וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצמצמים את היכולת של בג"ץ לתת סעד, וזו רק ההתחלה"

26.7.2023 / 9:58

הרוחות גועשות בפורום Duns 100 השנתי של בכירי המשפט בתחום דיני משפחה וירושה. עו"ד רוברט ליכט פטרן: "המסלול ידוע מראש לאלה שרוצים להכיל דין תורה ולהחזיר עטרה ליושנה"

משתתפי פורום Duns 100 השנתי ואפרת שגב. ניב קנטור,
משתתפי פורום Duns 100 השנתי ואפרת שגב/ניב קנטור

פורום Duns 100 השנתי של בכירי המשפט בתחום דיני משפחה וירושה נערך ביום ג', 25 ביולי 2023, במלון רויאל ביץ' בתל אביב, בהשתתפות עו"ד בן ציון פיגלסון, האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני הירושה במשרד המשפטים ובהנחיית גדעון אוקו, כתב ומגיש בחדשות 12.

במסגרת הפורום דנו הבכירים בנושאים שעל סדר היום המקצועי וביניהם השפעת הרפורמה המשפטית על דיני משפחה וירושה - דין הלכתי לעומת דין אזרחי, האם נראה פגיעה בזכויות נשים או להט"בים? פרשת מחדל העוברים באסותא, הרחבת סמכויות בית הדין הרבני בהקשר מזונות ילדים ועוד.

אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה אנליזה ומוצרים בדן אנד ברדסטריט בפורום :Duns 100 "אנו מצויים בתקופה מורכבת בישראל והרבה דברים משפיעים וישפיעו על תחום דיני המשפחה והירושה. עולות המון שאלות על הדין האזרחי או מול הדין הרבני, או מה יהיה עם בג"ץ? רק מלפני שבוע התבשרנו על הצעת חוק חדשה ממשרד הדתות שעוסקת במזונות ילדים בבית הדין הרבני - האם יהיה פה פתח לסחטנות? נצטרך לעקוב ולראות".

עו"ד רות דיין וולפנר, מייסדת ובעלים, רות דיין משרד עו"ד: "אני לא חושבת שביטול עילת הסבירות, שהיא יום שחור למדינת ישראל, קשורה לתחום שלנו באופן ישיר. יש פה בליץ חקיקתי שבאמצעות חקיקה הולכים לשנות פה באופן יסודי פסיקות של עשרות שנים. בתי הדין הרבניים כפופים בעל כורחם לפסיקות של בית המשפט העליון. מבחינתם לדון בכל תיק לפי כללי ההלכה. התיקון שעלה בשבוע שעבר בחוק בשיפוט בתי דין רבניים שהכניס את מזונות ילדים לסמכות בית הדין הרבני לפי חוק, מה שעוקף את פסיקות בג"ץ הוא רק ההתחלה וזה מאוד ברור שזה הולך לשם. בנוסף, אם ידונו בענייני רכוש לפי הדין האישי זו תהיה מהפכה רצינית ויום שחור לכל אישה במדינת ישראל".

עו"ד בן ציון פיגלסון, האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני הירושה במשרד המשפטים: "בשנים האחרונות שיפר האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים את השירות לעורכי הדין והציבור הרחב, ניתן לראות שיפור משמעותי בלוחות הזמניים למתן צווי ירושה, מ- 100 ימים בממוצע בשנת 2017 לכ- 40 יום בשנת 2022. בנוסף הובלנו שינויים משמעותיים במספר מישורים: שרות דיגיטלי - מתן שירות מקצועי ודיגיטלי מקצה לקצה, בין היתר, באמצעות הנפקת צווי ירושה דיגיטליים, ממשקים עם גופי ממשלה שונים, לרבות האפשרות להגיש בקשה משולבת לרישום ירושה ורישום המקרקעין בטאבו, שירות של אפוסטיל דיגיטלי, הפקדת צוואה מרחוק ועוד; פעלנו בנוסף להפחתת הבירוקרטיה ולהנגשת השירותים לציבור. לאחרונה תוקן חוק הירושה, בהובלת מנכ"ל משרד המשפטים ונוספו סמכויות למתן צווים על ידי רשמי הירושה, שניתנו בעבר על ידי בית המשפט. מדובר בהתייעלות משמעותית שתקצר באופן ניכר את לוחות הזמנים למתן צווי ירושה".

עו"ד רוברט ליכט פטרן, שותף מייסד ומנהל, ליכט פטרן ושות' עורכי דין: "זה אחד הימים הקשים של מדינת ישראל. כעורכי דין לדיני משפחה זה אחד התחומים שבהם הכי חשוב בג"ץ בפרספקטיבה היסטורית אין כמעט דבר שבג"ץ לא דן בו בתחום דיני משפחה ששיפר במיוחד את המצב לנשים וילדים. אני לא מדבר על שאלת הסמכויות של בתי הדין הרבניים, יש לנו גם ביקורת שלמה על איך בתי המשפט פוסקים. לדוגמה בהלכת ביארס ב-1986 בית המשפט העליון המציא את חזקת השיתוף יש מאין, זכויות להט"בים, בית המשפט העליון ממציא יש מאין זכויות. לעילת הסבירות אין השלכה ישירה אבל מצמצמים את היכולת של בג"ץ לתת סעד, וזו רק ההתחלה כי המסלול ידוע מראש לאלה שרוצים להכיל דין תורה ולהחזיר עטרה ליושנה. אני אופטימי משום שלראשונה במדינת ישראל מתחילים לדבר על ערכים, זה לא רק כן ביבי לא ביבי, מבינים מהן החשיבויות של זכויות אדם".

  • עוד באותו נושא:
  • גירושין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully