וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה אחרי קרוב לשנה וחצי: הנגיד הקפיא את הריבית

10.7.2023 / 15:10

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, החליט להקפיא את הריבית במשק ולהותיר אותה על 4.75%. מה מאחורי הצעד ומהן המשמעויות?

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. יונתן זינדל, פלאש 90
הנגיד, פרופ' אמיר ירון. האם החליט לשנות כיוון או רק לשבת מעט על הגדר כדי לפוגג את הלחץ הפוליטי?/פלאש 90, יונתן זינדל

כפי שהעריכו רבים במערכת הפיננסית וכפי שקיוו רבים עוד יותר במערכת הפוליטית, בעיקר בצד הקואליציה, החליט נגיד בנק ישראל שלא להעלות את הריבית במשק, שעולה בקביעות כבר במשך כשנה וחצי, ולהותיר אותה בגובה 4.75%.

בכך מאותת הנגיד כי הוא מתחשב במדד חודש מאי, שהיה נמוך מהתחזיות (0.2%) והוריד את האינפלציה לשיעור של 4.6% - וממתין לראות כיצד יתנהגו המדדים הקרובים בטרם יקבל החלטה נוספת.

יש לציין כי צעדו זה של הנגיד מתבצע על אף שהאינפלציה בישראל עודנה גבוהה משמעותי מהגבול העליון של היעד שהוצב לבנק ישראל, של פחות מ-3% לשנה.

האם בכך מאותת הנגיד כי הוא מאמין שהאינפלציה אכן נבלמת וייתכן שלא יהיה צורך בהעלאות ריבית עתידיות? כלל לא בטוח - יש הטוענים כי דווקא העובדה שהעלאת הריבית מצליחה סוף סוף בבלימת האינפלציה, היוותה סיבה מספקת לעליה נוספת.

יתכן כי בסופו של דבר גבר השיקול האנושי על המצקועי - והנגיד שהפך לשק החבטות של פוליטיקאים מהימין, בסך הכל מבקש לעצמו מעט הפוגה, שלכאורה מתאפשרת נוכח המדד הידוע האחרון (מאי).

בכל מקרה, רמז לגבי העתיד נקבל כבר ביום שישי הקרוב, עת יתפרסם מדד יוני, שיצביע על הכיוון אליו ילך הנגיד בהחלטת הריבית הבאה.

למרות שביעות הרצון בקרב רבים מנוטלי המשכנתאות, ספק אם העצירה בעליית הריבית תנחם אותם, שכן ההחזר החודשי בגין משכנתא ממוצעת בישראל (משכנתא ל-25 שנים, מתוכה 450 אלף שקל במסלול פריים), התייקר - מאז החלו העליות בריבית - בקורב ל-1,100 שקל.

ב-2023 כולם יכולים לעשות כסף באינטרנט. השאלה רק כמה.. ShutterStock
מחיר הכסף בישראל. לא התייקר אך נותר גבוה/ShutterStock

"להתכונן ליציבות בשוק המשכנתאות"

התאחדות יועצי המשכנתאות: "אחרי שנה קשה אפשר להתחיל להתכונן ליציבות בשוק המשכנתאות עם אופציה עתידית לירידה בשיעור הריבית במשק"

בהתאחדות יועצי המשכנתאות מציינים כי אירוע עליות הריבית לקראת סופו וממליצים לציבור לבחון אופציות של מחזורים ובחירת מסלולים שניתן יהיה לשנות אותם אם וכאשר הריבית תתחיל לרדת
ריבית בנק ישראל נותרה על כנה, האם פרק עליות הריבית הגיע לסופו?

בהתאחדות יועצי המשכנתאות מציינים כי, עליות הריבית לקראת סופן ואנחנו לקראת יציבות בשוק המשכנתאות. ההמלצה לפיכך לציבור הינה לבחון אופציות של מחזורים ובחירת מסלולים שניתן יהיה לשנות אותם אם וכאשר הריבית תתחיל לרדת. בהתאחדות מדגישים כי עד כה בשוק שהתאפיין בעליות ריבית המחזורים נעשו בעיקר כדי להקטין את ההחזר החודשי ואילו כעת מומלץ לבחון את כדאיות המחזורים תוך התייחסות לאופציה עתידית של הורדת שיעור הריבית של בנק ישראל.

בהתאחדות מציינים עוד כי מומלץ לבחון את המסלולים שיכולים להוות תחליף למסלול הפריים ללא חשיפה גבוהה לעמלות פרעון מוקדם. דבר שמאפשר ריבית נמוכה יותר בתקופה הקרובה ואפשרות למחזור עתידי אם וכאשר הריבית תרד.

בהתאחדות מדגישים כי למרות האופטימיות, משקי בית רבים עדיין חווים קשיים גדולים כאשר המחירים ממשיכים לעלות ולמשקי בית רבים יש מינוס בבנק והלוואות נוספות על המשכנתא. כדי לסייע לאותם משקי בית, מדגישים בהתאחדות, ראוי כי בנק ישראל יבחן ויאשר את הוראת השעה לגבי משכנתא לכל מטרה כדי לאחד תחת המשכנתא את כלל ההלוואות שנלקחו (עד 70%) כדי להביא להקטנת ההחזרים החודשיים של מאות אלפי משקי בית.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות:

ההחלטה להתיר את הריבית על כנה, לאחר עשר העלאות רצופות נתמכה להערכתנו בעיקר על ידי סימני ההאטה במשק. אותה ההאטה ניכרת גם בניתוח נתוני האינפלציה בחודש מאי. ההחלטה הבאה, בהקשר זה, תושפע ממדדי יוני ויולי. ככל ששער השקל ימשיך להיסחר ברמתו הנוכחית, או אף יעלה, יהיה בכך כמובן כדי לתרום לאינפלציה המקומית.

מנגד, אנו מעריכים כי המשך מגמת ירידת מחירי הסחורות העולמיות, והשילוח הימי, יאפשרו לספקים המקומיים למתן את העלאות המחירים המקומיות. על אלה מצטרפת כמובן המשך ההאטה המקומית במשק, המיתרגמת להאטה גם בקצב עליית השכר הריאלי. ומעל הכל, יציאת השפעת עליית מחירי האנרגיה, מהקיץ שעבר, מחישוב האינפלציה, צפויה להביא להתמתנות מקומית משמעותית.

במצב הנוכחי, ראוי לציין את יציבות פער הריבית מול ארה"ב, לאחר החלטת הפד להשהות את סדרת ההעלאות, בחודש שעבר. נצפה כי במהלך המסחר מחר ומחרתיים, נמשיך לראות את השוק המקומי מתמחר העלאה על ידי בנק ישראל, בהסתברות גבוהה, בראשית ספטמבר. מצב זה נתמך על ידי הציפיות הגבוהות להעלאת ריבית של הפד, בעוד כשבועיים.

מנגד, ביום רביעי, נצפה לאיתגור ציפיות אלה אל מול התחזית להתמתנות ניכרת של האינפלציה בארה"ב, אל קרוב לרמת ה-3%. עוד בזירה המקומית, ככל שפרסום מדד יוני, ביום שישי יביא להתמתנות באינפלציה המקומית, יחד עם הגידול בנתח שלוקחים מחירי השכירות מהאינפלציה הזו, יהיה בכך לחדד עוד את הקושיה בדבר הצורך בהעלאת ריבית מקומית ביולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully