וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטר בסכנת הכחדה: השפעות המהפכה המשפטית על ענף ההייטק

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 11:57

כמעט 70% מחברות הסטרט אפ בישראל כבר החלו לנקוט בצעדים פיננסים או משפטיים בעקבות החקיקה החד צדדית. רוב המשקיעים הישראלים יבחרו להשקיע במקום אחר, לאחר שהבחינו בבירור בשיקום חברות בארה"ב ובעולם, בניגוד למצב בישראל

הפגנת ההייטקיסטים ברחוב קפלן בתל אביב, שבוע שני באותו מקום.. ינון שלום יתח
הפגנת עובדים בהייטק נגד החקיקה המשפטית. מרגישים את המצוקה בשטח/ינון שלום יתח

סקר חדש של Start-Up Nation Central, בדק מהן השפעות הרפורמה המשפטית על הטק הישראלי והממצאים, יש להודות - מדהימים:

• 68% מהסטארט-אפים בישראל החלו לנקוט בצעדים אקטיביים פיננסיים ומשפטיים ובהם הוצאות יתרות מזומנים, מקום רישום החברה (הוצאתה מישראל), רילוקיישן ופיטורים עובדים בעקבות הרפורמה המשפטית.

• 22% מהחברות מדווחות שהוציאו יתרות מזומנים מישראל ו-37% מהמשקיעים מציינים שחברות הפורטפוליו שלהם הוציאו חלק מיתרות המזומנים לחו"ל.

• 8% מהחברות מדווחות שכבר החלו בשינוי מקום רישום החברה, ו-29% מתכוונות לעשות זאת בעתיד הקרוב. 20% מהמשקיעים מציינים שחברות בפורטפוליו שלהם החלו בשינוי מקום רישום החברה ו-69% אחוז מהמשקיעים ציינו שחברות בפורטפוליו שלהם מתכוונות לעשות זאת בעתיד.

• 67% מהמשקיעים כבר מעורבים בהשקעות או שוקלים להשקיע בחברות זרות - השקעות מחוץ לישראל מקבלות משקל גדל והולך באסטרטגיה של משקיעים.

• 65% מהמשקיעים כבר רואים סימני התאוששות בארה"ב או סבורים שהם יתחילו בחצי השנה הקרובה לעומת רק 12% ביחס לישראל.

השפעות החקיקה המשפטית על תעשיית ההייטק הישראלית. ארגון סטרט אפ ניישן,
תחזית להתאוששות - ארה"ב מול ישראל/ארגון סטרט אפ ניישן

"תהליכים שקשה יהיה להחזיר את הגלגל לאחור בהם"

נתונים שנאספו בסקר-המשך שנערך על ידי Start-Up Nation Central בקרב ראשי תעשיית ההייטק בישראל בין שלישי לרביעי, 18-19 ביולי 2023 , ממשיכים לשקף תמונת מצב מדאיגה בדבר חוסנו של הענף. הסקר נועד לנתח את הפעולות האקטיביות שביצעו, ושוקלים בדעתם לבצע, מובילי התעשייה נוכח המשך החקיקה.

אף שהסקר בוחן את מצב סקטור ההייטק לאור הרפורמה המשפטית, יודגש כי קיים קושי בבידוד חלק מהתחושות ומהפעולות של משקיעים וחברות ההייטק מהמגמות הכלכליות העולמיות, במיוחד באשר לקושי הקיים בגיוס כספים ולפיטורי עובדים. בין השאר, על מנת לנסות לבודד את השפעות התהליכים הפנימיים בישראל או מול השינויים הכלכליים העולמיים, ביקשנו לבדוק את תחזיותיהם של בכירי הסקטור לגבי צפי ההתאוששות של השוק המקומי לעומת השוק האמריקאי.

מנכ"ל Start-Up Nation Central, אבי חסון: "הפעולות האקטיביות של חברות ומשקיעים להוציא את פעילותן מישראל גברו משמעותית בשלושת החודשים האחרונים.

תהליכים כמו העברת חברה לחו"ל או פתיחתה מלכתחילה מחוץ לישראל, הינם תהליכים שקשה יהיה להחזיר את הגלגל לאחור בהם. כארגון שתפקידו לחזק את תעשיית ההייטק בישראל ולשמר את חוסנה, מחובתנו לשקף את הנתונים למקבלי ההחלטות בישראל ולספק תמונת מצב עדכנית של הנעשה בשטח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מהפכה משפטית והשפעתה על חברות סטרט אפ. ארגון סטרט אפ ניישן,
הפעולות שבהן נוקטות חברות סטרט אפ נוכח ההפיכה המשטרית/ארגון סטרט אפ ניישן

83% מהמשקיעים תובעים את הפסקת החקיקה או חקיקה בהסכמה בלבד

שאלון הסקר נשלח ליותר מ-7,600 מנכ"לים ומייסדים של חברות טכנולוגיה, ומנהלי חברות השקעות. השיבו עליו 734 בכירים המייצגים 521 חברות לפי הפירוט הבא: חברות סטארט-אפ/טכנולוגיה - 615 משיבים, משקיעים - 119 משיבים.

עיקרי הממצאים:

נראה כי הרפורמה המשפטית יצרה חוסר ודאות קיצוני בקרב משקיעים ביחס להתאוששות בהשקעות הון הסיכון בישראל. מצב זה בולט ביתר-שאת אל מול התחזית של אותם משקיעים ביחס להתאוששות בארה"ב.

65% מהמשקיעים סבורים שבארה"ב כבר רואים סימני התאוששות או שאלו יתחילו בחצי השנה הקרובה לעומת 12% ביחס לישראל.

קיימת אי-בהירות דרמטית לגבי אופק ההתאוששות בישראל. 36% מהמשקיעים דיווחו שאינם יודעים להעריך מתי תחל ההתאוששות בישראל, לעומת 6% ביחס להתאוששות בארה"ב.

המשקיעים צופים כי הרפורמה המשפטית כבר מביאה לשינוי באסטרטגיית ההשקעה שלהם, באופן שייפגע ביכולת החברות לגייס השקעות.

72% מהמשקיעים מציינים שתהיה השפעה שלילית על השקעות בחברות חדשות - עליה לעומת הסקר הקודם שבו 68% ציינו זאת. כמו כן, 28% ציינו השפעה שלילית מאד לעומת 18% בסקר הקודם.

השקעות מחוץ לישראל מקבלות משקל גדל והולך באסטרטגיה של משקיעים: 67% מהמשקיעים כבר משקיעים או שוקלים להשקיע בחברות זרות - 39% כבר השקיעו בחברות זרות בעבר (כאשר 28% מתכננות להגדיל את ההשקעות), 5% התחילו להשקיע לאחרונה ועוד 23% שוקלות להתחיל להשקיע בחברות זרות.

לאור אי-הוודאות שיצרה הרפורמה המשפטית, עולה מהסקר כי מרבית בכירי החברות החלו כבר לנקוט בצעדים מהותיים של צמצום ו/או שינוים כספיים ומשפטיים.

68% מהחברות נוקטות בצעדי שינוי אקטיביים (הכוללים בין היתר: הוצאת יתרות מזומנים, שינוי מקום רישום החברה, רילוקיישן ופיטורים) בעקבות הרפורמה.

22% מהחברות מדווחות שהוציאו יתרות מזומנים מישראל, וכ-53% מקבוצה זו מדווחות שהוציאו לחו"ל למעלה מ-30% מיתרות המזומנים שלהן.

37% מהמשקיעים מציינים שחברות הפורטפוליו שלהם הוציאו חלק מיתרות המזומנים לחו"ל, מתוכם 68% ציינו שיותר מ-30% מהכספים הועברו.

19% מהחברות מדווחות שפיטרו עובדים; כ-46% מקבוצה זו מדווחות שפיטרו 10-30% מהעובדים, ו-28% נוספים מדווחות שפיטרו יותר מ-30% מעובדיהן.

25% מהמשקיעים מדווחים על כך שהיו פיטורים בחברות שבהן הם מושקעים, כאשר מתוכם 73% מעריכים את היקף הפיטורים במעל 10% ממצבת העובדים.

8% מהחברות מדווחות שהחלו בשינוי מקום רישום החברה.

20% מהמשקיעים מציינים שחברות בפורטפוליו שלהם החלו בשינוי מקום רישום החברה.

רוב מכריע של חברות הסטארט-אפ מתכוון לנקוט בצעדי שינוי וצמצום בעתיד הקרוב. צעדים אלה כוללים בין היתר: הוצאת יתרות מזומנים, שינוי מקום רישום החברה (הוצאתה מישראל), רילוקיישן, ופיטורים.

76% מהחברות מתכוונות לנקוט בצעדי שינוי אקטיביים בעקבות הרפורמה.

31% מהחברות מתכוונות לפעול להוצאת כספים מישראל.

29% מהחברות מתכוונות להעביר את מיקום רישום החברה. 70% מתוך מחברות אלו, מדווחות שכבר נקטו בצעדים אקטיביים לבחינת משמעויות משפטיות וכספיות של המהלך עם גורמי מקצוע.

69% מהמשקיעים צופים שחברות בפורטפוליו שלהם ישנו את מקום רישום החברה של החברה.

21% מהחברות מתכוונות להוציא עובדים לרילוקיישן.

15% מהחברות מתכוונות לפטר עובדים. 54% מחברות אלו מעריכות שיאלצו לפטר 10%-30% מעובדיהן, ו-31% נוספים מהחברות מעריכות שיאלצו לפטר למעלה מ-30% מעובדיהן.

71% מהמשקיעים צופים פיטורים בחברות שבהן הם מושקעים, כאשר 64% מתוכם צופים פיטורים של 10%-30% ממצבת העובדים ועוד 20% מתוכם צופים פיטורים של יותר מ 30% מהעובדים.


המשקיעים ובכירי חברות הייטק מזהים השפעה שלילית של ההתקדמות בחקיקה מתחילת השנה על חברות ההיי-טק, בדומה לסקר שערכנו ברבעון הקודם.

78% מבכירי חברות הסטארט-אפ ציינו שיש לרפורמה המשפטית השפעות שליליות על פעילות החברות.

84% מהמשקיעים ציינו לרפורמה יש השפעות שליליות שונות על חברות הפורטפוליו שלהם.

80% מהמשקיעים מאמינים שהידרדרות היחסים בין ישראל לארה"ב תשפיע שלילית על תעשיית ההייטק בישראל.


רוב מוחץ בקרב בכירי חברות ההייטק ומשקיעים מאמינים שהפסקת החקיקה או חקיקה בהסכמה רחבה נדרשות להרגעה ולשיפור מצב ההייטק.

מקרב המשקיעים 43% סבורים שהפסקת החקיקה היא המענה הנכון, ועוד 40% מאמינים שחקיקה בהסכמה רחבה (במתווה הנשיא) תביא להרגעה ולשיפור המצב.

מקרב בכירי חברות הייטק 44% סבורים שהפסקת החקיקה היא המענה הנכון, ועוד 31% מאמינים שחקיקה בהסכמה רחבה (במתווה הנשיא) תביא להרגעה ולשיפור המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully