וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממריאים אל על: מה קרה למניות התעופה בעידן שאחרי הקורונה?

12.7.2023 / 12:12

אחרי שנתיים קשות, מזנקות מניות חברות התעופה לגבהים ששמורים בדרך כלל לצי המטוסים שלהן. בכמה עלתה מניית אל על ומיהן חברות התעופה הציבוריות הגדולות בעולם?

נוסעת עם טרולי בשדה תעופה. ShutterStock
לוח טיסות בשדה התעופה. כשמביטים בלוח שערי המניות, רואים כמעט רק ירוק/ShutterStock

הביקושים הערים לחופשות ברחבי העולם בעידן הפוסט-קורונה הובילו את מניות חברות התעופה ברחבי העולם לתיקונים חדים מעלה, שאף עולים על העליות החדות של חלק ממניות ענקיות הטכנולוגיה.

בזמן שעיני שווקי ההון ממוקדים בטכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) בתהייה אם היא שהובילה את מחירי מניות הטכנולוגיה לרמה המנותקת משוויין האובייקטיבי (מעבר לתועלת הכלכלית שיוכלו לייצר ממנה. כלומר, בועה), מניות חברות התעופה הבולטות (ראו טבלה) עלו בכ-36% בממוצע מתחילת השנה.

חברת אל על נתיבי אוויר הישראלית, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-1.2 מיליארד שקל, הציגה את הזינוק הגבוה ביותר במחיר מנייתה לתקופה שנבחנה, שעמד על כ-87%. למרות הגאווה הלאומית, אל על אינה מחברות התעופה הגדולות בעולם.

היתרון לגודל שמור לחברות התעופה הציבוריות האמריקאיות, המובילות את הטבלה עם תשואות המגיעות עד לכ-50% להשקעה במנייתן מתחילת השנה.

לעומתן, דווקא מניית חברת Hainan הסינית, שהטיסה את רוב 155 מיליון התיירים שיצאו מסין לטייל בעולם וחוותה את ביקושי פוסט הקורונה ביתר שאת, הציגה ירידה של כ-13% במחירה מאז תחילת השנה.

מה הוביל את מניות התעופה להמראה כה חדה, והאם הן צפויות לעליות נוספות וטיסה חלקה?

מניות חברות התעופה יולי 2023. ללא, מערכת וואלה!
מניות חברות התעופה יולי 2023/מערכת וואלה!, ללא

עומר בן נון, ראש תחום פיתוח מדדים בחברת מגדל שוקי הון, הסביר לוואלה! כסף, כי "ענף התעופה נהנה במהלך השנה האחרונה מביקושים אדירים והזמנות הולכות וגדלות לטיסות, אשר חצו את הביקושים שנחוו בהן ב-2019 - שהייתה שנת שיא בפעילות טרם מגיפת הקורונה.

למשוואה הזו יש להכניס נתון נוסף והוא שחלק נכבד מאוכלוסיית העולם עדיין מציג אחזקה של עתודות מזומן שנצברו בתקופת הקורונה.

ויחד עם שוק עבודה שעדיין חזק, הם תומכים בביטחון בהוצאת כספים על טיולים וחופשות - רצון שמתחזק אחרי תקופה ממושכת במהלכה נמנע מהם לטייל ולנפוש, ומכאן הביקושים הערים.

ההתייחסות היא אמנם דרך הפריזמה האמריקאית, אך גם מחוץ לשוק האמריקאי לא רואים בשלב הנוכחי נתוני אבטלה גואים, במיוחד במגזר השירותים, ובתוכו תחום ההייטק, שהיה הקטר שהוביל את הצמיחה בעשור האחרון.

ולכל אלה יש להוסיף גם את נקודת הפתיחה של מניות התעופה, שהחלו את גל העליות האחרון בתמחור נמוך יחסית, אחרי משבר ארוך איתו התמודדו מאז פרוץ מגפת הקורונה."

הביקוש אינו הדבר היחיד שמיטיב עם מניות החברות, אלא גם התנאים הכלליים. לדברי בן נון "לאחר שמחיר חבית נפט הגיע ליותר מ-100 דולר, על רקע עליית האינפלציה והמלחמה באוקראינה, המחיר כבר תיקן עצמו בחודשים האחרונים.

אבל אותו ביקוש שנחווה בחברות במקביל, איפשר לחברות התעופה להגדיל את התעריפים שהן גובות על טיסות וליהנות משולי רווח גבוהים יותר.

וכמו בהרבה מאוד תחומי פעילות, גם בשוק התעופה האמריקאים מובילי השוק והמגמות בו, והחברות האמריקאיות הן הדומיננטיות בתחום ולכן גם אלו שנהנות מאוד מהצמיחה בו.

בשוק האמריקאי ישנו משתנה נוסף שתומך בעליית המחירים ובעקיפין גם במחיר המניות, והוא המחסור בטייסים. משמעות המחסור מתבטאת בחוסר יכולת החברות להגדיל את כמות הטיסות ולהוריד את מחירן.

אותו בסיס של נתונים סביבתיים, לצד הזרמת הון מצד בעל השליטה בחברה (אלי רוזנברג, המחזיק כ-48.22% לאחר שרכש מניות החברה בכ-800 מיליון שקל) ותהליך רה-ארגון שיישמה, הובילו גם את חברת אל-על המקומית לשיפור בתוצאות ולעניין מצד המשקיעים."

הירידה שחוותה הרכבת האווירית הסינית מוסברת על ידי בן נו בכך ש"הכלכלה הסינית סובלת מהאטה כללית בפעילות.

הכלכלה בסין עברה בעשורים האחרונים מכלכלה תעשייתית לכלכלת שירותים, אולם בשל מצב הכלכלה בתקופה הנוכחית הצרכן הסיני 'מהדק את החגורה' ומצמצם רכישות באופן רוחבי. אפשר לזהות את המגמה הזו בתחומי צריכה רבים, אחד מהם הוא תחום התיירות והתעופה."

לשאלה האם ימשיכו מניות התעופה במסלולן מעלה בשנים הקרובות ענה בן נון: "ישנה עדיין אי ודאות בנוגע להישארות סביבת הריבית הגבוהה שהעולם נתון בה, והאם הכלכלה בעולם תיגרר למיתון, ואם כן, כמה חריף הוא יהיה.

תחום התיירות יושפע מהאירועים המאקרו כלכליים והגיאופוליטיים, כדוגמת מלחמת רוסיה-אוקראינה, אולם לעת זו אנו עדים לדיווחי יצרניות המטוסים בואינג ואיירבאס על צברי הזמנות גבוהים, והדבר מהווה סימן חיובי מנקודת המבט של שוק התעופה, משום שביקושים גבוהים למטוסים חדשים מקורם בביקושים גבוהים לטיסות.

בנוסף, יש לציין כי מניות חברות התעופה עדיין רחוקות משיאן טרום משבר הקורונה, כך שלמרות העליות האחרונות, מי שמאמין שהפעילות בענף עדיין לא הגיעה לשיא, יכול לראות במצב הנוכחי כהזדמנות כניסה, למרות העליות החדות מתחילת השנה.

לצד כל זאת יש לציין כי אחרי גל עליות חד שכזה ייתכן כי נראה תיקון במניות הענף, אפילו ברמה הטכנית. מנגד, אם בדוחות הכספיים הקרובים החברות יכו את תחזיות האנליסטים ויספקו צפי חיובי במבט קדימה, מגמת העליות עשויה להמשיך.

לכן, בטווח הקצר קשה לדעת מה הכיוון של התעשייה, אבל בטווח הארוך, בהנחה ולא ניתקל במשבר משמעותי חדש, ההערכה היא ששוק התעופה ימשיך ליהנות מביקושים חזקים הצפויים להיטיב עם מניות הענף."

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
עומר בן נון, ראש תחום פיתוח מדדים במגדל שוקי הון. לואיז ללוש,
עומר בן נון, ראש תחום פיתוח מדדים במגדל שוקי הון/לואיז ללוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully