וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשב הכללי שמתמרן בין השר, ראש הממשלה והנשיא

עודכן לאחרונה: 31.7.2023 / 14:08

מוותר לראש הממשלה בסוגיות קטנות ונפגש עם הנשיא בקריאה להסכמות אודות החקיקה המשפטית. האם יהלי רוטנברג לוטש עיניים לתפקיד הנגיד הבא? תגובת האוצר:"שקרים וספינים מופרכים שבינם ובין האמת אין דבר"

רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
רו"ח יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר/אתר רשמי, גלעד ארצי

בטקס הפרידה מהכלכלנית הראשית, שירה גרינברג, שנערך בסוף מאי, עלה לנאום מנכ"ל האוצר לשעבר, רם בלינקוב ואמר משפט שהפך לתמרור האזהרה של שומרי הסף: "קולה של הכלכלנית הראשית רועם, על רקע שתיקת הכבשים". בלינקוב כיוון לבכירי האוצר ששותקים לנוכח השפעתה השלילית של חקיקת הרפורמה המשפטית על הכלכלה הישראלית, בעוד גרינברג הייתה היחידה שהתריעה שוב ושוב.

התחושה הייתה שבלינקוב התכוון לחשב הכללי יהלי רוטנברג. רוטנברג, שתפקידו כחשב כללי הוא להיות האחראי על הביצוע של תקציב המדינה, הניהול השוטף של נכסי המדינה, ההוצאות והחוב שלה. כלומר - אחריותו היא קודם כל כלפי הציבור. רוטנברג הפך במהלך שבעת החודשים האחרונים למי שלוחש על אוזנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומייעץ באופן הדוק לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

מדי פעם, בדרך כלל שאחרי שהוא סופג ביקורת קשה מהתקשורת, הוא יוצא מדי חובה ומוציא מסר שבו הוא מביע דאגה מסוימת מהמצב, בניסוח מעורפל, שאפשר לפרש לכאן ולכאן, כמו בכנס גלובס ב- 20 במרץ, שם אמר את המשפט הבא:

"הסנטימנט הנוכחי ומצב הלכידות בחברה מטרידים. כולנו מכירים את הניסיונות הנוכחיים להגיע להסכמות רחבות, ומקווים שההסכמות האלה יימצאו בקרוב". מצד אחד מוטרד, ומהצד השני שום מילת אזהרה לגבי המצב הכלכלי שעשוי להיות מושפע מתהליך החקיקה המואץ.

ביום חמישי שעבר זה קרה שוב. במהדורה המרכזית של חדשות 12, דווח שרוטנברג נפגש עם הנשיא הרצוג ואמר לו: "חשוב לפעול ללא דיחוי להחזרת ודאות ארוכת טווח למשק ולהגיע להסכמה רחבה במהירות האפשרית. עצם חלוף הזמן ואי הוודאות, עלולים להשפיע על פרמיית הסיכון של מדינת ישראל ולהגביר לחצים על שוק ההון. התוצאות למשק עלולות להיות הרסניות".

באוצר שמעו את הדיווח וגלגלו עיניים בתימהון. איך אמר שם מישהו? "חבל שיהלי לא אומר את הדברים האלה בדיונים באוצר, אלא את ההפך. בכל דיון הוא אמר שהרפורמה לא פוגעת בכלכלה". על דברים דומים הוא חוזר באוזניהם של נציגי חברות דירוג האשראי, איתם הוא נפגש במסגרת תפקידו - וכדי לחזק אותם, הוא זה שדאג להפגיש אותם עם ראש הממשלה ונשיא המדינה, שדיברו אל ליבם כדי שלא יורידו את הדירוג של ישראל.

הסתודדיות במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023. רויטרס
שר האוצר וראש הממשלה. לא יכלו לבקש לעצמם בן ברית נאמן יותר מהחשב הכללי באוצר/רויטרס

שליחות דיפלומטית

פגישתו של רוטנברג עם הנשיא הרצוג עוררה באוצר תהיות. מה פתאום הלך החשב הכללי לנשיא, כשהוא יכול להרים טלפון לראש הממשלה, הפוסק האחרון בעניין קידום הרפורמה המשפטית, ולשטוח את דאגתו בפניו? היו ששאלו שם, האם, לכאורה, הייתה זאת עוד משימה שהטיל עליו נתניהו, כחלק מהאסטרטגיה הכוללת שהוא מוביל עכשיו לפיה חייבים להגיע מעכשיו להסכמות רחבות.

החשד הזה בעייתי, כיוון שאחד מתפקידיו של החשב הכללי הוא "לבצע פיקוח ובקרה על יישומם של כללי מנהל תקין בפעולות הממשלה, בפרט בכל הנוגע לכספים", ולכן אסור לו בתכלית האיסור להיות השליח של ראש הממשלה.

ונחזור רגע לדיונים באוצר, שבמהלכם חוזר רוטנברג על עמדתו שהרפורמה המשפטית והמחאות שבאו בעקבותיה, היא מכה קטנטונת בכנף של כלכלת ישראל, אם בכלל. אתמול פורסמו ב"כלכליסט" חילופי הדברים שהתנהלו בדיון באוצר, אחרי שראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, תהה למה לא מוציאים הודעה שמתייחסת לאזהרה שהוציאה "מודי'ס".

לפי הפרסום דרש גרדוס לדבר על ההודעה של מודי'ס וטען שיש תחושה שהממשלה מזלזלת בחשיבותה. רוטנברג השיב לו: "זאת לא פעולת דירוג, אלא הודעה למשקיעים" ושר האוצר הוסיף:

"ההודעה של מודי'ס לא התייחסה לרפורמה עצמה, אלא למחאות ולוויכוח הפוליטי שנוצרו בעקבות הרפורמה. אנחנו צריכים להסביר את עצמנו יותר טוב. אנחנו צריכים נוכחות בבלומברג, בתקשורת הזרה. כל מה שחברות הדירוג שומעות זה את הגורמים המתנגדים לרפורמה. היחיד שמסביר מכל הנוכחים פה זה יהלי. הוא היחיד שעומד ומדבר עם החברות ומסביר אותנו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
בנק ישראל בירושלים. ראובן קסטרו
רוצה להיות הנגיד הבא של בנק ישראל?/ראובן קסטרו

התחנה הבאה, בנק ישראל?

חשב כללי לא אמור להסביר את מדיניות הממשלה וגם לא לנסח את הציוצים הכלכליים של שר האוצר ורוה"מ, כמו שקורה לא פעם. הוא גם לא אמור לנסות להסתיר את אזהרות חברות הדירוג בדוחות הכספיים של המדינה ולהציג אותן באופן חלק ומגמתי, כפי שעשה באמצע יולי. אגב, רוטנברג היה זה שביחד עם מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, מנע בכל כוחו כינוס דיון על השלכות החקיקה המשפטית, עד שלא הייתה עוד ברירה, אלא להתייחס אליה.

בחירת הצד המובהקת שלו, הגיעה לשיא בדברים שאמר בוועידת גלובס, ב- 14 ביוני, כשהמחאות שטפו את הרחובות והמשקיעים החלו לברוח מישראל. הוא קבע שדווקא יש גידול בהשקעות: "משקיעים שמסתכלים על מכפילי הרווח בשוק הישראלי מתחילים לחזור". אף אחד באוצר לא הבין מאיפה הוא שאב את הנתונים האלה ולמה החליט לומר אותם בפומבי.

זה לא סוד שרוטנברג שואף להתמנות לנגיד הבא של בנק ישראל, כפי שפרסמנו ב"וואלה". וכדי לזכות בו, הוא לא מסתפק רק בגיבוי מלא לפעולות הממשלה והתעלמות מנתונים קשים, אלא שכמי שאחראי לאשר את הוצאות ראש הממשלה (על משפחתו ופמלייתו) הוא, כמו שמלינים עליו עמיתיו, גם מעגל פינות.

לחבריו באוצר אמר - לפני כמה חודשים - שהוא מעדיף לוותר לראש הממשלה בסוגיות מסוימות, כדי לא להפוך את האוצר למטרה פוליטית, לאחר שנוצר מתיחות שנבעה מהדרישות למימון מעונות נתניהו וההוצאות השוטפות. סגנית החשב של משרד ראש הממשלה, הילה רבני, שהופקדה על בקשות המימון של בני הזוג נתניהו וסרבה לאשר את מרביתן, הועברה על ידי רוטנברג, בסבב מינויים, לתפקיד אחר.

האם הנאמנות שהוא מפגין לממשלה תשתלם בסופו של דבר? לרוטנברג יש כנראה סבלנות, לפחות עד שפרופ' אמיר ירון יסיים את כהונתו. אמנם הסיכוי שפקיד, בכיר ככל שיהיה, יתמנה לנגיד הוא קלוש, כיוון שנגידי ישראל לדורותיהם היו בעלי פרופסורה וניסיון כלכלי עשיר.

לחבריו באוצר, שמספרים על יחסי האנוש הבעייתיים שלו עם הצוות שתחת אחריותו, הסבלנות כלפיו נגמרה כבר מזמן.

תגובת משרד האוצר

"נשיא המדינה הזמין את החשב הכללי לפגישת עדכון על כלכלת ישראל ודירוג המדינה. בפגישה, הדגיש החשב הכללי, בין היתר, כי חשוב להגיע בהקדם האפשרי להסכמה רחבה בדבר היקף ותכולת השינויים במערכת המשפט ולוחות הזמנים להשלמתם, והכל תוך הרגעת הרוחות בחברה הישראלית.

אגף החשב הכללי פועל במקצועיות ומשמש כשומר סף על כספי ציבור. אנו מצרים על הדהוד שקרים וספינים מופרכים שבינם ובין האמת אין דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully