וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי של אירופה צפוי להוריד את הריבית שוב לפני יוני

דפנה מאור

9.3.2003 / 15:12

המסחר בחוזים על הריבית מצביע על ציפיות כי הריבית תרד ל-2.25% עד יוני; הבנק הוריד ביום חמישי הריבית ברבע אחוז, בניגוד לציפיות השוק כי יוריד בחצי אחוז



הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי להוריד את הריבית שוב בחודשים הקרובים, במטרה להילחם במיתון המאיים על כלכלת גוש היורו. הבנק הוריד ביום חמישי האחרון את הריבית ברבע אחוז, בניגוד לציפיות השוק כי יוריד את הריבית בחצי אחוז. הריבית הנוכחית בגוש היורו היא 2.5%.



המשקיעים באירופה מצפים להורדת הריבית, כפי שניתן לשפוט מהמסחר בחוזים על הריבית. החוזים לשלושה חודשים ירדו ביום שישי ב-0.02% ל-2.26%.



כלכלת גוש היורו צפויה לצמוח בקצב אפסי במהלך המחצית הראשונה של השנה. בשילוב איום המלחמה בעיראק, מהוות תחזיות אלו תמריץ חזק לבנק המרכזי לפעול להרחבה מוניטרית. וים דויזנברג, נשיא הבנק, רמז על הורדות אפשריות נוספות באמרו כי כל סימן לכך שארועים גיאופוליטיים ישפיעו לרעה על צמיחה עתידית תוביל את הבנק לפעול בהתאם.



על סיכויי ההתאוששות באירופה עשויה להעיב גם התחזקותו של היורו, אשר רשם בשבוע האחרון את הזינוק החד ביותר מול הדולר מאז נובמבר. היורו זינק ל-1.1007 דולר ביום שישי, ועשוי להתחזק ל-1.11 דולר במהלך השבוע, להערכת סוחרים בשוק.



הורדת הריבית של יום חמישי נעשתה בעקבות האטה קשה בכלכלה בת 7 טריליון הדולר של 12 מדינות הגוש. הבנק החל במהלך הרחבה מוניטרית במאי 2001, והוריד את הריבית חמש פעמים מ-4.75% לרמה הנוכחית. בתחילת דצמבר הוריד הבנק את הריבית בחצי אחוז בתגובה להסתמנות האטה חריפה, אולם סימנים מצטברים נוספים הובילו אותו להורדה נוספת.



בסוף פברואר אמר נגיד הבנק, וים דויזנברג, כי הסיר את תחזיתו להתאוששות בכלכלת גוש היורו בעתיד הנראה לעין. המלחמה המסתמנת בעיראק היא אחד הגורמים אותם ציין דויזנברג בתור גורם להורדת תחזית הצמיחה של גוש היורו.



אולם גם בהיעדר מורא המלחמה, נראה היה כי כלכלת אירופה מתבוססת במדמנה של סטגנציה. הסרת התחזית כי גוש היורו ישוב לצמיחה של 2%-2.5% לקראת סוף 2003 הצטרפה לתחזית של קרן המטבע הבינלאומית, שהורידה את תחזית הצמיחה של תריסר מדינות גוש היורו ל-2003, לפי מקורות. הקרן צופה שכלכלת הגוש תצמח בקצב של 1.3%, בהשוואה לתחזית צמיחה קודמת של 2.3%.



מצבה של גרמניה, המשק הגדול באירופה, נראה כקשה מרוב המדינות. במהלך שנת 2002 צמחה הכלכלה ב-0.2% בלבד, והחודש הזהיר הבונדסבנק כי ככל הנראה נקלעה גרמניה למיתון ברבעון הראשון.



כלכלת צרפת, השנייה בגודלה בגוש היורו, צמחה ב-0.2% ברבעון הרביעי - וסיימה את שנת 2002 בצמיחה של 1%. איטליה צמחה ב-0.4%.



מצב שוק העבודה הוא הגרוע ביותר מזה שלוש שנים. האבטלה בצרפת היא מהגבוהות מבין 15 מדינות גוש היורו. בחודש דצמבר זינק שיעור האבטלה ל-9.1%, ועל פי הערכות - שיעור זה יצמח ל-9.3% כבר לקראת אמצע השנה הנוכחית. בגרמניה זינקה האבטלה ל-11.3% בפברואר - שיא של קרוב לחמש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully