וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה קצבה? קודם תקני: כך מתעללים בנשים המוחלשות בישראל

5.7.2023 / 15:15

סניף הדואר בשגב שלום נסגר והתושבים נאלצים להרחיק עד לבאר שבע בכדי למשוך מבנק הדואר את קצבת הביטוח הלאומי. אלא שלסניף בבאר שבע צריך לקבוע תור מראש, וכך נשים מתחתית הסולם החברתי-כלכלי בישראל, שלא יכולות לזמן תורים, מוכרחות לרכוש מוצרים כדי להתקבל

סניף דואר ברהט, אוגוסט 2015. זוהר גואטה, צילום מסך
נשים בדואיות בסניף הדואר ברהט. אלה שהשתמשו בשירותי סניף הדואר בכרם שלום, נאלצות להגיע לב"ש וחלקן נאלצות לקנות מוצרים כדי להתקבל ללא תור/צילום מסך, זוהר גואטה

היישוב הבדואי שגב שלום בנגב, נחשב לאחד הישובים הנחשלים במדינת ישראל ונמצא בתחתית דירוג האשכולות הסוציואקונומיים (דירוג 1 מתוך 10, הציון החברתי-כלכלי הנמוך ביותר). התושבים סובלים מאבטלה קשה, מתפרנסים בקושי ורבים מהם שורדים בעזרת הקצבה החודשית מביטוח לאומי.

בכל 28 לחודש, יוצאות הנשים הבדואיות, רובן חסרות השכלה עיונית או מקצועית, וחלק גדול מהן אף אינן יודעות קרוא וכתוב, לקבל את דמי הביטוח הלאומי בסניף הדואר.

פעם היה אחד כזה בישוב, אך בעקבות הרפורמה וצמצום מספר הסניפים, הוא נסגר והן נאלצות לנסוע לסניף המרכזי בבאר שבע, אלא שמעבר למרחק, צצה בעיה חדשה: לסניף בבאר שבע צריך להזמין תור מראש. מכיוון שאינן יודעות לקרוא ולכתוב, הן לא מסוגלות להתמודד עם האתגר הטכנולוגי וכמה מהן נאלצו לחזור הביתה בלי הקצבה.

אלא שלמישהו מהפקידים היה רעיון מקורי במיוחד: הוא הציע לבדואיות לקנות משהו, משפע המוצרים שמציע דואר ישראל ללקוחותיו, וכך הן יוכלו להיכנס לתור בלי לקבוע מראש. בהתחלה הסתפקו הפקידים בקניות קטנות, כמו "ערכה לניקוי מסך" שלפי אתר הדואר עולה 15 שקלים, או כרטיס ברכה ב- 12.90 שקלים.

גם זה יקר ובעיקר מיותר עבור מישהי שאין לה מחשב בבית כדי למרק את צגו או שאינה יודעת קרוא וכתוב כדי למלא בתוכן את איגרת הברכה, אבל ניחא - הדואר הכניס עוד כמה שקלים והנשים קיבלו את הקצבה שלהן בזמן.

אבל ככל שנקף הזמן, קיבלו הפקידים בסניף המרכזי תיאבון והתחילו לדרוש קניות יותר רציניות, למשל: מטענים לרכב ולבית ב- 39-49 שקלים, או אוזניות אלחוטיות ב- 79.90 שקלים. אחת מהן סיפרה, שיום אחד חזרה הביתה עם נרות ריחיים, שאין לה באמת מה לעשות איתם, העיקר לחזור עם הכסף הביתה. נשים אחרות, שזקוקות לכל שקל כדי להתקיים, חזרו בידיים ריקות למורת רוחה של המשפחה ובלי יכולת לקנות אוכל לילדים.

חיוב ברכישת מוצר כדי לקבל תור, אסורה בתכלית האיסור, בטח ובטח כאשר מדובר בחברה ממשלתית. מבדיקה שערך וואלה עולה, כי עובדי הדואר אמנם אינם מקבלים בונוס על מכירת מוצרים, אבל עליהם לעמוד במכסה מסוימת - ויתכן שמכאן באה המוטיבציה העקומה להגיע אליה גם במחיר ניצול מצוקה של נשים מוחלשות.

בדואר ישראל הזדעזעו מהדברים ומסרו בתגובה: "מדובר בטענה חמורה, ומיד כשהובאה לידיעתנו מפנייתכם, פתחנו בחקירה מעמיקה בסניף המדובר על אף שבשלב זה לא התקבלה כל תלונה מצד שתי הלקוחות אליהן התייחסה הפניה.

בשום מצב לא נקבל התניה של קבלת שירות או "מעקף" בתור ברכישת מוצרים, ובמידה שאירוע שכזה אכן התרחש נפעל במלוא החומרה".

בדואר הוסיפו: "חשוב לציין, כי בזכות מדיניות תיאום התורים, הצלחנו לצמצמם זמני המתנה, לווסת עומסים ולשפר משמעותית את השירות. ניתן לתאם תור באמצעות האתר או האפליקציה של הדואר, אתר myvisit המותאם בשפות שונות, במענה אנושי במוקד הטלפוני של הדואר, וכן בסיוע נציגים בסניף עצמו.

בנוסף, היום כבר אין צורך להגיע לסניף לטובת משיכת קצבאות, ולקוחות בנק הדואר יכולים למשוך כספים מחשבונם 24/7 מכל כספומט של כל בנק, באמצעות הכרטיס הבנקאי 'דיירקט' של בנק הדואר".

מיותר לציין כי למרבית הנשים שעמן שוחחנו אין טלפון חכם, כך שאין יכולת לתקשר עם האפליקציה, גם לא כרטיסי חיוב או אשראי שונים. הן תמשכנה, ככל הנראה, להגיע פיזית אל הסניף בבאר שבע - ואנו נסתפק בזה שיזכו לקבל את השירות החיוני לו הן זקוקות, גם ללא צורך ברכישת נרות ריחניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully