינרים רשותיים חשופים במהלך עבודתם ברמה יום-יומית לאיומים ולאלימות פיזית ומילולית. לדוגמה: באוגוסט 2022 הותקפה מילולית הווטרינרית הרשותית של עיריית יהוד-מונוסון בעת ביקורת שערכה במסעדה בעיר; באוקטובר 2021, בביקורת שערכה לשכת הבריאות המחוזית תל אביב של משרד הבריאות במסעדה בהרצליה, הותקף הווטרינר המחוזי;

בדצמבר 2021 הוצת מבנה המחלקה הווטרינרית בבית שמש; ובינואר 2019 נורה ברגלו הווטרינר הרשותי של עיריית טמרה. משרד הבריאות לא העביר הנחיות לרשויות המקומיות ולווטרינרים הרשותיים בנוגע לשמירה על ביטחונם האישי של הווטרינרים הרשותיים.

משרד הבריאות פרסם הנחיה כי השמדה של 50 - 100 ק"ג בשר תפורסם על ידו לציבור. עם זאת, נמצא כי משרד הבריאות פרסם באתר המרשתת שלו רק 21% מההשמדות של 50 ק"ג ומעלה של בשר ומוצריו שבוצעו בחודשים ינואר עד ספטמבר 2022 (24 השמדות מתוך 113 שדווחו במערכת המידע). עוד נמצא כי משרד הבריאות לא פרסם לציבור את ההשמדות שדיווחו לו הווטרינרים הרשותיים ברשויות שנבדקו בחודשים ינואר 2021 עד ספטמבר.

נכון ליוני 2022, 33% מהרשויות המקומיות (84 רשויות) אף לא העסיקו וטרינר לפיקוח על אתרים למכירת בשר ומוצריו או שהעסיקו וטרינר רשותי שלא היה מוסמך לבצע פיקוח כזה.

המבקר אנגלמן קורא למשרד הבריאות ולרשויות המקומיות לפעול לתיקון הליקויים ולוודא כי הפיקוח הווטרינרי יתבצע בעתיד על כלל האתרים למכירת בשר ומוצריו, ובכלל זה גם במוסדות שבחלקם מתגוררים חסרי ישע.

תגובת משרד הבריאות לדוח מבקר המדינה

"משרד הבריאות פועל על מנת לשפר את מערך השירות הוטרינרי, זאת במקביל לתהליכי עומק מקצועיים הכוללים תכנון מחדש של פעילות היחידה הווטרינרית, הגדרת גבולות גזרה וממשקי העבודה שלה בתוך המשרד ומחוצה לו מאחר ומדובר בתחום חשוב לבריאות הציבור.

חשוב לציין כי על אף האמור בדוח המבקר, אין ולא היה קשר בין הפיקוח של השירות הוטרינרי בשווקים לבין מותם המצער של שלושת הדיירים בבית דפנה שנבע מטיפול לקוי בבשר במוסד עצמו ולא מהתהליכי פיקוח בשווקים.

גם ברמת הפיקוח במוסד - האחריות לפיקוח על מעונות *כהגדרתם בחוק* איננה של משרד הבריאות כי אם של משרד הרווחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully