וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלאון בפתח: האם גל החום יעבור ללא הפסקות חשמל?

12.7.2023 / 13:44

גל החום שזכה לשם קלאון, נמצא כבר מעבר לדלת ומעורר זיכרונות לא נעימים מהפסקות החשמל בשיא החום, לפני חודש וחצי. למרות שהחום הכבד יימשך כשבוע, מעריך מנכ"ל חברת נגה שהלקחים הופקו, הרזרבות גדלו וכולנו נהנה מבתים ממוזגים

אשה עם מזגן. ShutterStock
ארץ קטנה עם מזגן: האם גם הפעם בשיא החום מישהו יפסיק את הזרם?/ShutterStock

"קלאון", גל החום שיקפוץ לביקור ממחר ויישאר פה קרוב לשבוע שלם, מעלה זיכרונות מהבילים מתחילת יוני, עת פקד את ישראל שרב קיצוני וקצר בהרבה, והשאיר 300,000 משפחות מזיעות לבד בחושך, במשך שעות ארוכות בערב שבת.

הפסקות החשמל באמצע שיא החום, הפכו להתגוששות בין חברת החשמל, חברת "נגה", שמנהלת את הולכת החשמל: מי טעה ולמה, מי אשם באי הפעלת תחנות כוח נוספות שיכלו לחסוך את חוסר הנעימות, והשיא - האם הפקס, שהורה להפעיל עוד תחנות פחם, שנשלח מנגה לחברת חשמל, הגיע ליעדו, או נתקע בדרך, וכן מי מפעיל אופרציה חיונית חשובה בעזרת מכשיר הפקסימיליה, בשנת 2023...

שר האנרגיה, ישראל כץ, הדף את הטענות כלפיו, היישר לחיק האופוזיציה, אל עבר ראשי הממשלה לשעבר, נפתלי בנט ויאיר לפיד, וקודמתו בתפקיד, קארין אלהרר, בטענה שלא טיפלו כיאות בקידום הסבת תחנות הפחם לגז, בקיצור כולם ניסו לנקות את עצמם מאשמה, והאזרחים סבלו.

אז כמה חם יהיה ומי זה קלאון? https://news.walla.co.il/item/3593127' target='_blank'>https://news.walla.co.il/item/3593127

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין. שי-לי עוזיאל,
שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה. מבטיח שכל הלקחים מהאירוע הקיצוני ביוני נלמדו/שי-לי עוזיאל

לא יהיה חם כמו ביוני

בחודש וחצי שחלפו מאז, נעשתה הפקת לקחים עמוקה, כך טוען לפחות שאול גולדשטיין, מנכ"ל "נגה", שמבטיח לוואלה שהציבור יכול להירגע ומה שהיה אז, לא ישנה הפעם - גם אם מדובר במשך זמן ארוך יותר.

"אנחנו צפויים ממחר לחמסין", הוא אומר, "אבל לא נגיע לטמפרטורות הגבוהות של הגל הקודם, שהגיעו בשיא לבין 43 ל- 45 מעלות. הפעם הטמפרטורה באזורי הביקוש, גוש דן, ירושלים וחלק מאזור חיפה, לא אמורות לעלות על 32 מעלות, עם עומס חום של 36 מעלות. משך הזמן של הגל בכלל לא רלוונטי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אילוסטרציה. ShutterStock
עלות גדולה יותר ויותר זיהום אוויר, אבל לפחות בלי הפסקות חשמל - כך לפחות מבטיחים לנו/ShutterStock

המחאה אשמה

"מה שכן משפיע, זאת הפסיכולוגיה של האנשים". מוסיף גולדשטיין: "אדם יודע שחם לו היום ויהיה חם גם מחר ומוחרתיים, הוא יפעיל את המזגן ולא יחשוב פעמיים לפני שהוא לוחץ על הכפתור בשלט. אתמול, למשל, לא היה חם כל כך, ובכל זאת הצריכה עלתה ב- 400 מגה וואט, שזה 3% מסך הצריכה, ככל הנראה בגלל ההפגנות והעובדה שאנשים היו יותר בבית. היום הייתה צריכה רגילה".

איך נערכתם הפעם?
"הגענו למסקנה שיש דברים שצריך לשפר, בין היתר העלאת הרזרבה, מ- 1100 ואט ל- 14,000 ואט, מה שאומר להפעיל עוד תחנות, שזו הוצאה גדולה יותר למדינה וזיהום אוויר. אבל אין ברירה אלא לעשות את זה. לקחנו גם הפעם בחשבון, שהתחנות עובדות בניצולת נמוכה יותר, ושיקללנו את זה פנימה. חוץ מזה ערכנו כמה תרגולות עם חברת החשמל, בין היתר היום בבוקר, כדי להתכונן למצב קיצון, שבו נצטרך להגיע להפסקות או השאלות חשמל.

"אנחנו מתורגלים עכשיו לגלגל את הפסקות החשמל בין המוקדים, כדי שבניגוד לפעם הקודמת, אם יופסק החשמל זה יהיה לשעה בלבד והמערכת תדע לגלגל את ההפסקות ממקום למקום".

והיה אם צריכת החשמל תזנק שוב, מה הצרכנים יכולים לעשות?
"אנחנו לא אומרים לאנשים לשנות טמפרטורה, אבל מצד שני, לא צריך להקפיא את החדר ולישון עם פוך, או להדליק מדורה בחצר כדי להתחמם. אפשר להסתפק ב- 23-24 מעלות. מכשירים זוללי חשמל, כמו מדיחי כלים, מכונות כביסה ומייבשים, רצוי להפעיל בשעות הלילה, כשצריך לקחת בחשבון ששעות השיא הן מ- 16:00 עד 21:30 בערב. בבוקר אין לנו בעיה, כי יש אנרגיית שמש".

אין כרגע תחנות כוח תקולות?
"יש תחנות תקולות באופן קבוע, אבל הרזרבה גדולה כי לקחנו אותן בחשבון. לעומת הפעם שעברה, אני יכול להגיד שהקשר עם חברת חשמל הדוק ושיתוף הפעולה טוב יותר".

מחברת חשמל נמסר, שהיא תמנע מביצוע הפסקות חשמל יזומות לצורך שיפור התשתיות באזורי המגורים, למעט תיקון תקלות בלתי צפויות ושצוותי השטח, שנמצאים בכוננות מלאה ברחבי הארץ, כולל במוקד 103, תוגברו. "אנו ממליצים למשתמשים במכשירים מצילי חיים, להצטייד מראש בסוללות גיבוי ובמקרה חירום להתפנות לבית החולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully