וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: ירידות שערים בעקבות החשש ממלחמה בעיראק

שירלי יום-טוב

10.3.2003 / 17:12

גילת מוסיפה 7% על רקע חילופי מנכ"לים; היום מלאו 3 שנים לשיא של 5,048 נקודות שרשם הנאסד"ק - מאז איבד כ-75%

סימניה של המתקפה ההולכת וקרבה בעיראק ממשיכים להטיל את צילם על זירת המסחר בפתיחת שבוע חדש והמדדים רושמים בשעה זו ירידות. הנאסד"ק מאבד 0.9% והדאו יורד ב-1.3%. היום, בהיעדר נתונים מהזירה המקרו כלכלית ודו"חות כספיים של חברות משפיעות, המשקיעים מרכזים תשומת לב גוברת בקונפליקט עם עיראק, בין היתר על רקע דיווחים בתקשורת האמריקאית על גילויים חדשים בנושא הנשק להשמדה המונית שעיראק מחזיקה.

ארה"ב ממשיכה במאמציה להשיג את הרוב הדרוש במועצת הביטחון, כדי להעביר החלטה חדשה שתאפשר לה שימוש בכוח נגד עיראק, אם זו לא תתפרק מנשקה עד ה-17 לחודש. בינתיים, ציטט ה"ניו יורק טיימס" בכירים בממשל האמריקאי שטענו כי משלחת פקחי הנשק של האו"ם מצאה מגוון אמצעים שנועדו לשיגור טילים המכילים חומרים כימיים או ביולוגיים, וכי אלו הם סימן לכך שהכרזותיה של עיראק על כוונה להתפרק מנשקה אינן כנות.

גם האירועים בצפון קוריאה ממשיכים להשפיע, כאשר דיווחים של משרד ההגנה של דרום קוריאה על כך שהשכנה מצפון לה שיגרה טיל נוסף, גררו את בורסות אסיה לירידות ומדד הניקיי היפאני נעל את המסחר היום בשפל של 20 שנה.

היום ימלאו 3 שנים לשיא שרשם מדד הנאסד"ק ב-10 במארס 2000, עת נסק לרמה של 5,048 נקודות, ומאז לא הפסיק לאבד גובה. מדד מניות הטכנולוגיה, שפתח את המסחר היום ברמה של 1,305 נקודות, איבד מהשיא 74%.

בין המניות הישראליות הכבדות נרשמת בשעה זו מגמה שלילית. מניית מרקורי שבה לירידות ומאבדת כעת 1.5% למחיר של 31.3 דולר. טבע מאבדת 0.9% למחיר של 36.4 דולר ואמדוקס בולטת בעליה של 1% למחיר של 12.5 דולר.

מניית גילת מוסיפה כ-7% למחיר של 30 סנט במחזור ער, בעקבות הודעת החברה על חילופים בהנהלה. גילת הכריזה היום על התפטרותם של יואל גת, שכיהן כיו"ר ומנכ"ל, החברה. את תפקידו ימלא אורן מוסט, אחד ממייסדיה של חברת סלקום שכיהן בה כמשנה למנכ"ל וראש חטיבת הלקוחות. עמירם לוינברג ששימש כנשיא החברה, התפטר אף הוא ומוסט ימלא את תפקידו. יו"ר החברה יהיה שלמה רודב.

חברת לנאופטיקס הודיעה היום כי החברה הבת איזיצ'יפ קיבלה את הסכמתה של קרן ההון סיכון Nokia Venture Partners - NVP להשתתף בסבב גיוס ההון השלישי של איזיצ'יפ, בהיקף כולל של עד 24.5 מיליון דולר, עליו הודיעה לנאופטיקס בדצמבר האחרון.

NVP תשקיע 4.2 מיליון דולר באיזיצ'יפ, בנוסף ל-9.3 מיליון דולר שכבר הושקעו בחברה על ידי בנק ההשקעות גולדמן סאקס, לנאופטיקס וקרנות ההון סיכון JK&B, סטאר ותמר. NVP תעביר את הכסף לאיזיצ'יפ לאחר שאסיפת בעלי המניות של לנאופטיקס, שצפויה להתכנס בעוד חודשיים, תאשר הקצאה נוספת של מניות שיעמדו לרשות המשקיעים, כדי להחליף בהן את מניות איזיצ'יפ. לנאופטיקס נסחרת לפי שווי שוק של 32 מיליון דולר. מניית החברה מוסיפה כעת 3% למחיר של 4.5 דולרים.

יום השנה ה-3 לשיא שרשם הנאסד"ק מהווה גם הזדמנות לבדיקת ביצועיהן של מניות החברות הישראליות הנסחרות בנאסד"ק, שרובן הגיעו לשווי עתק באותה תקופה. הסקר של חברת מיטב ניהול השקעות מגלה מספר עובדות מעניינות: נתוני התפלגות הצניחה במניות מצביעים על כך שלא פחות מ-43 מניות ישראליות צנחו ביותר מ-90% ורבות מהן נמחקו כליל, עוד 20 מניות ירדו בשיעור שבין 80% ל-90% ו-6 מניות ירדו בין 70% ל-80%.

עוד מגלה הדו"ח כי רק 4 מניות ישראליות הנסחרות בארה"ב השיגו תשואה דולרית חיובית, שתיים מהן מתחום הפרמצבטיקה: תרו עם תשואה פנומנלית של כ-452% וטבע עם תשואה של 71%. עוד בלטו: אי.סי.טי.אס ומגל , שתי חברות בתחום הבטחוני, שפיגועי ה-11 בספטמבר נתנו להן דחיפה עסקית. אחריהן - אלביט מערכות , אף היא מן התעשייה הבטחונית. עוד ציינו במיטב כי המניות הישראליות איבדו סכום עתק של כ-90 מיליארד דולר מערכן, שווה ערך לשנת תוצר של המשק הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully