וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המינוי הפוליטי המסתמן בנמל אשדוד והקשר ליוקר המחיה

9.7.2023 / 11:51

בכיר בענף הספנות מאשים: המינוי הפוליטי שמנסה לקדם שרת התחבורה, מירי רגב, לתפקיד מנכ"ל נמל אשדוד, כבר משפיע על עליית יוקר המחיה. תגובת נמל אשדוד: "הטעיית הציבור והסחת דעת לא הגונה"

נמל אשדוד. דוברות נמל אשדוד,
נמל אשדוד. האם ממלא מקום מנכ"ל הנמל מעכב בכוונה את פריקת האוניות?/דוברות נמל אשדוד

בתחילת מאי נכנסה אניית המטען "וורלד רובי", ועליה 42,000 טון חלבון סויה, לשערי נמל אשדוד. הגעתה תואמה מראש, והצפי לפריקה היה שבוע, פחות או יותר, כמקובל בעולם. אבל שבנמל אשדוד לזמן קצב משלו ושום דבר לא בוער.

כך חלפו להם 59 ימים ולילות ארוכים, עד שהפריקה הסתיימה, כשכל יום של עיכוב עלה ליבואן 90,000 שקלים שאותם שילם לחברת הספנות, קנס שנאמד במיליוני שקלים מיותרים בגלל התפקוד הלקוי של הנהלת הנמל, שסופגת ביקורת קשה מכל עבר.

לפני יותר משנה התפטר המנכ"ל הקודם של הנמל, שיקו זאנה, רגע לפני שפוטר על ידי דירקטוריון החברה, בגלל טענות לתפקוד לקוי. את מקומו ממלא מאז אלי בר יוסף, שהיה סגנו, אבל גורמים בענף הספנות טוענים שהמצב הגרוע שהיה טרם כניסתו לתפקיד, הפך לבלתי נסבל תחתיו.

כל זה אולי היה עובר מתחת לרדאר, אילו בר יוסף היה מסיים את תפקידו הזמני, לאחר מינוי מנכ"ל מנוסה וראוי. אלא שממלא המקום החליט להתמודד במכרז לניהול הנמל, נפסל בגלל אי עמידה בתנאי הסף, הדורשים תואר בהנדסה או משפטים, ערער על הפסילה, ובלחץ שרת התחבורה, מירי רגב, הוחזר להתמודדות אחרי שהמכרז נסגר.

מי שעומד מאחורי בר יוסף, הוא יו"ר ועד העובדים של נמל אשדוד, עמית שרף, שפקד 400 מעובדי הנמל לליכוד לבקשת רגב, כמו שפרסמנו בוואלה (רגב מכחישה), כך שהסיכויים שלו להתמנות נראים די טובים.

"98% מהסחר של ישראל נכנס דרך נמלי הים", אומר בכיר בענף ההובלה הימית, "ונכון להיום, מחצית מהמטענים מגיעים לנמל אשדוד, כיוון שנמל הדרום הפרטי, המתחרה שלו, עדיין לא הגיע לתפקוד מלא.

שרת התחבורה מירי רגב, נמל אשדוד. יונתן זינדל, פלאש 90, ארז מיכאלי, עיבוד תמונה
שרת התחבורה על רקע מנוף בנמל אשדוד. האם המינוי הפוליטי שלה פוגע בכיס של כולנו?/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90, ארז מיכאלי

המודל הכלכלי המוזר של הנמל

בגלל השירות הגרוע, הלקוחות מצביעים ברגליים. יבואנים דרומיים, שיושבים מטר ליד הנמל, מעדיפים לפרוק בחיפה ולשנע את הסחורה במשאיות, ביניהם איסכור, פקר פלדה, סולבר, אחד לא רוצה להיות באשדוד.

"יש מחסור אדיר בכח אדם ובצוותי פריקה. על כל פריקת חמש מכולות שאני מזמין מראש, אני מקבל פריקה של מכולה אחת. הטענה שלהם היא, אנחנו הולכים לקראת תחרות ואין סיבה שנגייס אנשים נ, כדי לא להיות בעודף כ"א בעתיד. זאת טענה כל כך טיפשית, כי היום המחסור כל כך גדול, שגם אם יכפילו את מספר העובדים, זה לא יספיק.

"המצב הזוי. אונייה מגיעה לנמל, מדווחת על מספר המכולות, נגיד 1000, ופורקים רק 800. 200 מכולות נשארות על האונייה, זאת אומרת ש - 200 לקוחות נשארים בלי סחורה. מכיוון שאין ידיים עובדות, אין מי שיפנה את המכולות הריקות, אז צריך לחכור אוניות כדי להוציא אותן בסכומי עתק. בגלל המחסור בכוח אדם, התחזוקה איומה, ציוד לא עובד, מנופים מושבתים שוב ושוב.

לא בכדי הייתה נטישה המונית של סמנכ"לים ועכשיו אין בכלל עם מי לדבר. כשבר יוסף נכנס לתפקיד, המצב הפך להרבה יותר גרוע, ואפשר לראות את זה במדדים האובייקטיביים. נמל אשדוד צנח במאה מקומות בדירוג הנמלים בעולם. ספקים שאני עובד איתם קוראים לו 'הנמל הגרוע במדינות העולם השלישי".

תחת ניהולו של בר יוסף המצב החמיר?
"כסמנכ"ל לקוחות הוא עשה 'הפרד ומשול בין חברות הספנות ללקוחות. ועכשיו, במקום להגיד, יש לי בעיית כ"א, הוא משתלח בכולם, ולא עושה דבר כדי לתקן את המצב. הוא לא מתאים לקחת את נמל אשדוד לשוק תחרותי, כי הוא פשוט מנהל גרוע. תראי מה קרה בנמל חיפה, המקביל של אשדוד, אחרי ההפרטה. הם איבדו חלק גדול מהמכולות, אבל מפצים על זה בגידול פסיכי במטענים. באשדוד, תחת בר יוסף, מאבדים פשוט הכל. מתחילת השנה ירדה פעילות הצובר, המטענים הנשפכים כמו מלט, ב - 40%. כולם יודעים שאין לו את הכישורים המתאימים".

אז למה שרת התחבורה מתעקשת למנות אותו לתפקיד מנכ"ל הנמל?
"כי המידע שמועבר אליה הוא לא מדויק, בלשון המעטה. הייתה ישיבה בוועדת הכספים אצל גפני והוסכם שם שמה שצריך להנחות את נמל אשדוד הוא שירות על פני רווח, אלא שבר יוסף פועל הפוך. הרווח הוא זה שמנחה אותו, והדרך שבה הוא מרוויח היא עקומה לגמרי, ובאה כתוצאה מחוסר יעילות. ככל שהוא יעיל פחות, מעסיק פחות אנשים, ומפעיל פחות ציוד, הוא מרוויח יותר.

"צריך להבין שיוקר המחיה של אזרחי ישראל מתחיל שלא פורקים סחורה בזמן. בספנות יש כלל בסיסי: ככל שהתחלופה בקו המים גדולה יותר, הרווח עולה. באשדוד המציאו כלל כלכלי חדש: ככל שהתחלופה יורדת, הרווח עולה, אבל הרווח הזה בא על חשבון חברות הספנות, היבואנים, היצואנים ומגולגל לציבור. לכן, אסור שבר יוסף יתמנה למנכ"ל הנמל, כי כולנו נשלם על כך ביוקר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

תגובת נמל אשדוד

"מצער שגורמים בעלי אינטרס עסקי מקהיליית הים פועלים להשפיע על הליך בחירת מנכ"ל לחברת נמל אשדוד, ושכל תכליתם היא ניסיון לסחיטת הנחות מסחריות ותשלום מופחת, שיפגע באזרחי מדינת ישראל הבעלים של הנמל. גורמים אלו מנסים באמצעים רבים לפגוע בהישגיו העסקיים והתפעוליים של נמל אשדוד.

"יבואני התבואות פועלים באופן עקבי להסית את השיח מהאתגר לייעול פריקת התבואות כשמתבקש לכך, ביטול 8 ימי הפטור מגמר הפריקה של האונייה (מימון על של המדינה בניגוד לכלל המטענים במדינת ישראל ) העולה למדינה מיליונים רבים בשנה.מחירי התבואות ירדו השנה ב עולם בכ 40% ומחירי חכירת אוניות ירדו בכ 65% . עלות הנמל בשרשרת האספקה של יבואני התבואות עומדת על 0.2% ממחיר שרשרת האספקה. כל ניסיון להסיט את השיח לפעילות הנמל ובוודאי לגופו של בעל תפקיד, הינו בגדר הטעיית הציבור והסחת דעת לא הגונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully