וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה יעלה המעון לילד? בין הפותרים תוגרל הבטחה של נתניהו

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 14:57

בא לגן: שישה שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים, הורים לילדים בגיל 0-3, לא יודעים כמה יעלה להם המעון המפוקח, אם בכלל יזכו להיכנס בשעריו. כל הגורמים המעורבים מגלגלים את האחריות מאחד לשני, וההורים חסרי אונים. העיקר שנתניהו הבטיח שזה יהיה בחינם

ילד בוכה מאחורי גדר. ShutterStock
מעון יום לילדים (אילוסטרציה). הפעם גם ההורים יבכו עוד לפני היום הראשון/ShutterStock

שישה שבועות לפתיחת שנת הלימודים ולהורים לפעוטות במעונות המפוקחים אין מושג כמה ישלמו בשנה הבאה. במכתבים שנשלחים לחלקם התעריפים אינם נכונים, במעונות של ויצ"ו שלחו חוזר עם המחיר שנקבע, למרות שעדיין לא ברור אם יהיה סופי, כיוון שהסבסוד שהובטח על ידי שר האוצר טרם נקבע ומשפחות שאינן זכאיות לסבסוד, נמצאות בחוסר וודאות.

כשדביר חדד, אב לחמישה ילדים קטנים במעון "התחלה חכמה" ששייך לחברת המתנ"סים, קיבל את עדכון התעריף למעון היום של אדר, בן ארבעה חודשים, הוא כמעט התעלף. חדד מנתיבות, עובד התעשיה האווירית, ואשתו, שעובדת במועצה האזורית, שלחו את כל ילדיהם לשם, אבל עבור אף אחד מהם לא נדרשו לשלם 3,949 שקלים לחודש, פלוס 700 שקלים דמי רישום - עלייה של 1000 שקלים במחיר לעומת השנה שעברה.

"אנחנו לא מקבלים דרגה שנותנת הנחה", הוא אומר בכעס, "כי לפי התחשיב שלהם אנחנו מרוויחים יותר מדי, אז כחלק מהרישום נשלח לנו עדכון מחיר מטורף כזה. אזכיר ואומר שראש הממשלה ערך מסיבת עיתונאים שבה הצהיר על חינוך חינם לגילי 0-3 וברור שזה יהיה בהדרגה, בנוסף טענו שם שזה יהיה דרך נקודות זיכוי וכדומה.

"בפועל קיבלנו עדכון למחירי המעונות שבהם יש ייקור של 300 שקל לכיתת בוגרים וכ- 200 שקל לכיתת פעוטות וייקור של 1,000 שקל לכיתת תינוקות, שגם ככה היא הכיתה היקרה ביותר. זה פשע שמחינוך חינם הקפיצו את המחיר למחיר של גן פרטי במרכז תל אביב. אני לא מתבייש להגיד שתמכתי בממשלה כבר 5 פעמים ואני חושב שהרפורמה המשפטית מוצדקת, אבל פה זה פשוט פשע".

טעות במספרים

בדיקה במשרד האוצר העלה, שהתעריפים שנשלחו להורים שגויים ובחברה למתנ"סים אישרו ל"וואלה" שנפלה טעות במספרים, אבל הם עדיין לא יודעים בכמה יתייקר התשלום.

ויצ"ו הודיעה שרק ההורים הזכאים לסבסוד, בעלי ההכנסות הנמוכות, ימשיכו לשלם את התעריף הישן, מכיוון שהממשלה תסבסד את הפער בין התעריף הישן לחדש. הורים שאינם זכאים לסבסוד מלא, או סבסוד בכלל, ייאלצו לשלם את שכר הלימוד החדש.

במכתב להורי ויצ"ו נכתב: "בהתאם ובכפוף להחלטות הממשלה המדינה הצהירה כי תממן את הפער בין התעריף הקיים לחדש רק להורים הזכאים לדרגה המקנה להם סבסוד של שכר הלימוד על ידי המדינה וסבסוד זה כפוף ומותנה בביצועו על ידי הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה כלכלית בהשתתפות שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, ושר החינוך יואב קיש , 30 באפריל 2023. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
ראש הממשלה, שר החינוך ושר האוצר מציגים את תכנית חינוך חינם לגילאי 0-3. מרוב "חינם" ההורים כבר לא יודעים כמה יצטרכו לשלם/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

מסבסדים בתקשורת

ואכן, בהצהרה חגיגית, בה לקחו חלק גם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ושר החינוך, יואב קיש, השיק נתניהו את תכנית "חינוך חינם לגיל אפס עד שלוש".

התכנית כוללת את סבסוד מעונות הסמל, בפיקוח משרד התמ"ת (שכבר לא קיים במתכונתו זו וסמכויותיו הופרדו ופוצלו בין כמה משרדים, אולי כאן מתחילה הבעיה) המשרתים 115,000 הורים לפעוטות, ב - 1,700 שקלים לחודש. בנוסף, כל משפחה להורים עובדים שאינה זכאית לסבסוד, תקבל מענק של עד 940 שקלים לחודש, עבור נקודות זיכוי.

אלא שנקודות הזיכוי יינתנו רק בתקציב 2024, זאת אומרת שבמשך ארבעת החודשים הראשונים של שנת הלימודים, בתקווה שההטבה הזו אכן תינתן לאחריהם, תאלץ משפחת חדד לשלם עוד 4,000 שקלים שאין לה. כאן המקום לציין לטובה, כשמכיוון שצו המחירים נחתם ביוני, סבסד משרד העבודה את עליית המחירים בשלושת החודשים שחלפו עד סוף שנת הלימודים בכ- 90 מיליון שקלים. אבל זה לא מספיק.

מייד אחרי ההכרזה החגיגית, התרענו ב"וואלה", שההחלטה לסבסד רק את מעונות הסמל, בסבסוד כבד של 1,700 שקלים לילד, עושה איפה ואיפה. לא רק ש- 80% מהילדים לא יכולים להתקבל אליהם בגלל מבחן ההכנסה או בגלל שאין מקום, אלא שהתוכנית הזאת מפלה אותם לרעה. וכמו תמיד, גם הפעם מעמד הביניים לא נהנה מההטבה ונשאר בחוץ. הסיפור של משפחת חדד ושל עוד מאות אלפי משפחות, רק ממחיש עד כמה האפליה מרגיזה.

נשים בבית

חדד מספר שהורים עובדים שקיבלו את דרישת התשלום המופרזת, החליטו להשאיר את התינוקות בבית: "משיחה עם 'נתיבים', החברה שמפעילה את המעונות, מרשימת המתנה של 100 תינוקות, המעונות הגיעו למצב שכיתת התינוקות לא מלאות וחסרים כ 4-5 תינוקות בכל אחת מהן. כך שבפועל זה אומר שעוד הורים, בעיקר אימהות, נשארות בבית ולא יוצאות לעבוד.

"אז העלו את המחיר ב- 1,000 שקלים, ואפילו אם ההעלאה תהיה של 500 שקלים, אבל ניתן יהיה לקבל החזר רק בהגשת דוח למס הכנסה, זה יותר מעצבן מהעלאה עצמה. מצהירים שמורידים את התשלום למעונות, מעלים את המחיר ואז מחזירים אותו דרך המס, שכמובן לא כל ההורים יקבלו, ובטח ובטח לנו בפריפריה אין סיכוי לקבל, כי יש עוד המון זיכויי מס ואנו לא מגיעים לסף הדרוש כדי לנצל את שאר הנקודות. ולזה קוראים חינוך חינם".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי בביקור מעון ויצו ביום פתיחת שנת הלימודים. 01 בספטמבר 2020. ללא, אתר רשמי
שר העבודה והרווחה לשעבר, איציק שמולי, פותח את שנת הלימודים במעון של ויצ"ו. כמה ישלמו ההורים על שנת הלימודים הקרובה?/אתר רשמי, ללא

הבלגאן חוגג

מור דקל, יו"ר "העמותה למען הילד בגיל הרך", אומרת שההתחייבות הייתה שהמדינה תסבסד את העלאת שכר המטפלות, "אבל עד לרגע הזה לא פורסמו טבלאות הסבסוד, אלא רק בכמה עלה התעריף, ואנחנו שישה שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים. יש דרגות של סבסוד.

כולם יקבלו את אותו הדבר, יהיה סבסוד דיפרנציאלי? בתוך המעונות יש בין ל 15%-20% של הורים שלא מקבלים סבסוד בכלל. מה איתם?

"המצב הזה מייצר אי שוויון ובטח שאי אפשר לקרוא לו 'חינוך חינם' כי הוא מאוד יקר. יש פה משפחות עם כמה ילדים קטנים, יוקר מחיה, מסגרות נסגרות והורים צריכים לדעת מה קורה. בנוסף נסגרות כיתות של תינוקות אחת אחרי השנייה, כי המעונות מעדיפים לקחת את המטפלות משם לטפל בכיתות גדולות. התחום בקריסה, ואז רואים עוד התעללות בילדים ועוד מעצר.

בואו נסגור את השאלטר ונודה שמדינת ישראל כשלה ולא רק שאין חינוך חינם מגיל 0-3 אין חינוך גם במעונות הפרטיים".


ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לפני למעלה מחודש, משרדי החינוך והאוצר חתמו על המלצות וועדת המחירים של מעונות היום. מטרתו של המהלך צפוי בראש ובראשונה לעדכן את עליית המחירים ולהקל על המצוקה של כוח האדם על ידי עדכון השכר. *המדינה התחייבה שכל עליה תכוסה על ידי המדינה (באמצעות משרד האוצר) לכן, אין העלאה להורים וההשתתפות העצמית נשארה כפי שהייתה".

מרשת התחלה חכמה, מבית החברה למתנ"סים נמסר: "רשת התחלה חכמה הנה רשת מעונות יום מפוקחים מהמובילות והגדולות בישראל, אשר פועלת בכ-170 שלוחות בכל רחבי הארץ. בדומה לכל מעונות היום בישראל, קיבלנו את החלטת משרד האוצר והחינוך לעדכון תעריפי שכר הלימוד במעונות, ופעלנו על פי ההנחיות בהתאם לכך. נמשיך להוביל ולתת את השירות המקצועי והאמין ביותר לאלפי המשפחות שילדיהן נמצאים במעונות היום שלנו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully