וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופרסל כמשל לקשיי תפקוד באי.די.בי

אורה קורן

10.3.2003 / 11:30

חוסר בהירות לגבי השלמת עסקת אי.די.בי ומחלוקת בין המוכרים לקונים טירפדו החלטה על מינוי מנכ"ל לשופרסל * אהרון מידן המועמד המוביל למנכ"ל שופרסל * בחירת מנכ"ל שופרסל תושלם בתוך כשבועיים; יאושר על ידי נוחי דנקנר



חוסר הבהירות לגבי סיכויי השלמת עסקת היה הגורם המרכזי שטירפד בסוף השבוע קבלת החלטה על מינוי מנכ"ל . הצד הרוכש את אי.די. בי, נוחי דנקנר, הציע את מקורבו יואל פלדשו, לשעבר מנכ"ל אל על, כמנכ"ל מיועד לשופרסל. הצד המוכר, שיוצג על ידי אלי כהן, דליה לב ועמי אראל, הציע את מנכ"ל רשת הום סנטר אהרון מידן. ואולם מקורבים למגעים ציינו כי לא כל נציגי אי.די.בי תמכו במועמדותו.



לצדדים היה ברור כי אם דנקנר ירכוש את אי.די.בי, הוא ירצה מנכ"ל שיוכל לעבוד עם יו"ר שמגלה מעורבות גבוהה יחסית בשופרסל. אם השליטה באי.די.בי תישאר בידי משפחות קרסו ורקנאטי, צפוי הניהול להיות משוחרר יותר, והמנכ"ל שייבחר ייהנה מעצמאות רבה בקבלת החלטות, כפי שהיה עד עתה.



מכיוון שהמוכרים והרוכשים לא הצליחו לגשר על המחלוקת ביניהם בעניין המועמד המתאים, הוסכם להמתין עם מינוי המנכ"ל עד להתבהרות תמונת השליטה באי.די.בי. בינתיים ינסה דירקטוריון שופרסל, שאמור להתכנס ביום רביעי, למנות מנכ"ל זמני מתוך הרשת. המנכ"ל הזמני יתפקד עד סוף מארס או עד סוף אפריל 2003. זאת, מכיוון שעל פי לוח הזמנים של עסקת אי.די.בי, אמור דנקנר להציג את אישור הרגולטורים עד סוף מארס. אם האישור לא יושג, תתבטל העסקה ובעלי השליטה הנוכחיים באי.די.בי יוכלו לבחור מנכ"ל חדש על פי עניינם. אם דנקנר יציג את האישורים עד סוף מארס, יהיה עליו להשלים את העברת התשלום בגין הרכישה עד סוף אפריל.



"עד שלא נראה את הכסף בבנק, מבחינתנו אין עסקה"



"עד שלא נראה את הכסף בבנק, מבחינתנו אין עסקה", אומרים באחרונה מקורבים למוכרים. אמירה זו ממי שבעבר הביע ביטחון בהשלמת העסקה, משקפת את סימן השאלה הגדול המרחף מעליה עתה. הפעם, מבחינתם, סימן השאלה נובע יותר מנכונותו של דנקנר לעמוד בהתחייבותו הפיננסית ופחות מאישור הרגולטורים. "ההערכה היא שהרגולטורים יאשרו את העסקה, והשאלה היא אם נוחי ירצה להשלים אותה במחיר שקבע", ציינו המקורבים.



דנקנר התחייב לשלם 434 מיליון דולר תמורת 51.7% מאי.די.בי. המחיר משקף לחברה שווי של 840 מיליון דולר, לעומת שווי שוק בסך כ-513 מיליון דולר שבו היא נסחרת כיום. המוכרים אומרים כי הם קוראים ושומעים על קשיים שצפויים לערום המלווים על דנקנר במצב זה של פער מחירים. הם גם שומעים את הקולות האומרים כי דנקנר יבקש הפחתה נוספת במחיר העסקה כדי לאפשר את מימושה.



"אם נוחי ירצה להוריד את המחיר - אין עסקה", חזר ואמר אתמול חיים קרסו, מבעלי השליטה באי.די.בי. "גם אודי (רקנאטי) וגם ליאון (רקנאטי) חושבים כך", הוסיף. אודי רקנאטי עומד בראש קבוצת המוכרים, ועד כה לא פורסמה עמדתו בסוגיה. קרסו הוסיף, כי בין המוכרים קיימת הבנה כי "או שהעסקה תצא לפועל במחיר שהוסכם, או שלא תהיה עסקה". לדבריו, "לא אנחנו משכנו את העסקה עד עכשיו. סיכמנו בתאריך מסוים מחיר מסוים, ונוחי אמור היה להכין את הכסף. זה שלקח לו זמן להכין, לא אומר שאנחנו צריכים להוריד את המחיר. אם הוא לא ירצה לרכוש את החברה במחיר הזה, נמשיך עוד שנה-שנתיים ואז נוציא אותה למכירה. המחיר של אי.די.בי יורד, אבל כל המחירים יורדים, גם המחירים של הבנקים, וזה לא אומר שהחברה לא טובה", הבהיר קרסו.



למרות ביטחונם של המוכרים כי דנקנר ישיג את אישור הרגולטורים, אישור בנק ישראל עדיין לא מונח בכיסו. המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יואב להמן, ידוע כמחמיר בדרישותיו. המגעים בינו לדנקנר ומקורביו נמשכים זמן רב. מבלי להיכנס לקביעה אם ראוי שלהמן יאשר את עסקת אי.די.בי בתנאים שהובאו בפניו או לא, כדאי שגם בנק ישראל וגם הרוכשים יתכוננו להגיע לקו הסיום של העסקה במועד, סוף מארס 2003. הדוגמה של שופרסל מעידה עד כמה פוגע מצב של חוסר בהירות לגבי השליטה באי.די.בי בתפקוד התקין של הקונצרן הגדול במשק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully