וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עסקת השנה" שהסתבכה: המפסידה במכרז "אשכול" תפנה לערכאות

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 17:21

מה שהוצג לציבור כניצחון גדול לחברת החשמל בדמות "עסקת השנה" בתחום התשתיות בישראל, מכירת תחנת הכוח אשכול תמורת יותר מ-12 מיליארד שקל, הולך ומסתבך: החברה שזכתה במקום השני תובעת להכיר בה כזוכה

תחנת הכוח אשכול באשדוד. חברת החשמל,
תחנת הכוח אשכול: המכירה הסתבכה, המכרז בוטל, החוקיות מוטל בספק/חברת החשמל

לפני כמה שבועות חגגה חברת החשמל כאילו זכתה בלוטו התשתיות הגדול: קבוצת האנרגיה דליה, הסכימה לשלם יותר מ-12 מיליארד שקלים, הרבה מעבר למצופה, תמורת תחנת הכוח "אשכול" באשדוד.

המכירה הייתה אמורה להיות אחד משיאי תהליך הפרטת משק החשמל, להכניס סכום אדיר לקופת המדינה ולהוזיל, לטווח הארוך, את מחיר החשמל לצרכנים.

אלא שמה שהחל בקול תרועה רמה, עלול להסתיים בקול ענות חלושה, או לפחות בשנים רבות של דיון משפטי מורכב. הזוכה במכרז לא עמדה בתנאי הצעתה - מה שלכאורה היה אמור להעביר אוטומטית את הזכייה במכרז לקבוצת OPC-נוי, שדורגה במקום השני לאחר שהציעה תמורת תחנת הכוח סכום של 7.1 מיליארד שקל.

אלא שהיום הודיעה חברת נחשמל כי כל מי שהשתתפה במכרז תזכה להציע הצעה נוספת, כאשר הסכום המינימלי להצעה יעמוד על 9 מיליארד שקל - ועררה את זעמה של מי שרואה עצמה נפגעת מההליך, שהודיעה כי תפנה לערכאות.

מעבר לנושא הכספי, אי אפשר שלא לתהות לגבי המכרז המוזר - מהסכום הפנטסטי שהציעה הזוכה-לכאורה, דרך ההחלטה לבצע הליך התמחרות ועד לחשש הכבד שמא ההליך יתקע עתה בבתי המשפט לפרק זמן לא ידוע.

על ההחלטה של חברת החשמל לבטל את המכרז ולעבור להתמחרות - https://finance.walla.co.il/item/3595322

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, בכנס מנכ"לים ומזכירים ברשויות המקומיות. מלון מלכת שבא, אילת. יוד צילומים,
מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר. מיהר לחגוג?/יוד צילומים

מקבוצת OPC-נוי נמסר: "קראנו בתדהמה את הודעתה של חברת החשמל על ביטול פסול של מכרז אשכול ועל החלטתה התמוהה לערוך הליך תחרותי מומצא וחסר כל יסוד, תוך התעלמות גסה מכללי משחק הוגנים ומקובלים. מדובר בהתנהלות שערורייתית חסרת תקדים, העומדת בניגוד מוחלט לדיני המכרזים, לתום הלב ולשכל הישר.

הודעת חברת חשמל פוגעת קשות באינטרס הציבורי להשלמה וודאית של מכירת תחנת הכוח, בתמורה מצוינת שהציעו או.פי.סי ונוי (העולה משמעותית על הערכת השווי של חברת חשמל עצמה ועל ההצעות האחרות במכרז), וזאת בלוחות הזמנים המהירים ביותר ולטובת משק החשמל.

המהלכים של חברת חשמל חותרים תחת תשתית כללי המכרזים בישראל ומערערים את האמינות העסקית הבסיסית של הגופים הממשלתיים האמונים על עריכת מכרזים במדינה ולכך השלכות מרחיקות לכת.

קבוצת OPC-נוי מתנגדת נחרצות לביטול המכרז ולהליך המומצא של חברת החשמל, אשר מעלים יותר מתהיות שמא מדובר במהלך שנועד להכשיר את הצעתה הפסולה של דליה.

כך אנו עדים בשבועות האחרונים להתנהלות תמוהה בלשון המעטה, הכוללת התעלמות מהכרזת חברת חשמל עצמה על הזוכה השני (אשר מיועד להיכנס בנעלי הראשון עם כישלון הצעתו), עיכוב סימולטני בדיווחים על הגשת הצעה "מעודכנת" (יצור שאינו קיים), הארכת מועדים לדליה כשברור שאין ביכולתה לעמוד בהצעתה המקורית, אי חילוט מלוא הערבות שהועמדה על ידי דליה, שימוש בסכום הצעתה "המעודכנת" כמחיר המינימום בהליך המומצא, אי פסילת דליה מהשתתפות בו ועוד ועוד.

עמדתנו העקבית והברורה היא כי מאחר וקבוצת דליה לא עמדה בהתחייבותה לממש את הזכייה בהתאם להצעתה המקורית במכרז, יש להכריז על קבוצת OPC-נוי כקבוצה הזוכה. חד וחלק.

מעבר להוראות הדין, אלה הם גם כללי המשחק במכרזים בכלל ובמכרזי חברת חשמל בפרט, וכך נכון וצודק לעשות. בכוונתנו למצות את כל הכלים העומדים לרשותנו, לרבות פניה לערכאות משפטיות, כדי לממש את זכותנו במכרז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully