וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איכות הסביבה: זורקים את הזבל אבל לא את הכסף

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 10:15

אחת הבעיות הקשות בעולם היא זיהום הקרקע, האוויר ומקורות המים על ידי הפסולת שאנו מייצרים. גם המדינות המתקדמות ביותר בתחום לא מצליחות למחזר יותר ממחצית הכמות. סטרט אפ ישראלי החליט לשנות את המצב ולהפוך את הטיפול בפסולת לא רק לנקי יותר, אלא גם למקור אנרגיה

שקיות ניילון. ShutterStock
שקיות זבל. אנחנו מייצרים כמויות פסולת שלא ניתן להשתלט עליהן/ShutterStock

העולם טובע בפסולת שהוא עצמו מייצר, המזהמת את האדמה, את מאגרי המים המתוקים ואת האוויר, מצב זה הוביל את ארגון הבריאות העולמי להתייחס אל הפסולת כמפגע בריאותי, לאחר שנמצאו קשרים ישירים לחולי כתוצאה מזיהומי הפסולת, לצד סתימת תעלות ניקוז מי גשמים המובילים להצפות, ועוד.

נתוני הבנק העולמי מראים כי העולם מייצר כ-2 מיליארד טון של פסולת מוצקה בשנה, שהם כ-3.8 טון פסולת בכל דקה, משקל הפסולת צפוי להגיע ל-3.4 מיליארד טון עד שנת 2050, מספרים שמבטאים עלייה של 70%.

מדינות בעלות תמ"ג גבוה הן יצרניות הפסולת הגדולות ביותר ואחראיות ל-34% מהכמות, כאשר ארה"ב, קנדה ואוסטרליה מובילות את דירוג ייצור הזבל בממוצע פר תושב עם 2.58 ק"ג, 2.33 ק"ג, ו-2.23 ק"ג פסולת לאדם, בהתאמה.

העשירות המייצרות את רוב הפסולת, עם זאת, אינן המצטיינות בניהולו, שעלותו נאמדת בהן על כ-100 דולר לכל טון פסולת. במדינות הענות יותר עלות ניהול הפסולת נאמדת בכ-35 דולר לטון.

על פי נתוני הבנק העולמי שלוש המצטיינות בניהול פסולת ומיחזורו הן דרום קוריאה, הממחזרת כמחצית מהפסולת שתושביה מייצרים (ואת היתר שורפת ומטמינה), גרמניה, שגם היא ממחזרת כמחצית מהפסולת שלה, ודנמרק שממחזרת כ-30% מהפסולת שתושביה מייצרים.

הנתונים גם מראים כי כ-33% מכלל הפסולת העולמית אינם מנוהלים, ובין מדינות ה-OECD המוגדרות על ידי הבנק העולמי כ"גרועות בניהול פסולת" נמצאות צ'ילה, הממחזרת רק כ-0.5%, וטורקיה, הממחזרת כ-8.3%.

יעקב צמח מנכ"ל דוראל תשתיות ויו"ר זוהר. באדיבות המצולם,
יעקב צמח מנכ"ל דוראל תשתיות ויו"ר זוהר טכנולוגיות ירוקות/באדיבות המצולם

מהנדס חומרים ושני מהנדסי מכונות ישראליים, החליטו כי העולם חייב שינוי ופיתחו אלטרנטיבה לניהול פסולת שהופכת אותה ממטרד שצורך זמן ומשאבים למקור אנרגיה המתפיח את הכיס. לחברה שהקימו הם קראו: זוהר טכנולוגיות ירוקות.

החברה פיתחה מערכת המטפלת בפסולת על סוגיה, וללא מיון, באמצעות גזיפיקציה (תהליך תרמוכימי בו מופעלים לחצים גבוהים בטמפרטורות גבוהות על חומר מוצק, שהתוצר שלו הוא גז סינטטי המשמש ליצירת דקים מבוססי פחמן כמו מתאנול) הממוקמת בתוך מכולה.

גודלה מאפשר הצבתה במפעלים, קניונים, מושבים, מבנים ואפילו שדות תעופה, ובכך לחסוך את הצורך בשינוע הפסולת, ותוצריה הם הפיכתה לאנרגיה לצד חומרים בני שימוש לתעשיית הבנייה. זאת בניגוד לאופן ניהול הפסולת המסורתי כיום מיון, איסוף, שינוע והטמנה.

לאחרונה הצטרפה לחברה עו"ד מורן קירשנר גולדברג בתפקיד המנכ"לית, ועם סיום פיילוטים במספר מפעלים של כמה חברות בינלאומיות, החברה עברה לשלב ה-Pre Sales.

שוק ניהול הפסולת הוערך בכ-1.3 טריליון דולר בשנת 2022 וצפוי לצמוח בכ-5.4% שנה אחר שנה עד שנת 2030, כך על פי דו"ח של חברת מחקרי השוק Grand View Research.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
מורן קירשנר גולדברג, מנכ"לית זוהר טכנולוגיות ירוקות. רמי זרנגר,
עו"ד מורן קירשנר גולדברג, מנכ"לית זוהר טכנלוגיות ירוקות/רמי זרנגר

זוהר טכנולוגיות ירוקות (Zohar CleanTech), תעודת זהות

תחום פעילות: ניהול פסולת והפיכתה למקור אנרגיה

תאריך הקמה: 2017

מייסדים: ד"ר חנן גבאי, המשמש כסמנכ"ל הפיתוח העסקי (CBDO) בחברה, צחי שוחט, המשמש כ-VP R&D, ועוזי סגל, סמנכ"ל הטכנולוגיות (CTO)

חזון החברה: להפוך את הפסולת ממטרד מזהם, המכביד פיננסית ולוגיסטית, לאוצר אנרגטי שגם מהווה מקור הכנסה

עובדים: 4, כולם בישראל

סך גיוסי החברה מאז הקמתה: כ-4.5 מיליון דולר

בין המשקיעים: קבוצת האנרגיה המתחדשת הציבורית 'דוראל', לצד מענקים ממשרד האנרגיה

בין לקוחות החברה: החברה השלימה מספר פיילוטים עם חברות גלובליות המחזיקות במפעלים בתחומים שונים ונמצאת כיום בשלב ה-Pre Sales

חברות הפועלות בתחום (פסולת לאנרגיה): Enerkem, Vanguard Renewables, Fulcrum Bioenergy.

דבר המנכ"לית, עו"ד מורן קירשנר גולדברג: "כ-70% מהפסולת העולמית מופנית כיום להטמנה, וזאת חרף היעדר היכולת למיין ולמחזר את מרביתה, ובעוד מקומות ההטמנה הולכים ואוזלים.

אדם מייצר בממוצע כ-2 ק"ג אשפה ביום, ועל כן פתרון מקומי בגודל של מכולה, המאפשר לטפל בפסולת במקום וללא צורך בשינועה ומיונה תוך הפקת אנרגיה ממנה, צפוי לחסוך את כל העלויות הכרוכות בשינוע, מיון והטמנה הנעשים כיום.

בנוסף לחיסכון הכספי מדובר גם בהפחתת זיהום האדמה ופליטות פחמן, כאשר כל מערכת מפחיתה כ-2000 טון פליטת גזי פחמן בשנה.

עם הצלחת הפיילוטים אנו עדים להתגברות העניין ברחבי העולם לפתרון שפותח על ידי זוהר טכנולוגיות ירוקות, וזאת בעיקר הודות להיותו קומפקטי, מודולרי ונוח, המהווה אלטרנטיבה של ממש לטיפול בפסולת.

הפוטנציאל של הפיתוח של זוהר טכנולוגיות ירוקות להחליף את תהליך הטיפול בפסולת מתחילתו ועד סופו קורם עור וגידים, ואנו כבר עדים למגמות העולמיות להפוך את הטיפול בפסולת למקומי ברובו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully