וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צאו לרילוקיישן, אבל תמשיכו להעשיר את קופת המדינה

יניב אנג'ל מומחה למיסוי בינלאומי, מפירמת הייעוץ AUREN ישראל

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 8:15

בעקבות הגידול במספר העוזבים לחו"ל, הממשלה מקדמת שינוי בחקיקת מס שיקטין את אי ודאות בכל הקשור לתושבות אדם לצרכי מס: איפה ישראל עומדת כיום מול העולם?

רילוקיישן. ShutterStock
המצב מדאיג אתכם ואתם רוצים לברוח? כל עוד אתם נחשבים תושבי ישראל, מס הכנסה ישיג אתכם בכל נקודה על הגלובוס/ShutterStock

בהמשך לגידול משמעותי בישראלים היוצאים לרילוקיישן, רשות המיסים מקדמת חקיקת מס בכדי לצמצם חילוקי דעות בכל הנוגע לחובת הדיווח ותשלום המס. זאת על רקע מחלוקות מקצועיות רבות שהיו בשנים האחרונות בין רשות המיסים לבין ישראלים.

לפני שנעבור לשינוי המוצע בחוק, הנה קצת רקע לדברים:
בשנת 2003 שונתה שיטת המיסוי בישראל והפכה לפרסונאלית ולא טריטוריאלית, כלומר כל תושב ישראל חייב בדיווח ותשלום מס על הכנסות מישראל ומהעולם.

בבסיס שיטת המס, עומדת הגדרת תושבות לצרכי של מס של האדם בהתאם לפקודת מס הכנסה בישראל, ובמסגרתה במידה ואדם הוא תושב ישראל לצרכי מס, יהיה חייב בדיווח בהתאם לאמור.
עד כה, התושבות לצרכי מס של אדם הוגדרה בפקודת מס הכנסה בישראל, ונקבעה לפי מבחן כמותי ומבחן איכותי.

המבחן הכמותי התייחס לימי השהייה של האדם בישראל, וככלל זהו מבחן הבודק האם ברוב הימים בשנה האדם נמצא בישראל או מחוץ לישראל. בנוסף, יש התייחסות גם למבחנים איכותיים כמו מבחן הבית הקבוע, בדיקה היכן האדם מתגורר, היכן משפחתו מתגוררת, היכן מקום עבודתו וכדומה.

שני המבחנים נבדקים מדי שנה, וגם לאורך כמה שנות מס, בכדי לוודא האם האדם עוזב את ישראל לתקופה ממושכת של כמה שנים, או לפרק זמן קצר יותר.

בר רפאלי לקמפיין קרולינה למקרה ברלין. יוסי מיכאלי,
בר רפאלי (בקמפיין לקרולינה למקה). אחד המקרים המפורסמים שבהן בחן בית המשפט את היותו של אדם תושב ישראל החייב במס. החקיקה החדשה משנה את הדברים/יוסי מיכאלי

מה השינוי המוצע ?

לפי הצעת החוק, מבחן הימים יישאר המבחן החשוב ביותר שקובע את תושבות המס של אדם. אך אם בעבר ניתן היה לסתור את תוצאות המבחן בהתאם לימי השהייה בישראל, על ידי המבחן האיכותי, ההצעה החדשה היא שהדבר לא יהיה אפשרי, וכך הוודאות תגדל וחילוקי הדעות יקטנו.

הדוגמא הקלאסית היא של אדם שעוזב את ישראל לכמה שנים יחד עם משפחתו וילדיו, מתגורר בחו"ל ומקיים מבחנים איכותיים נוספים, ולכאורה מנתק תושבות לצרכי מס. אם אדם כזה שוהה בישראל 190 ימים בשנה, חזקה עליו שהוא תושב ישראל לצרכי מס, אך כיום יכול לטעון שהוא לא תושב ישראל לצרכי מס, עקב המבחנים האיכותיים.

במסגרת הצעת החוק החדשה, אדם כזה לא יוכל לטעון שאינו תושב ישראל, ויהיה חייב בישראל בדיווח ותשלום מס על הכנסותיו מכל העולם, בהתאם לשיטת המיסוי הפרסונלית.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
טבלת "מיסוי רילוקיישן" השווא בין מדינות. AUREN INTERNATIONAL,
ישראל מול העולם בשיעורי מס חברות ומע"מ/AUREN INTERNATIONAL

איך החקיקה תשפיע על ישראלים שיוצאים לרילוקיישן ?

שינוי חקיקה שכזה, באם ייכנס לתוקף, סביר שיחול מכאן ואילך ולא רטרואקטיבית. יחד עם זאת, במקרים של חילוקי דעות נראה ש"רוח הדברים" של חקיקת המס החדשה, תהיה קו מנחה של רשות המיסים. ולכן לישראלים שיוצאים לרילוקיישן מומלץ להיות ערניים בהקשר לחובות הדיווח שלהם, ולקחת במכלול השיקולים את מדינות המס אליה הם עוזבים, ביחס למדינת ישראל.

רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי בינלאומי, פירמת הייעוץ AUREN ישראל

יניב אנג'ל מומחה למיסוי בינלאומי, מפירמת הייעוץ AUREN  ישראל. עדי ארד,
רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי בינלאומי, פירמת הייעוץ AUREN ישראל/עדי ארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully