וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפה לך קוויאר: מדוע חומצות שומן בלתי רוויות נחוצות לעור?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 1.8.2023 / 10:53

לחומצות שומן בלתי רוויות חשיבות קוסמטית גבוהה: הן משפיעות על תהליכים פיזיולוגיים בעור, ובזכותן הוא משמש מחסום יעיל להגבלת אובדן מים ומספק לחות חיונית והגנה מפני גורמים חיצוניים. איך תוכלו לשקם את מחסום העור? הִתְרַוְּוחו עם צלוחית קוויאר, וקראו את הכתבה

אישה עם קוויאר. iStock,
יפה לך קוויאר: מדוע חומצות שומן בלתי רוויות נחוצות לעור?/iStock

ההזדקנות הכרונולוגית בעור מתבטאת בין השאר בירידה בתפקוד הסטרטום קורנאום. זה רק נשמע קצת כמו קללה בשפה זרה, אך מדובר בשכבה הקרנית באפידרמיס, הלוא היא שכבת העור העליונה, המשמשת חסם בפני יציאת נוזלים מוגזמת מהעור.

מכיוון שהשכבה הזאת עוצרת את תנועת המים המתמדת מהשכבות העמוקות של העור אל השכבות העליונות והחוצה, ההקפדה על לחלוח העור והזנתו, נחוצה גם בקרב צעירים, שעורם עדיין מתפקד כהלכה.

אחד התפקידים המשמעותיים של העור הוא בתפקידו כמחסום להגנה מפני גורמים חיצוניים מזיקים ושימור הלחות בעור. כשהמחסום האפידרמלי עושה עבודתו כראוי, נמנעים נזקים בלתי הפיכים; כשיכולתו לחצוץ בין העור לסביבה נחלשת, נפגמת יכולתו לשמר לחות ולמנוע את התנדפות המים מהעור, וכך גוברת חדירתם של אלרגנים, מיקרואורגניזמים, זיהום אוויר (פיח, אבק ולכלוך) וחומרים מזיקים נוספים. התוצאה - העור מזדקן בקצב מהיר יותר, הקמטוטים נהפכים לקמטים, העור מידלדל והפנים רפויות.

ספוילר: שיעור בפיזיקה זה כאן!

החל מגיל 20, כמו גם כתוצאה מפרוצדורות אסתטיות שמבצעות "פגיעה מבוקרת" בעור, צפיפותו, גמישותו ופעילותו של המחסום האפידרמלי מתחילים להידרדר. הדבר מזרז את תהליכי ההזדקנות בעור בצורה משמעותית וההשפעה מתבטאת באובדן לחות, ובחוסר היכולת של העור לשמר את תכולת המים שבו.

אם חשבתם לגלוש מטה כדי למצוא פתרונות, חכו קטנה, זה הזמן לשיעור פיזיולוגיה קצרצר: לתפקוד העור כמחסום, אחראית המערכת ההידרו-ליפידית (הידרו = מים, לפידי = שומן), המערכת הזאת מורכבת מיסודות חיוניים המיוצרים בעור, ובהם: סרמידים, חומצות אמינו, חומצות שומן, כולסטרול, טריגליצרידים וחומצה לינולאית. לצדם, פועלים גם חומרים היגרוסקופיים הגורמים לספיחה ולאגירת מים בעור (למשל חומצה היאלורונית וגלוקוזאמינוגלוקנים) וכן חומצה לקטית, חומצות אמינו ומינרלים.

שלמות הסטרטום קורנאום (זוכרים את הקללה מהשפה הזרה?!) היא בעלת חשיבות עליונה בשמירה על מערך ההגנה של העור, וזאת מתקיימת בשני אופנים, מחד - בשמירה על לחות אופטימלית ע"י מניעת אידוי המים מהרקמה ומאידך - בשמירה על תאי העור מפני תקיפת רדיקלים חופשים, תהליך חמצון וזיהום.

האחראים הישירים על שמירת התפקוד התקין של השכבה הקרנית, הם הסרמידים, שבזכות המבנה שלהם, משתפים פעולה עם ליפידים (שומנים) נוספים הקיימים בשכבה האפידרמלית ותומכים במערכת ההגנה.

בהיבט הזה, לחומצות השומן הבלתי רוויות - אומגה 3+6 תפקיד מכריע, משום שהן עוזרות לתקן את שכבות השומן הטבעיות במחסום העור ומשפרות את תפקוד תאי האפידרמיס, בבואם להפוך חומצות שומניות חיוניות לפרוסטגלנדון (תסלחו לי על המונח המורכב) - הורמון המשפר את אלסטיות ולחות העור.

בנוסף, כשהעור מפתח קשיים בשמירת תכולת המים - רמת הדלקתיות של העור גוברת - הוא הופך להיות מגורה, רגיש, אדמומי וגם מאבד מהגמישות שלו ומהמראה החיוני. מפה גם עולה הצורך להזין אותו באופן קבוע בתכשירים שמטרתם לחזק ולשקם את מחסום העור, בין אם מדובר במוצרים שמשפרים את יכולתו להכיל מים ובין אם מדובר במוצרים שמבקשים לאטום אותו במרכיבים שומניים שימנעו את איבוד הנוזלים ממנו.

קוויאר שחור אילוסטרציה. freepik,
קוויאר שחור/freepik

קצת קוויאר לפנים

כבר לפני מאות שנים נהגו נשים למרוח שמן דגים (אומגה 3) על עורן.

הן אמנם לא ידעו מדוע הוא כה יעיל, אבל התוצאות במראה העור דיברו בעד עצמן. לאחר מריחתו עורן נעשה לח, גמיש וזוהר יותר. הבעיה היחידה הייתה הריח הדוחה שנדף מהשמן - ריח דגים אופייני.
ההתלהבות שעורר שמן הדגים בתעשיית הקוסמטיקה קשורה בחלקה למחקר שערכו בשנות ה-70 המדענים הדנים הנס אולאף באנג ויורן דיירברג, שקבעו שבקרב האינואטים החיים בצפון גרינלנד ישנה שכיחות נמוכה יותר ליובש בידיים ולקמטים בעור.

החוקרים טענו כי העניין קשור בחשיפתם לשמן דגים וספציפית לקוויאר שחור. יצויין, האוכלוסייה שנבדקה במחקר עסקה ברובה במיצוי של קוויאר שהופק מדגות החידקן ולכן עור הידיים שלה בא במגע קבוע עם הקוויאר, זאת בנוסף לקבוצת נשים מקומית שהרבתה להשתמש בשמן שהופק מדגי מקרל למריחה על העור ליצירת שכבת הגנה עשירה.

תכשירים המכילים קוויאר שחור אבסולוט קר לה פררי, אלכטימוס (אפריל), אאורון, סקארה, אלטרנה, מאוגפינג. יח"צ יצרניות,
תכשירים המכילים קוויאר שחור אבסולוט קר לה פררי, אלכטימוס (אפריל), אאורון, סקארה, אלטרנה, מאוגפינג/יח"צ יצרניות

אז מה יש בו בקוויאר שהוא גם טעים וגם יעיל קוסמטית? ובכן, הקוויאר מופק משלושה מינים עיקריים של דגים: "בלוגה, "אוסטרה" ו"סברוגה", כל אחד מהם מעדן בפני עצמו, אולם לא לשם זלילה התכנסנו היום.

בין מרכיביו הקוסמטיים של הקוויאר השחור מסתתרים גליצין, ארג`ינין וליזין, אלו מרכיבים חשובים לייצור חומצות אמיניות ברקמות הגוף השונות. לצידם, מינרלים, ויטמינים (A, ו-B12) סוגי אומגה 3+6, אבץ, נחושת וגם היסטידין הנחשב לגורם המסלק רדיקלים חופשיים.

בתחילת שנות ה-80 נערכו מחקרים נוספים שהעלו על נס את הקוויאר. חוקרים איטלקים, הוכיחו אם כי לא תמיד באופן משכנע למדי - את יעילותו במניעה של מגוון מחלות עור. היה זה רק עניין של זמן עד שיצרניות הקוסמטיקה יאמצו את הקוויאר ויקחוהו צעד אחד קדימה, אפילו כמרכיב עילית מפתיע בבישום (אלכיטמוס).

סדרת סקין קוויאר. יח"צ לה פררי,
סדרת סקין קוויאר, לה פררי/יח"צ לה פררי

אחת מהבולטות היא "לה פררי" השוויצרית, שהחלה לשלב אותו בתכשיריה בסוף שנות ה־80 והייתה הראשונה להציג שיטת ההולכה קוסמטית ע"י קפסולות אקטיביות המכילות פניני קוויאר.

"תמצית הקוויאר הנדירה ויקרת הערך היא הליבה של סדרת Skin Caviar המיועדת לייצוב, להגנה, להזנה ולמתן אנרגיה לעור. הקוויאר עשיר בחומצות אמינו, בפרוטאינים, בוויטמינים ובמינרלים, אלו הם מקורות טבעיים למבנה וחיות של עור בריא", מציינת יהודית בלוואט, מדריכת המותג.

לאחרונה אף הצליחו מדעני החברה לגלות מרכיב בלתי צפוי וחמקמק נוסף שמקורו בקוויאר - רטינול.
"זוהי מולקולה נחשקת המנוצלת להחלקת קמטי הבעה וגיל, שבתהליך פיתוח ייחודי מצליחה לממש את הפוטנציאל שלה בשעות הלילה כשהיא עובדת בסינרגיה עם התהליך הביולוגי הטבעי של העור. כך היא עוזרת לנטרל את ההשפעות הנגרמות כתוצאה מהגיל, בעוד ההרכב השומני שלה יוצר מחסום חיצוני למניעת איבוד הלחות מהעור", היא מסכמת.

אלא שברוח גל הטבעונות שהולך ומתחזק, ובשל הדיג הפרוע להפקת הקוויאר, דגת החינקן מצויה במצבה העגום. בהתאמה, יותר ויותר יצרניות החלו משלבות במוצריהן "קוויאר" שהופק ממקור צמחי.

מסכת גולד - היקארי. יח"צ,
מסכת גולד - היקארי/יח"צ

"אחרי מחקרים מדעיים בנושא, זוהו המרכיבים של הקוויאר הצמחי שגורמים לשיפור בכל הקשור לעור הגוף והפנים", משתפת אור פוקס מבעלי מעבדות היקארי, ומבארת: "מדובר בחומצות שומן כמו אומגה 3+6, נוגדי חמצון, מינרלים (ברזל, מגנזיום, סולנום, סידן), וויטמינים (A, B12, B6, C, D). כל אלו נמצאים גם בקוויאר הצמחי שאותו מפיקים מאצות (Caulerpa Lentillifera) שיש להן הרכב הדומה לזה של הקוויאר שמקורו בדגת החינקן, מינוס האכזריות שבתהליך הפקתו.

עוד היא מוסיפה ומדגישה: "בתהליך הפקת הקוויאר יש להוציא את השחלה של דגת החידקן כשהיא מלאה בביצים, ממש לפני ההטלה, וכל זאת כשהדגה עדיין בחיים. מיותר לציין שהיא לא שורדת את התהליך הזה, ולכן הקוויאר הצמחי מספק חלופה למי שמעוניינים להימנע מתמיכה בתעשיית הדיג או משימוש במוצרים שהופקו מן החי למטרות קוסמטיות".

תכשירים מועשרים באומגה ל'אוקסיטן דוקטור עור בוטני  היופי שבטבע אמבריוליס אתר חנות טבע. יח"צ,
תכשירים מועשרים באומגה: ל'אוקסיטן, דוקטור עור, בוטני - היופי שבטבע, אמבריוליס, אתר "חנות טבע"/יח"צ

'"היי, מה עם קצת אומגה 6?"

"חומצות השומן מסוג אומגה 3 שנחשבו בעבר לחידוש מסעיר, כבר הפכו לקונצנזוס, אפילו בקרב רופאים" קובע ד"ר אודי בר ומדגיש כי דווקא חומצות השומן מסוג אומגה 6 עדיין לא זכו בתשומת הלב המגיעה להן.

חשיבותה של החומצה הלינולאית (אומגה 6) בהיותה המרכיב העיקרי של הסרמידים ובכך שהיא מהווה כ-50% מהסטרטום קורנאום. אך משום שהגוף אינו יכול לייצר אותה בעצמו, אנו נדרשים לקבלה מבחוץ.
"חומצת השומן הגאמה לינולאית נתגלתה ככלי עזר חשוב בשמירה על בריאות העור, לחותו ומרקמו בגיל המבוגר. הסיבה לחיוניותה טמונה במבנה המולקולרי שלה הדומה למבנה חומצות השומן הבונות את קרומי התאים. בנוסף, חדירתה לתאים קלה יחסית והיא משמשת לבניית קרומי התאים וייצובם, כך שאפילו במריחה חיצונית מתקבל שיפור ניכר במרקם העור ועולה גם יכולתו לשמש כחיץ מבודד מפני נזקי יובש ואקלים חיצוניים", הוא אומר.

בדומה לקוויאר, גם את חומצות השומן אומגה 3+6 ניתן להפיק ממקורות צמחיים. אצות, בעיקר אדומות אבל לא רק (שיסיידו, GIGI מעבדות), שמן מקדמיה (SR קוסמטיקס), שמן ורד (ל'אוקסיטן), שמן סובאקי (אליזבת ארדן), שמן ארגן (בוטני -היופי שבטבע) ושמן המפ מצמח הקנאביס הן מרכיבים צמחיים המכילים את שתי האומגות הללו.

זרעי פשתן, אגוזי מלך, אורז (וישי) שמן אבוקדו (ליראק פריז, ד"ר עור) שמן חמניות, סויה (אמבריוליס(, שמן נבט חיטה וחרצני ענבים, אידיאלים להפקת אומגה 3, בעוד שצמח נר הלילה, פטל שחור, וצמח הזיפן -בוראג' מהווים מקור עשיר ומרוכז ביותר לחומצות שומן מסוג אומגה 6.

השפעתו המיטבה של זה האחרון על העור נתגלתה בסוף המאה ה-19 כשנשים בדרום צרפת טיפחו את פניהן במריחתו. מאז הוא משמש בתעשייה כמרכיב מפתח הפועל לחיזוק מחסום ההגנה הטבעי של העור.

דוקטור לוי  - ג'ימס ריצ'רדסון דיוטי פרי. יח"צ,
מוצרי ד"ר לוי - ג'ימס ריצ'רדסון דיוטי פרי/יח"צ

ד"ר פיליפ לוי, דרמטלוג שוויצרי ובעל מותג קוסמטיקה הנושא את שמו, מציין לשבח את סגולותיו של צמח הזיפן.

"שמן בוראז' נחשב ל'מלך שמני הקוסמטיקה' ולשמן העשיר ביותר בחומצה הגאמה לינולאית, חומצת שומן חיונית השומרת על חדירות קרומי תאי העור. נוסחאות הפורמולה שלנו מכילות אומגות: 3,6,9 שמקורן בבוראג' טבעי העשיר בחומצה גמא-לינולנית, ב-LA (חומצה לינולנית), ובאומגה 6 השומרת על מבני התאים, ומעשירה את מחסום השומנים של העור מפני תוקפנות חיצוניות. בנוסף, בכוחן של האומגות להרגיע עור דלקתי ומגורה ולקדם סינתזת קולגן ע"י שמירה על לחות חיונית וניטרול של רדיקלים חופשיים.

כאשר חסרות חומצה גאמה לינולאית ואומגה 6, העור עשוי להתייבש ולפתח מצבים כמו אטופיק דרמטיטיס, ולכן לשימוש קבוע בתכשירים המועשרים באומגות בכלל ובשמן בוראג' בפרט נודעת חשיבות בהארכת חיי תאי העור כמו גם בהארכת יכולת התאים לקלוט חמצן וחומרי מזון מהסביבה ואף להיפטר מפסולת רעילה".

"השימוש בשמני בסיס טבעיים (אבוקדו, זרעי ענבים, שקדים וחוחובה) יספק לגוף אומגה 3+6 כמו גם וויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון עוצמתיים להגנה מפני הרדיקלים החופשיים", אומרת הארומתרפיסטית זיוה שאתי, מבעלי האתר naturstore. לדבריה שילוב של שמני בסיס עם שמנים אתרים שונים יספק לעור את חומצות השומן הנחוצות לו, כשהמלצתה היא להשתמש בשמן הבסיס מיד לאחר המקלחת ולעסותו אל תוך העור בתנועות סיבוביות עד לספיגה מלאה.

תכשירים מועשרים באומגה וישי ליראק פריז שיסיידו אליזבת ארדן ג'יגי מעבדות אס אר (דיל קוסמטיקס). יח"צ,
תכשירים מועשרים באומגה: וישי, ליראק פריז, שיסיידו, אליזבת ארדן, GIGI מעבדות, SR (דיל קוסמטיקס)./יח"צ

דרושה תגבורת למחסום!

תמימות דעים בדבר חשיבות שילוב מרכיבים לפידים בתכשירי הקוסמטיקה תמצאו גם מבין התומכים בשילוב אומגה וקוויאר מן החי וגם מקרב מתנגדיהם, המציעים חלופות צמחיות.

הגישה המשותפת להם היא שיש לפעול לחיזוק ושיקום המחסום האפידרמלי, מתוך הבנה שהעור דורש טיפול ותחזוקה גם כאשר אינו "לקוי", כדי לשפר את את איכויותיו הן בגזרת המראה והן בגזרת תקינות פעילותו.

"על המדף מגוון תכשירים קוסמטים המיועדים ספציפית למטרה הזאת - שיקום המחסום האפידרמלי", מציינת ד"ר דניאל הורוביץ, העוסקת בטיפולים אסתטיים ומוסיפה כי ישנו דור חדש של מוצרים שתכליתו לספק מענה ביתי תומך ומשקם לעור, האידיאלי גם כאמצעי משלים לשיפור תוצאותיהם של הטיפולים האסתטיים, שכה פופולרים בימינו.

"בטיפולים שכאלה הרופאים מזריקים חומרים לעור בכדי להגיע לתוצאה הרצויה, אך לעיתים, נוצרים שטפי דם ובצקות ואף ההחלמה של נקודת ההזרקה איטית. בכדי לשפר ולזרז את ריפוי העור, חשוב להסתייע - בתכשירי קוסמטיקה ייעודים שיעזרו לעור לשוב לתפקוד אופטימלי. התכשירים הללו מכילים קומפלקס רכיבים שאבד ושחיוני מחד לספיחת מים, ומאידך למניעת אידויים והתנדפותם לסביבה".
לסיכום ממליצה ד"ר הורוביץ כי בבואכם לבחור תכשיר לשיקום מחסום העור, "העדיפו כזה המכיל וויטמינים ונוגדי חימצון ורכיבים סופחי מים כגון חומצה היאלורונית וחשוב שיהיו בו גם רכיבים אוטמים ובמיוחד סרמידים, וחומצות שומן לא רוויות".

בדקו את עצמכם: האם עורכם מספיק מוזן?

אפשר כמובן ללכת עם תחושת הבטן, סליחה עם תחושת הפנים, וכשהעור מציק, "מעקצץ", "מגרד", כשמורגשת נוקשות מסוימת בפנים - להבין שזה הסימן שאין די לחות. אם העור מתוח מדי כבר כשהתעוררתם בבוקר, תוכלו להקיש כי הזנת הלילה לא היתה מספקת. אם תחושת העקצוץ מתפתחת במשך היום, מומלץ ללחלח את העור לעתים מזומנות יותר, או לבחור בתכשיר לחות עשיר יותר.

כשהעור מקבל לחות ומוזן די צורכו, הוא רגוע, חלק, נעים למגע, אינו מחוספס ואינו מכווץ, אין בו כל תחושה של מתח; עור בריא ומוזן היטב ייראה טוב ממילא, וגם קמטוטי ההבעה הבלתי נמנעים ייראו רק כקמטוטים ולא כתלמים עמוקים.

אז מה למדנו מהכתבה הזאת? לכו תשקיעו מניות בקוויאר. קלללללל!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully