וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת תג מחיר מציגה: אובדן אמון שיביא אסון כלכלי

עודכן לאחרונה: 29.7.2023 / 8:21

הירידות בבורסה בעקבות ביטול עילת הסבירות ודוחות חברות הדירוג מוד'יס ו-S&P הם אמנם כאבים, אבל יש תיקונים שאפשר לעשות כבר מחר בבוקר, כי בטווח הארוך נשלם מחיר גבוה הרבה יותר

הסתודדיות במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023. רויטרס
ראש הממשלה ושר האוצר. הבטיחו לנו רפורמה שתועיל לכלכלה. בפועל הרסו את המוניטין הבינלאומיים שלנו ופגעו באמון המוסדות הכלכליים/רויטרס

לאחר שנתניהו ושר האוצר שלו סמוטריץ' התחייבו בכל הזדמנות שהרפורמה המשפטית תועיל לכלכלה ולדמוקרטיה, התברר כי למרבה הצער "הפוך גוטה": דו"ח חברות דירוג האשראי מוד'יס ו-S&P שפורסמו השבוע הציב בפנינו מראה אורווליאנית: הטוב של ביבי הוא רע לתפארת ודמוקרטיה היא דיקטטורה. חוק עילת הסבירות גורם בטווח המידי לחור בכיס.

אם לא ישתנה דבר החור הזה יהפוך לבולען ודוחות חברות דירוג האשראי הבינלאומיות הינן לאירוע תג מחיר.

מדדי המניות המובילים בבורסה איבדו מאישור החקיקה מערכן והדולר היציג שב וחצה את קו 3.7 השקלים. עכשיו חסר רק שמדד יולי, שיפורסם בעוד כשבועיים יהיה גבוה ושער החליפין ימשיך להתחזק, כדי שהאינפלציה תשוב להמריא. התוצאה מכל אלה תהיה העלאה נוספת בריבית ומכה נוספת למקבלי המשכנתאות.

בטווח הארוך, שאולי כבר לא יהיה במשמרת של ממשלת נתניהו, מובטח צונאמי כלכלי אם החקיקה תתקדם. ענף ההייטק בדרך לקריסה ועל כך הצביע השבוע דו"ח סטארט אפ ניישן. גיל שוויד בעל צ'קפוינט סיפר השבוע מדוע קשה לגייס הון ולמה יתקשה להמליץ על רישום חברות בישראל.

נתניהו הבטיח לחברות הדירוג שהרפורמה תעבור בהסכמה והתחייבות דומה ניתנה לנשיא ארה"ב ולתקשורת האמריקאית. מוד'יס שלא אכלה את הלוקשים הפחיתה כבר באפריל השנה את אופק דירוג האשראי של ישראל מחיובי ליציב.

השבוע כשהתברר שההבטחות לחקיקה בהסכמה נותרו על הקרח, היא ו-S&P פרסמו את הדוחות הקטלניים הטומנים את זרעי הורדת דירוג האשראי בעתיד.

המהלך ייקר את עלויות גיוס ההון - וכאן כבר יש התכתבות ישירה עם הכיס: ריבית גבוהה יותר תגדיל את ההוצאה התקציבית, תגדיל את הגרעון, תצמצם את התקציבים הפנויים לרווחה ולחינוך, ובהמשך הדרך תביא להעלאת מיסים.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/ פלאש 90, שלומי גבאי, עיבוד תמונה
נשיאת בית המשפט העליון וראש הממשלה: הבטחה שלו שיכבד כל פסיקה, הייתה עשויה להיות צעד לתיקון הנזק שנגרם השבוע לכלכלת ישראל. הבעיה היא שבינתיים הוא מתחמק/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/ פלאש 90, שלומי גבאי

מה שהכי גרוע הוא שהכזבים שנמכרו לחברות דירוג האשראי במחירי סוף עונה, לפיהם החקיקה תעבור בהסכמה, הם עילה בפני עצמה להורדת הדירוג. יותר מכך: המדובר בנזק רוחבי לאמינות ההבטחות. איך יאמינו מוסדות בינלאומיים להתחייבויות של נתניהו, בכיר הפוליטיקאים בישראל?

מוזר שהם נפלו בפח. האם צריך להזכיר להם שסמטוריץ' כינה אותו שקרן בן שקרן, או את הציטוט מפי נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, שהתוודה לפני כעשור בפני הנשיא האמריקאי לשעבר, ברק אובמה: "אני לא יכול לראות יותר את נתניהו. הוא שקרן"?

בכל פעם שבה נתניהו מצליח לעבוד על העולם, הביביסטים מתפעלים, לאמור: אח, איזה מנהיג ברמה אחרת... זה אולי מועיל לו בסקרים, לטווח הקצר, אבל מדובר בנזק קשה למוניטין הישראלי.

מאז אישור חוק עילת הסבירות הוא מנסה לדבר אלינו במתק שפתיים ובפרחים. הוא רוצה את קידום המהפכה בשיתוף פעולה. הפכנו שלא מרצוננו לאחים שלו. שריו לממשלה מדברים על אהבת חינם, אבל אנחנו, שלמדנו כבר מזמן את מה שיודעים עתה בארה"ב - מהבית הלבן ועד למוסדות הפיננסים, כבר לא מאמינים למילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נגיד הבנק המרכזי פרופסור אמיר ירון. רויטרס
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. הצעה מיידית לכהונה נוספת עשויה לעזור לשקם את האמון העולמי בכלכלת ישראל/רויטרס

מה עושים כדי למזער את הנזק? למשל, הצעה של נתניהו וסמוטריץ', כבר בראשון בבוקר, לנגיד, פרופ' אמיר ירון, לכהן בתפקיד קדנציה נוספת. לא בטוח שיענה בחיוב, אחרי מה שעוללו לו בשחצי השנה האחרונה, אבל לנסות אפשר.

הנגיד הוא הרמטכ"ל הפיננסי של ישראל ויש לו מוניטין בינלאומיים. ההצעה להארכת כהונתו תוכיח שישראל לא התאבדה סופית ושהאמירה ההיא של שרה נתניהו "שהמדינה תישרף", תישאר בגדר פליטת פה לא מוצלחת.

עוד דבר קריטי לשיקום האמון הוא שהממשלה תכבד כל פסיקה של בג"ץ, בין אם המדובר בחוק הנבצרות, בפסקת ההתגברות, בהחלטה האם להורות על כינוס הוועדה לבחירת שופטים או בכל החלטה משפטית אחרת. זה יוכיח לכולם שהמשפט בישראל עדין חי ובועט. למרבה הצער כבר ראינו איך נתניהו מגמגם השבוע שכנשאל בנושא. אם הוא מתכוון להעז ולמרות את פיו של בית המשפט, פירוש הדבר יהיה אסון: החור בכיס שלו גרמה מדיניות תג המחיר של ממשלתו, יהפוך לצרה הקטנה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully