וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות של עשירים: נחתך דירוג האשראי של ארצות הברית

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 8:31

מכה למדיניות הכלכלית של הממשל הדמוקרטי: סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי של הכלכלה הגדולה בעולם, מהדירוג הגבוה ביותר: מ-AAA , ל -+AA. הנתון המרכזי שגרם להורדה: גירעון תקציבי שמוביל הנשיא ביידן. מדובר בבשורה לא טובה גם לישראל

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אירח לברביקיו בביתו, הבית הלבן, וושינגטון, 4 ביולי 2023. רויטרס
מסרב להביט למציאות בעיניים? נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/רויטרס

סוכנות פיץ', אחת משלוש סוכנויות דירוג האשראי, החליטה להוריד את דיורג האשראי של ארה"ב מהרמה הגבוהה ביותר AAA ל-+AA, עדיין גבוה, אבל עם כוכבית קטנה-גדולה.

הסיבה המרכזית להורדה היא הגירעון התקציבי שמוביל ממשל ביידן, אחרי שהצליח להגיע להסכמה גם עם מנהיגי הרפובליקנים. הדמוקרטים שמתכוננים לשנת בחירות, החליטו להגדיל את הוצאות הממשל על ידי הגדלת הגירעון בתקציב המדינה - ולמרות שהצליחו לעבור את המשוכה בקונגרס, לא הצליחו במבחן דירוג האשראי.

הגדלת הגירעון על רקע מלחמת הסחר הנמשכת מול סין, משבר האנרגיה שטרם נפתר בגלל מלחמת רוסיה אוקראינה ועוד נתונים גיאופוליטיים שמקרינים על כלכלת ארה"ב, הביאו את סוכנות הדירוג לקבל את ההחלטה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/פלאש 90, Anna Moneymaker/Getty Images, עיבוד תמונה
נתניהו וביידן. שלא נתבלבל: בצרת הרבים הזאת לא תהיה נחמה לישראל, אם ירד גם דירוג האשראי שלה/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90, Anna Moneymaker/Getty Images

אפשר שבישראל יש מי שקיבל את הבשורה במידה מסוימת של שמחה, שכן לכאורה, אחרי שגם האמריקאים ספגו מכה מידי סוכנויות הדירוג, תיראה הורדת דירוג של ישראל כ"צרת רבים", אלא שלמעשה מדובר בבשורה לא נעימה גם לכלכלה הישראלית, המושפעת מהמצב אצל ידידתה (והתומכת) הגדולה ביותר.

ההאטה בארה"ב לא מתבטאת רק בדירוג האשראי, אלא גם בנתונים משלימים אודות מצבם של העסקים הקטנים במדינה, ירידה במספר המשרות הפנויות ועוד. עתה נותר רק לראות האם מה שאין להגדירו אלא כ"כלכלת בחירות", שמנהל הנשיא ביידן במטרה להיבחר שוב בנובמבר 2024, יצלח - או להיפך: יהפוך למכשול הגדול ביותר שלו בדרך לכהונה נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully