וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעות בתכנון: הסטרט אפ הישראלי שישנה את ענף הבניה?

6.7.2023 / 11:20

טעויות תכנוניות ואי עמידה בדרישות רגולטוריות, מעכבות השלמה של פרויקטים בתחום הנדל"ן ומקפיצות את עלות הפרויקט. סטרט אפ ישראלי שהקים עולה מקנדה, מתכוון למנוע אותן, בעזרת בינה מלאכותית

מגדל פיזה, איטליה. ShutterStock
הטעות האדריכלית המפורסמת ביותר בעולם, אבל לפחות כזאת שמדפיסה כסף.../ShutterStock

המצב הכלכלי אמנם האט את הביקוש לנדל"ן על סוגיו השונים, אפילו בישראל, אך הצפי הוא כי הוא יחזור - ובגדול, ועימו גם עליות המחירים בתחום.

עליית הביקוש על ההיצע היא הגורם המרכזי לעליית המחירים בישראל ובעולם. חלקה נובע כתוצאה מעיכובים במסירת פרויקטים כתוצאה מאי עמידה בדרישות רגולציה או דרישות לתיקון ליקויים שנוצרו כתוצאה מטעויות או פערים בין מחשבות התכנון ליישום בשטח.

פרויקט יכול להתעכב במשך חודשים ואף שנים כתוצאה מכך, זמן שמעלה באופן משמעותי את עלותו, המתגלגלת בתורה אל רוכשי ושוכרי הדירות, המשרדים והנדל"ן המסחרי.

עלות הטעויות התכנוניות של מבנים ומערכות תשתית, לדוגמא, נאמדת בכ-6.85% מהעלות הכוללת של הפרויקט - לכל טעות ישירה, לצד כ-7.36% מהעלות הכוללת לכל טעות עקיפה. כך על פי ד"ר רוברט לופז (Robert Lopez), חוקר בחוג לניהול בנייה, מאוניברסיטת קרטין האוסטרלית.

אם ניישם זאת על עלות ממוצעת למגדל משרדים או מגורים בארה"ב, שנאמדת בכ-550 מיליון דולר, עלותה של טעות תכנונית ישירה בו תעמוד על כ-37.6 מיליון דולר לצד עלות כל טעות עקיפה שתעמוד על כ-40.4 מיליון דולר.

צוות בימ-אפ. אריאל עפרון,
צוות בימ-אפ (BeamUP)/אריאל עפרון

עולה חדש מקנדה החליט לשנות את עולם הנדל"ן ולמנוע את הטעויות הללו, שלעיתים גם גובות חיי אדם, והקים את חברת BeamUp, שפיתחה פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית (AI) לתכנון מבנים ומערכות לבניינים.

הפלטפורמה מעודדת ארגונים ליצור מבנים חכמים, בטוחים ובני קיימא, ומשפרת את תהליכי התכנון, התחזוקה והתפעול בתחום, על ידי איחוד נתונים של לקוחותיה. נתונים אלו מעובדים על ידי המערכת ומאפשרים אוטומציה של תהליכי התכנון, לצד הפחתת סיכוני אי עמידה בדרישות הרגולציה.

החברה מתמקדת כיום בשוק הנדל"ן המסחרי, הנאמד בכ-34 טריליון דולר על פי אתר Statista, נכון לשנת 2021, והפלטפורמה שפיתחה מאפשרת, בין היתר, חיסכון של עד כ-70% בעלויות התפעול הישירות כדוגמת עלויות האנרגיה וכו'.


זאת בעיקר עקב כך שמערכות החשמל, הבטיחות, ה-IT, מיזוג האוויר וה-IOT המותקנות בבניינים, מהוות כ-40% מכלל עלויות הבנייה, וכ-40% מכלל צריכת האנרגיה העולמית. למעשה, תפעול ותחזוק מערכות אלה מהווה את ההוצאה השנייה בגודלה, אחרי הון אנושי, בתחום.

השוק הבינלאומי לתוכנות ייעודיות לענף הנדל"ן עמד על כ-10.24 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי לצמוח בקצב שנתי של 12.8% שנה אחר שנה עד שנת 2030. כך על פי דו"ח של חברת סקרי השוק Grand View Research.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
סטפן לוי, מייסד ומנכ"ל בימ-אפ. אריאל עפרון,
סטפן לוי, מייסד ומנכ"ל בימ-אפ (BeamUP)/אריאל עפרון

בימ-אפ (BeamUP), תעודת זהות

תאריך הקמה: 2019

מייסדים: סטפן לוי (38) המשמש כמנכ"ל החברה.

חזון החברה: לייעל בנייה של מערכות תשתית ומבנים ולחסוך צריכת אנרגיה ובזמן בנייה

עובדים: 43. מהם 33 במטה החברה בתל אביב, 5 באירופה, 3 בבריטניה, ו-2 בארה"ב.

סך גיוסי החברה: כ-20 מיליון דולר.

בין המשקיעים: הקרנות IBEX, Komaps VC ו-Stage One, והאנג'לים צ'אנו פרננדז (מנכ"ל Workday) ורני ולנשטיין (משקיע ויזם סידרתי).

בין לקוחות החברה: חברות מאירופה, אסיה וארה"ב, כאשר 2 מהן מככבות ברשימת ה-Fortune 10, ונוספות ברשימת ה-Fortune 100.

חברות הפועלות בתחום: וואלה! כסף לא הצליח לאתר חברות נוספות הפעולות בתחום זה. על פי BeamUP היא פלטפורמת Facility Intelligence הראשונה בעולם.

דבר המנכ"ל: "אף שעולמות הבנייה וניהול הנכסים כוללים היקפי פעילות וכסף עצומים, ולמרות שחשיבותם והמורכבות שלהם רק הולכת וגדלה - כיום עדיין חסרים שירותים המייעלים את פעילותם. בתחום המתפתח הזה נכנסת BeamUp ומובילה מהפכה".

בעיני רבים, נדל"ן נתפס אך ורק כבנייני משרדים, מגורים או מרלו"גים. ואכן, זה המוכר והידוע. אבל בפועל מדובר בעולם הרבה יותר מגוון ומורכב הכולל גם תשתיות פיזיות אדירות הנדרשות, למשל, למרכזי נתונים המניעים את טכנולוגיית הענן המניעים את קצב החיים המודרניים שאנו מכירים.

כל המערכות הללו זקוקות לתכנון וסנכרון מוקפד וההסתמכות שאנו מכירים היום, על גיליונות אלקטרוניים של תוכנה כזו או אחרת משנות ה-80', לצד ביצוע תהליכים ידניים על מנת לעמוד בכללי רגולציה מחמירים - כבר פשוט לא עובדים.

מנגד, טכנולוגיית ה-AI שאנו מיישמים ושזוכה בימים אלה לתהודה רבה ברחבי העולם, מאפשרת לנו לקדם טכנולוגית את ענף הנדל"ן ולהניע בו טרנפורמציה כפי שראינו בשנים האחרונות בענפים אחרים - ובדרך לייצר חיסכון משמעותי באנרגיה ובתשתיות נוספות לכל אורך שרשרת הערך של התחום, לצד הקלה על יצרני החשמל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully