וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבע מהאזרחים הוותיקים היו קורבן להונאה צרכנית

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 13:42

על פי סקר עדכני שנערך בקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל בגילי 65 ומעלה המהווה 12.5% מכלל האוכלוסייה בישראל, נמצא כי יותר מרבע מהם חוו הונאה צרכנית בשנתיים האחרונות

קשישה מכסה את פניה. ShutterStock
עניין של גיל? רבע מאוכלוסיית הזקנים בישראל חוו הונאה צרכנית/ShutterStock

יותר מרבע מאוכלוסיית הזקנים בישראל חוו הונאה צרכנית בשנתיים האחרונות, כך עולה מסקר שערכה עמותת אביב לניצולי השואה, המעניקה לאזרחים ותיקים סיוע מקצועי בהגנה צרכנית.

מהסקר שבוצע באמצעות חברת ipanel והילה ליבאי, גרונטולוגית בעלת 'ליבאי תובנות שיווק', עולה כי אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בגילאי 65 ומעלה שחוו הונאה צרכנית, מורכבת מ-60% נשים ו-40% גברים.

מתשובות המשתתפים בסקר מתברר כי טלפון, אינטרנט ומסרונים הם הפלטפורמות העיקריות בהן מתרחשת ההונאה כאשר כשליש ממקרי ההונאה מתרחשים בטלפון, כרבע מהמקרים התרחשו באינטרנט וכחמישית מהמקרים התרחשו במסרון לטלפון הנייד - "רק" 15% מהנשאלים דווחו על ניסיון הונאה צרכנית שהתרחש פנים אל פנים מול איש מכירות או מוכר בחנות.

עובדת סוציאלית עוזרת לאישה מבוגרת. ShutterStock
נשים מבוגרות נוטות יותר לסבול מהונאות פנים אל פנים/ShutterStock

20% מהנפגעים לא הצליחו לפתור את הבעיה

לפי המחקר קיימים הבדלים בסוג ההונאה הצרכנית שחווים גברים ונשים. גברים סובלים יותר מהונאות צרכניות באינטרנט או במסרונים לסלולרי בעוד נשים נוטות לסבול יותר מהונאות פנים אל פנים: בחלוקה מגדרית: כ-40% מהגברים שנחשפו להונאה בשנתיים האחרונות חוו זאת באינטרנט, כשליש בקירוב במסרון לטלפון וכרבע בעסקה טלפונית בעוד שלמעלה משליש מהנשים התלוננו על הונאה בעסקת טלפון וכחמישית פנים אל פנים מול איש המכירות.

תחומי ההונאה הצרכנית מגוונים, אבל מרבית התלונות מתייחסות לרכישת מוצר הביתה או מנוי כלשהו. כחמישית קשורות לרכישת מנוי עבור תרומה, עמותה, ארגון, מפעל הפיס וכו. 14% מציינים הונאות בתצורת הצעות לרכישת מנוי לחברת כבלים ו-11% נוספים מציינים רכישת ביטוח. הונאות אחרות שצויינו: רכישת נופש, חופשה או כרטיסי טיסה (8%), קבלת רכישה מקוונת בדואר (5%), רכישת טלפון סלולרי (4%).

למרות המספר הגבוה של האזרחים הוותיקים שדווחו שחוו הונאות צרכניות, 78% מהנשאלים חושבים שיש להם מספיק כלים וידע להתמודד עם הונאה. 57% מהנשאלים שחוו הונאה צרכנית ציינו שהצליחו לפתור את הבעיה בעצמם, עשירית נעזרו בבן משפחה וכחמישית מהנשאלים דווחו כי לא נעזרו במישהו אחר לטיפול בסיטואציה והנושא לא נפתר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מבוגרים חותמים על חוזה. ShutterStock
"רק" 15% מהנשאלים דווחו על ניסיון הונאה צרכנית שהתרחש פנים אל פנים/ShutterStock

שיעור נמוך של נפגעים בקרב הקהילה החרדית

מהסקר עולה עוד כי יש הבדל סוציו-דמוגרפי משמעותי בחשיפה להונאה צרכנית בגיל השלישי, כאשר בקרב הנחשפים להונאה צרכנית ניתן למצוא שיעור גבוה יותר של ילידי הארץ ושל בעלי הכנסה גבוהה מעט מהממוצע לעומת שיעור נמוך יותר של חרדים.

"ניתן להניח כי הנגישות לטכנולוגיה, מחשבים, טלפונים ניידים מגבירה את החשיפה להונאה צרכנית", אומרת עו"ד מלי גרנות מנהלת המחלקה המשפטית בעמותת אביב. "העלייה באמצעים הטכנולוגים, גם מצד המבצע את ההונאה וגם בצד הקורבן, מאפשרים כיום יותר מבעבר את החשיפה להונאות צרכניות ולכן אנו רואים עלייה משמעותית במספרים", היא מוסיפה.

"בישראל חיים כ-1.2 מיליון אזרחים ותיקים המפתחים באופן טבעי פערים טכנולוגיים ככל שגילם מתקדם והם מהווים קרקע פורייה לפעילות הונאה ונוכלות. לצערי הרב ברוב הפעמים לא מדובר בטעויות תמימות, כי אם במנגנונים מתוחכמים שמטרתם לפגוע ולנצל בעבור בצע כסף את תמימותם וחוסר הניסיון של האזרחים הוותיקים. לצד זאת, יש מקרים בהם אזרחים ותיקים אינם מודעים לזכויות צרכניות ואינם מנצלים אותן. אנו פועלים בכל המישורים הללו", היא מסבירה ומוסיפה: "בכוונתנו לפרוש רשת רחבה של פעולות שכל מטרתן היא להגן על ההורים שלנו, הסבא והסבתא, מפני מעשי נוכלות ולסייע להם להתמודד עם קשיים ואתגרים בתחום הצרכני.

לצרכנים, בני הגיל השלישי מאפיינים ייחודיים המחייבים אותנו בהקמת מנגנוני סיוע ותמיכה. אנו פועלים ישירות מול האזרחים הוותיקים בהסברה ולמידה, לצד סיוע אישי ובמקביל לכך נפעל מול כלל הגורמים העוטפים את האזרח הוותיק במהלך חייו".

מוקד שירות לקוחות. ShutterStock
רוב ההונאות הצרכניות (כ-33% מהן) מתרחשות בטלפון/ShutterStock

700 מיליון שקל ל-70 אלף אזרחים ותיקים

"בשנים האחרונות זיהינו בקרב האזרחים הוותיקים וניצולי השואה הפונים לסיוע במיצוי זכויות, מצוקה הולכת וגדלה בשל חשיפה להונאות צרכנות, לכן החלטנו להרחיב את הסיוע של העמותה גם להגנה צרכנית", אומרת מנכ"לית עמותת אביב אורלי סיון ומוסיפה: "העמותה הוקמה לפני 16 שנים במטרה לסייע לניצולי שואה למצות את מכלול זכויותיהם ולשפר את חייהם, במהלך השנים שירותי העמותה הורחבו לכלל אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בתחומי הסיעוד והרווחה.

עד כה סייענו ליותר מ-70 אלף ניצולי שואה ואזרחים ותיקים למצות זכויות והטבות כלכליות בשווי של למעלה מ- 700 מיליון שקלים. אנו רואים כי בפרק הזמן בו העמותה פועלת בתחום ההגנה הצרכנית כבר הצלחנו לסייע לאזרחים ותיקים בהשבת כספים בשווי של עשרות אלפי שקלים ואני בטוחה שבהדרכה וסיוע אישי של עורכי הדין של העמותה אלפי אזרחים ותיקים יוכלו לקבל סיוע מיידי וכלים להגנה צרכנית בעתיד.

אני מזמינה אזרחים ותיקים שזקוקים לסיוע במיצוי זכויותיהם או מתמודדים עם בעיה צרכנית, לפנות לעמותת אביב: 5711* ולקבל ייעוץ והכוונה ללא כל תשלום".

עמותת אביב לניצולי השואה זכתה לאחרונה במכרז של הקרן לתובענות ייצוגיות במשרד המשפטים לטובת פרויקט מוגנות צרכנית בקרב אזרחים וותיקים, והרחיבה שירותיה גם למתן סיוע מקצועי בהגנה צרכנית לאזרחים ותיקים. יועצי הזכויות של העמותה הם עורכי דין ועובדות סוציאליות, המתמחים בסיוע לבני הגיל השלישי. במסגרת פרויקט הגנה צרכנית לאזרחים ותיקים, מעניקים יועצי הזכויות של העמותה ייעוץ, הדרכה וסיוע אישי לאזרחים ותיקים שנתקלו בבעיית צרכנות, ללא כל תשלום מצידם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully