וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק ההון למתחילים: חמישה כללים לפני שמתחילים להשקיע

נטלי רוזן, סמנכ"לית שיווק ומכירות, מיטב טרייד, בשיתוף מיטב

23.7.2023 / 15:10

בניגוד לשנים עברו, כיום, יותר מתמיד, רבים מחליטים להשקיע בשוקי ההון ולא דוחים עד אין קץ את העיסוק בחיסכון הפנסיוני שלהם

בחורה צעירה מחויכת ברחוב. ShutterStock
השנים האחרונות בכלכלה העולמית וגם בישראל חוללו מהפכה/ShutterStock

הבסיס הכלכלי בחיינו הוא אולי היסודי ביותר. ההיבטים הכלכליים פיננסיים מאפשרים לנו לממש את רצונותינו ולהגשים את ייעודנו, כמיטב הקלישאה - כסף הוא לא מטרה הוא אמצעי. השנים האחרונות בכלכלה העולמית וגם בישראל חוללו מהפכה ביחס של רבים להיבטים הפיננסיים בחייהם. היום, יותר מתמיד, רבים מוכנים לקחת אחריות פיננסית, מתכננים ומקבלים החלטות תוך הבנת המשמעויות הכלכליות הרלוונטיות אליהם.

בהתאם לכך, רבים משקיעים בעצמם בשוקי ההון, לומדים ומעמיקים בתחום הכלכלי-פיננסי ולא דוחים עד אין קץ את העיסוק בחיסכון הפנסיוני שלהם. ההבנה כי תשואה על ההון היא הכרחית, בייחוד בעידן של אינפלציה גוברת, מחייבת לציין ולזכור כמה כללים במסגרת המסחר בשוק ההון למתחילים.

חישוב הכנסות והצעות של בית עסק. ShutterStock
שוק ההון למתחילים עלול להיראות כאוטי בשלב הראשון ולכן הכרה של הבסיס התיאורטי עשויה לעשות סדר בעיניים/ShutterStock
מסחר עצמאי בבורסה לא מחייב אמנם ידע מעמיק, אך הוא מחייב הכרה של פעולות המסחר הבסיסיות והמונחים הקשורים ישירות לביצוע המסחר

כלל ראשון - הבסיס התיאורטי

שוק ההון למתחילים עלול להיראות כאוטי בשלב הראשון ולכן הכרה של הבסיס התיאורטי עשויה לעשות סדר בעיניים ולצלוח את הבלבול הראשוני. שוק ההון הוא זירת מסחר של קונים ומוכרים. המפגש ביניהם הוא זה שקובע את ערך המוצרים שנסחרים בשוק ההון.

הבנת הנקודה היסודית הזו עשויה להסביר את מחירם של ניירות הערך ומוצרים אחרים. כאשר הביקוש למוצר מסוים גבוה מחירו יעלה, ולהיפך. כאשר ההיצע גבוה מהביקוש מחירו ירד. הבנה זו מחדדת את ההשפעה של הגורמים החיצוניים כמו התקשורת, דיווחים וניתוחים שונים על הביקוש וההיצע ובהתאם גם על מחירי המוצרים.

כלל שני - הבסיס המעשי

מסחר עצמאי בבורסה לא מחייב אמנם ידע מעמיק, אך הוא מחייב הכרה של פעולות המסחר הבסיסיות והמונחים הקשורים ישירות לביצוע המסחר. מבין סוגי הפקודות חשוב להכיר את האפשרויות של פקודה בהגבלת שער (LMT), מחיר מקסימלי שהפעולה תתבצע באופן אוטומטי רק בהינתן והמחיר אינו חוצה את הגבול שהוגדר. מומלץ גם להכיר את האפשרות לפקודה במחיר שוק (MKT), במקרה זה הפקודה תבוצע בהתאם למחיר השוק בעת שידור ההוראה. כמו כן, כדאי להכיר את האפשרות להזרים פקודות לתאריכים עתידיים ולקבוע פקודות מותנות שתכליתן קניה או מכירה אוטומטיות בהינתן תנאים מסוימים.

לכל מוצר שנסחר בשוק ההון ישנם מאפיינים בסיסיים הקשורים ישירות לאפשרויות המסחר בו. לדוגמה, כמות העסקאות ומחזור המסחר המבטא את הסחירות, קרי, היכולת למכור לקנות בקלות מוצר מסוים, גודל פקודה מינימלית לשלב המסחר הרציף של כל מוצר ועוד.

כלל שלישי - לבקר ולעקוב כדי ללמוד

התחלתם לסחור בשוק ההון? בשעה טובה. חשוב להקפיד לבצע ניטור ומעקב שיאפשרו את המשך הלמידה וההתמקצעות. לא משנה באיזו אסטרטגיות מסחר מדובר, הבקרה והלמידה של תגובות השוק תוך כדי ההשקעה לאירועים חיצוניים ולאינדיקטורים הכלכליים היא קריטית להבנת ההתנהגות של השוק כולו.

גבר צעיר מול לפטופ. ShutterStock
התחלתם לסחור בשוק ההון? בשעה טובה/ShutterStock

כלל רביעי - לא לשכוח את המיסוי

ככלל המיסוי שחל על רווחים בשוק ההון הוא מס רווחי הון והוא נע בין 15% ל-25% כתלות במוצרים השונים. ישנה חשיבות מכרעת בכל סוף שנת מס לסכם את הפעילות שבוצעה בשוק ההון על ידכם בהיבט המיסוי. כל הפרטים האמורים מרוכזים בטופס המכונה 867 וניתן לקבלו בתום כל שנת מס מחבר הבורסה.

החשיבות של ריכוז הנתונים והגשתם למס הכנסה במועד הוא העובדה כי הפסדים בשוק ההון ניתנים לקיזוז מהרווחים. לדוגמה, אם בשנה מסוימת תיק ההשקעות הניב רווח של 100,000 שקלים אזי המס שיגבה (לשם הדוגמה) הוא 25,000 שקלים. אולם אם בשנה אחרת (בטווח של 7 שנים) נרשמו הפסדים בתיק ההשקעות של 50,000 שקלים, אזי רבע מן סכום ההפסד מוכר לקיזוז מן הרווחים, כך שבמקרה זה יינתן זיכוי (החזר) מס של 12,500 שקלים מתוך אותם 25,000 שקלים ששולמו למס. באופן עקרוני, חבר הבורסה מבצע את הקיזוזים באופן אוטומטי אם התרחשו באותה שנת מס, אך אם מדובר במעבר בין שנים, נדרש לסכם ולהגיש את הנתונים בטפסים הייעודים.

כלל חמישי - להיצמד לסטטיסטיקה

שוק ההון מציג סטטיסטיקה בלתי רגילה של מעל ל-100 שנים של נתונים ולאחר שצלח משברים מסוגים שונים ובעוצמות שונות. הנתונים מראים כי לאורך שנים ארוכות שוקי ההון מניבים תשואה חיובית, כלומר, ככל שטווח ההשקעה עולה כך הסבירות לתשואה חיובית עולה והתנודתיות יורדת.
הבנה של סטטיסטיקה זו היא קריטית למשקיע וללא קשר לאסטרטגיה בה הוא נוקט. כותרות מאיימות בעיתונות הכלכלית, תחזיות מאיימות של בעלי עניין ואנליסטים ותחושה שהכול קורס, אלו מצבים אותם שוק ההון צלח בעבר והמשקיעים שהשכילו להתמיד בהשקעות יצאו מחוזקים. לכן, גם בזמנים קשים, היזכרו בנתונים כדי לקבל פרופורציה וכדי להימנע מטעויות מיותרות.

זוג מול מחשב. ShutterStock
הנתונים מראים כי לאורך שנים ארוכות שוקי ההון מניבים תשואה חיובית/ShutterStock

*מיטב טרייד בע"מ הינה חבר בורסה לניירות ערך בתל אביב ומציעה ללקוחותיה בין היתר שירותי מסחר בניירות ערך ופיקדונות כספיים. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור משום הבטחה לתשואה או לרווח.

נטלי רוזן, סמנכ"לית שיווק ומכירות, מיטב טרייד, בשיתוף מיטב
  • עוד באותו נושא:
  • מיטב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully