וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכורים לעבודה? אלה הנזקים שעלולים להיגרם לכם

5.7.2023 / 14:53

היום מצוין בעולם "יום ההתמכרות לעבודה". יצאנו לבדוק עם מומחי בריאות שונים איך משפיעה עלינו התמכרות לעבודה ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את בריאותנו

גבר מול מחשב. ShutterStock
מסכים, ישיבה ארוכה, סטרס נפשי ועוד. העבודה היא חיינו, אבל מוטב שלא תהיה כל חיינו/ShutterStock

התמכרות היא לפעמים שאלה של השקפה. כך למשל ברור לנו שמי שמכור לסמים, אלכוהול או הימורים, מסכן את בריאותו או את רכושו. אבל מה נאמר על מי שמגדיר את עצמו "מכור לספורט"? הרי פעילות גופנית נחשבת לרצוי ומבורכת.

ובתווך בין שניהם: מה נאמר על מי שמוגדר על ידי עצמו או על ידי האחרים כ"וורקוהליק", "מכור לעבודה". סביר להניח שכאן כבר ננסה להבין עד כמה הוא או היא באמת "מכורים": אם מדובר בחריצות, אחריות, נאמנות למקום העבודה גם מחוץ למסגרת יום העבודה ועוד, הרי זה מבורך. מצד שני, אם מדובר בחוסר יכולת להתנתק, להקדשת זמן לעבודה על חשבון הסביבה הקרובה והמשפחה, על מענה למיילים (למשל) ב-11 בלילה, שהועדף על אירוע משפחתי ועוד, כנראה שהגזמנו.

לכבוד היום הבינלאומי להתמכרות לעבודה "וורקהוליזם", יצאנו לבדור מהן הסכנות - ומה ניתן לעשות כדי לשפר את תסמיני ההתמכרות.

סניף אופטיקה הלפרין. יח"צ,
סניף של אופטיקה הלפרין/יח"צ

עבודה מול מחשב שעות ארוכות משפיעה מאד על בריאות העיניים

"עבודה מול מחשב שעות ארוכות משפיעה מאד על בריאות העיניים." אומרת נירמן אלנבלסי אופטימטריסטית ברשת אופטיקה הלפרין. "ראשית, עבודה מול מחשב דורשת מאמץ גבוה ומיקוד רב של העיניים מול המחשב והרבה תנועות של העיניים גורם למאמץ של השרירים הדרישה כל הזמן למיקוד של הראיה גורם לשינוי במבנה העין וככה צורך למשקפיים או שינויים במספר למי שיש משקפיים.

כמו כן עבודה שעות מרובות מול המחשב גורמת ליובש בעיניים - בזמן עבודה מול מחשב אנחנו פחות ממצמצים דבר זה גורם ליובש בדמעות ואז אנחנו מרגשים שהעיניים יבשות שורפות ואנו חשים אי נוחות. השפעה נוספת היא השפעת הקרינה מהמסכים. בעבודה מול מחשב אנחנו נחשפים להרבה קרינת אור כחול מה שמעייף את העיניים וגורם להם להרבה מאמץ וגם כן בטווח רחוק מגדיל את הסיכויים לקטרקט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
איריס ברא"ז. רועי אברמוביץ',
איריס ברא״ז, פיזיותרפיסטית מומחית לשיקום ליקויי יציבה ועקמת בשיטת״שרוט״ ומפתחת תוכנית היציבה הקשובה/רועי אברמוביץ'

סרטן בגלל ישיבה רצופה?

"אנשים מכורים לעבודה, יושבים בממוצע 10 שעות ביום. מחקרים חדשים בתחום היושבנות מצאו שישיבה רצופה יכולה לגרום לירידה בחילוף החומרים,סכרת, שינויים בלחץ הדם ואף לסרטן" אומרת איריס ברא"ז, פיזיותרפיסטית מומחית לשיקום ליקויי יציבה ועקמת בשיטת"שרוט" ומפתחת תוכנית היציבה הקשובה.

"מבנה עמוד השדרה המותני הקעור לא נשמר בדר"כ בישיבה ממושכת. ישיבה בגו כפוף עם השטחת הקשת המותנית ומנח ראש קדמי ,יכולה לאורך זמן לגרום לעומס על הדיסקים, הרצועות והשרירים ועמם כאבים מקומיים ומוקרנים לגפיים. ממליצה להתאים עמדות עבודה ארגונומיות, ללמוד ואריאציות ישיבה מותאמות, ללכת 5000 צעדים ביום ,לסדר התראה בטלפון אחת לשעה שתזכיר לכם לקום וללכת כמה דקות."

water.io. water.io,
כאבי ראש? אולי זה פשוט בגלל ששכחתם לשתות. גם זה קורה כששקועים בעבודה/water.io

"אנשים שעובדים שעות מרובות מתלוננים הרבה פעמים על כאבי ראש וקשיי ריכוז. מה שהם לא יודעים זה שתסמינים אלו נגרמים הרבה פעמים פשוט כי הם שוכחים לשתות מים".

אמרה שרי כהן קשטכר דיאטנית שעובדת עם חברת בקבוקי המים water.io , החברה שפתחה את בקבוק המים החכם שמזכיר למשתמשים בו לשתות."

שתיית המים היא הכרחית לגוף, מצמצמת כאבי ראש ומשפרת את יכולות הריכוז. לאנשים שמרוכזים בעבודה שעות רבות ביום אנחנו ממליצים על לשים תזכורות לשתות מים כדי שלא ישכחו לשתות. אנחנו רואים שאנשים שהתשמשו בבקבוק דיווחו על עליה משמעותית בשתיית המים מה ששיפר את יכולות הריכוז שלהם ומנע כאבי ראש."

ר טל נתיב - אורתופד מומחה כף יד ומרפק. איל מריליוס,
ד"ר טל נתיב, אורתופד מומחה כף יד ומרפק/איל מריליוס

"ככל שהשימוש במכשירים גובר אנו נפגשים יותר ויותר עם תופעות ונזקים"

"שעות רבות של עבודה עם מכשירים סלולרים ו\או מול המחשב גורמת למגוון רחב של תופעות ונזקים. בשנים האחרונות ככל שהשימוש והאובססיה למכשירים גובר אנו נפגשים יותר ויותר עם תופעות אלו וחלקן אף בגיל צעיר יותר מבעבר" אמר ד"ר טל נתיב, אורתופד מומחה כף יד ומרפק.

"תופעות אורטופדיות שונות נובעות מזוויות העבודה עם מפרקי האצבעות, שורש כף היד והמרפק עוד בתקופת פריצת מכישר ה blackberry נראתה עליה משמעותית בתסמונת דה-קארוון (או בשמה הנוסף blackberry syndrome")- דלקת של חלק ממיישרי האגודל שנבעה מאופן אחיזת המכשיר והאינטנסיביות של השימוש."

"כמו כן בשנים האחרונות אנו מבחינים יותר בהופעה של שחיקת בסיס האגודל אשר בעבר הופיעה בגיל מאוחר יותר והיום ניתן לראות כבר מגיל 40 ומעלה ונפוצה בעיקר בקרב נשים. תופעה זו גם היא קשורה ישירות לשימוש המוגבר במכשירים הסלולרים והמקלדות.

תופעות נוספות שנפוצות בשימוש מרובה במקלדת והחזקת הניידים הינה תסמונת תעלה קרפלית ותסמונת תעלה קיוביטלית מתאפיינות בנמלולי אצבעות תחושת זרמים באצבעות , תופעות הנובעות מתנוחות ממושכות של המרפק ו\או שורש כף היד אשר יוצר לחץ עצבי.

מודי ברטוב, שותף מייסד, רוקח אחראי ב-Medz אשר פיתחה פלטפורמה לרכישת תרופות במשלוח מיידי. מעיין סלע, ShutterStock
מודי ברטוב, שותף מייסד, רוקח אחראי בחברת Medz/ShutterStock, מעיין סלע

"התמכרות לעבודה עשויה לגרום ללחץ נפשי רב"

"התמכרות לעבודה עשויה לגרום ללחץ נפשי רב, לכן אנשים רבים משתמשים בתרופות להרגעה המסייעות להפחתת הסטרס. קיימות תרופות ללא מרשם המשמשות לטיפול בתחושות של מתח, חרדה קלה ואי שקט נפשי ועשויות גם לסייע בבעיות שינה מסוימות הנובעות מתחושות אלו.

התרופות משפיעות על מערכת העצבים והכימיקלים במוח, ומפחיתות את הסימפטומים הנוגעים לסטרס." אומר מודי ברטוב, שותף מייסד, רוקח אחראי בחברת Medz אשר פיתחה פלטפורמה לרכישת תרופות במשלוח מיידי.

"חשוב לזכור שקיימים גם סיכונים בשימוש בתרופות מפחיתות חרדה, כגון פגיעה אפשרית בערנות ובריכוז, אשר עלולה להפריע בנהיגה או בפעולות המצריכות ריכוז ותגובה מהירה, בשל אפקט משרה שינה שחלקן עלולות ליצור. השפעות אלו לא קיימות בכל התרופות מסוג זה, ויכולות להופיע בעוצמות שונות אצל כל אדם, או שלא להופיע כלל.

כיום, קיימות בשוק תרופות ללא מרשם שיכולות לסייע בהקלה על מצבי סטרס, ביניהן: נרבן, רלקסין, קלמנרבין ועוד".

מור בן שמחון. MyGenes,
מור בן שמחון, דיאטנית קלינית בחברת MyGenes/MyGenes

"מחקרים מהשנים האחרונות קבעו שלשעות האכילה יש מרכיב דרמטי בהשמנה. אנשים שלא ישמרו על תזמון ארוחות קבוע שמתאים להם, צפויים לפתח השמנה, סוכר גבוה, סטרס וירידה ביכולת הקוגניטיבית". אומרת מור בן שמחון, דיאטנית קלינית בחברת MyGenes, תזונה גנטית בהתאמה אישית.

"בקרב כ- 50% מהאוכלוסייה קיימת נטייה גנטית למצב של "חוסר סנכרון בשעון הביולוגי". לאותם אנשים אסור לפספס ארוחות ואכילה של ארוחות בוקר, צהרים וערב בשעות קבועות היא קריטית עבורם לצורך לשמירה על משקל תקין ואורח חיים בריא.

אנשים שמכורים לעבודה, מבחינתם נותנים מאה אחוז כדי להצליח ולעמוד במשימות שלהם. אבל, אותם אנשים לעתים לא מבינים שכתוצאה מההתנהלות שלהם הם עובדים פחות טוב, צוברים שומנים מיותרים ופוגעים בבריאות של עצמם.

אנחנו יודעים שהארוחות הכי חשובות ביום הן ארוחת הבוקר וארוחת הצהריים. כשאנחנו אוכלים ארוחת בוקר אנחנו "מודיעים" לגוף שיום חדש התחיל, וזה הזמן להוציא את הגוף ממצב של רגיעה ושימור ולספק לו מקסימום אנרגיה.

ארוחת הצהריים אמורה לתת לנו "בוסט" נוסף של אנרגיה להמשך היום כדי לשמור על ערנות ויכולת קוגניטיבית גבוהה. אם נדחה את ארוחת הצהריים הגוף ייכנס למצב של רגיעה ושימור ואז, גם אם נאכל, נרגיש עייפים ומותשים.

הבשורות הטובות הן, שאצל כ- 50% אחרים מהאוכלוסייה, שאין להם בעיה של "חוסר סנכרון בשעון הביולוגי", אין לזה כל משמעות, והם יכולים לאכול מתי שהם רוצים ולדלג על ארוחות.

התמכרות לעבודה לא חייבת להיות כ"כ הרסנית, גם כאן, כמו כמעט כל דבר בחיים, זה תלוי במאפיינים הפיזיולוגיים של האדם וחשוב שנהיה מודעים אליהם ונזין את הגוף שלנו בהתאם.

הדרך לגלות את אותם מאפיינים הייחודיים לכל אחד ואחד מאיתנו, היא באמצעות בדיקה גנטית של גן שנקרא (כמה מפתיע): Clock".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully