וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלא בונים תשתית חזקה, החומה נשברת ברגע של משבר

חן שרייבר

עודכן לאחרונה: 31.7.2023 / 14:53

מדינת ישראל ידעה להתפרנס היטב מהפריחה בתעשיית ההייטק המקומית, אבל ככל הנראה לא השכילה להיערך ליום שבו הקטר ייעצר

שני גברים ושתי נשים במשרד. ShutterStock
עובדי הייטק מחויכים בזמנים טובים יותר (אילוסטרציה)/ShutterStock

כמי שמכיר מקרוב את כלל המערכת ונמצא במגע ישיר עם הגופים המשמעותיים והגדולים בתחום ההי-טק בישראל, אינני יכול להיות מופתע לנוכח הנתונים העגומים שפורסמו לאחרונה על ידי מכון המחקר SNPI והציגו כי סך ההשקעות בהייטק ירד בכמעט 70 אחוז לעומת החציון הראשון של השנה שעברה.

גם אם אין מדובר בהפתעה, עדיין אלו נתונים דרמטיים שצריכים להדאיג את כלל המשק וכמובן את מקבלי ההחלטות במדינת ישראל במיוחד לנוכח המצב הכללי השורר במדינה ובטח לאחר האזהרות האחרונות של מודי'ס והבנקים המרכזיים, שכן ההייטק הוא הקטר של המשק הישראלי.

אין צורך להאריך במילים על התרומה של התחום לכלכלה הישראלית ואף, כמובן במידת הצניעות הנדרשת, לפיתוחים וקידום החדשנות בזירה העולמית. ההצלחה הכלכלית של התחום, משפיעה כמובן באופן ישיר ועקיף על כלל המשק מסביב.

את אותה הצלחה, אנחנו רואי החשבון ומנהלי הכספים מכירים היטב דרך המספרים ולצערנו, גם את התקופה הקשה שעובר התחום בשנה האחרונה.

צריך לומר זאת ביושר ובאופן חד וברור - מדינת ישראל נהנתה מאוד מהפריחה בתחום, במיוחד בשנות הקורונה בין 2020 ל-2022. רשות המיסים גבתה סכומים אדירים לקופת המדינה מכמות האקזיטים שיצאו מכאן וגם מסכומי הכספים שנכנסו לחברות באמצעות הגיוסים, חלוקת הרווחים בין היזמים והמשקיעים ועד למס ההכנסה של עובדי התחום, שבמקרה של רובם, השכר הינו גבוה בצורה משמעותית משאר המקצועות במשק.

מכל אלו ואף מעוד - כדוגמת השירותים הנלווים להייטק והתשלומים לספקים, מהם כלל המשק נהנה, מדינת ישראל ידעה להרוויח בצורה יפה מאוד לקופתה.

אבל מה קורה עכשיו שהקטר נעצר או גרוע מכך, שהקטר פשוט הולך אחורה בזמן שבעולם מגלים סימנים של צעדים קדימה? האם הייתה מחשבה על היום הזה אליו נגיע ברמת המאקרו?

האם מדינת ישראל, שיודעת היטב להיערך לתרחישי קיצון בעיקר ברמה הביטחונית, הכינה את עצמה ליום בו הקטר של המשק שמצעיד אותה קדימה ייבלם בחריקה קשה וכואבת?

האם היה תכנון ליום בו חבילות המזומנים שנהנו מהם ברשות המיסים פשוט לא יגיעו?

חן שרייבר, נשיא לשכת עורכי הדין. ראובן קפוצ'ינסקי,
חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון בישראל ובעלים משרד שרייבר את שרייבר רו"ח/ראובן קפוצ'ינסקי

לפי מה שאני מכיר, התשובה היא שלילית לכל אותן השאלות, וזאת הבשורה המדאיגה יותר מכל בעת בה אנו נמצאים.

מדינת ישראל ורשות המיסים לא נערכו למשבר הזה, תקציב המדינה שאושר לאחרונה לא התחשב בזה והגירעונות בתקציב הם כבר דבר וודאי.

עכשיו שאנחנו רואים את ההתרסקות לפי המספרים ומבינים שמה שהכי מטריד את המשקיעים והיזמים הוא חוסר הוודאות העצום השורר בשוק הישראלי, מצב פוליטי מעורער, כמו גם האמון והביטחון הגדול ביציבות מדינת ישראל שנסדק, יהיה בלתי אפשרי למדינה להנות שוב מאותן הפירות שהכניס ההייטק בעבר.

מדינת ישראל הייתה צריכה לבנות תשתית אמיתית וחזקה של הכשרה ותמיכה באותן החברות בהי-טק, בדיוק בשביל הרגע הזה, שהפרה כבר לא תוכל לספק את אותו החלב המוכר והטוב. אנלוגיה טובה היא מחסני החירום שלנו - בדיוק כפי שהם שומרים על ביטחון המדינה, ככה ישראל צריכה הייתה להיערך לימי סגריר שעוצרים את מנוע הצמיחה היחיד שיש פה.

עכשיו, על המדינה לגבש תוכנית חרום מיידית להתמודד עם המצב אבל השאלה האמיתית היא האם יש מי שיעשה את זה? כאשר ברשות המיסים תשעה חודשים יש "בחירות" לראש הרשות ובאוצר מתמודדים עם שינוי בתפיסות עבודה ובסדרי עדיפויות חדשים שהביא השר סמוטריץ ומזעזעות את כל המערכת.

הכותב הוא נשיא לשכת רואי החשבון בישראל ובעלים משרד שרייבר את שרייבר רו"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully