וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוח הטוב של בנק ישראל הסתיים בהערה מדאיגה מאוד

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 11:32

היום מפרסם בנק ישראל את דוח היציבות הפיננסית. הבנק קובע כי הכלכלה יציבה - מרמת המדינה, דרך המוסדות הפיננסים ועד למשקי הבית, אבל גם מזהיר: החקיקה המשפטית מייצרת אי ודאות ומעלה את הסיכון לכלכלה הישראלית

אמיר ירון. יחצ,
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. יש מספיק כסף בקופה, אבל באופק כבר נקשרים עננים בשל אי הוודאות שמייצר הוויכוח הציבורי סביב החקיקה המשפטית/יחצ

דוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל מתפרסם פעמיים בשנה. בדוח זה מבטאים כלכלני הבנק את הערכתם בעניין החשיפות לסיכונים העיקריים הנשקפים למערכת הפיננסית, מנתחים את החשיפות העיקריות ומעריכים תרחישי סיכון פוטנציאליים.

ההערכות והניתוחים מתבססים על סקירת ההתפתחויות בתקופה הנסקרת, בחינת השינויים המבניים, שימוש במודלים אנליטיים והערכה של תנאי הרקע בכלכלות העולמיות והמקומית. הדוח מתאר את ההשפעה של התממשות תרחישי סיכון על המערכת הפיננסית בטווחים הקצר והבינוני, במטרה להגביר את המודעות להם בקרב קובעי המדיניות ובציבור הרחב ולאפשר היערכות מתאימה.

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90;ללא, עיבוד תמונה
הידוק המדיניות המוניטרית, כלומר - העלאת הריבית במטרה להוריד את האינפלציה. אירוע מתמשך שמשפיע על הכלכלה/עיבוד תמונה, פלאש 90;ללא

עיקרי הממצאים:

· בסיכום כלל ההתפתחויות במחצית הראשונה של 2023, המערכת הפיננסית המקומית נותרה יציבה. תרמו לכך האיתנות והיציבות של המערכת הבנקאית וחברות הביטוח, ותפקודן התקין של תשתיות פיננסיות - מערכות התשלומים והסליקה. כריות הביטחון שאגרו משקי הבית והתאגידים - בין היתר הודות לתמריצים הפיסקליים ולהקלה המוניטרית בתקופת הקורונה - הגבירו את עמידותם בפני זעזועים פוטנציאליים.

· בתקופה הנסקרת הושפעה המערכת הפיננסית במשק משני גורמים עיקריים: האחד, המשך ההידוק של המדיניות המוניטרית והאטת הצמיחה הכלכלית בארץ ובעולם, לצד קשיים במערכת הבנקאות העולמית; והשני, חוסר ודאות סביב ההשלכות של שינויי החקיקה לגבי מערכת המשפט בישראל על תפקודו של המשק ועל המערכת הפיננסית בכללותה. אם התהליכים אלו - בארץ ובעולם - יתעצמו, הם עלולים לאתגר את המערכת בטווח הבינוני.

· ההידוק המוניטרי, הנדרש בשל האינפלציה המתמשכת, והתמתנות הצמיחה התבטאו בעלייה של מדדי הסיכון - ועמם התמחור - בשוק הנדל"ן ובשווקים הפיננסיים ובעלייה של עלויות האשראי. על רקע זה מתמודדים משקי הבית והעסקים עם הכבדה של נטל שירות החוב.

· כושר ההחזר של משקי הבית ושל המגזר העסקי נותר איתן. עם זאת, באשראי העסקי עלה סיכון החברות מענף הבינוי והנדל"ן - ענף מרכזי מבחינת החשיפות של המערכת הפיננסית.

· אי הוודאות סביב שינויי החקיקה העלתה את פרמיית הסיכון של המשק ולוותה בפיחות של שער החליפין שתרם לעלייה באינפלציה, בירידה במחירי המניות ובהתגברות התנודתיות בשוק המט"ח ובשווקים הפיננסיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
חברי הקואליציה בהם יריב לוין ואיתמר בן גביר מצטלמים לאחר אישור חוק עילת הסבירות בכנסת 24.07.23. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
בקואליציה חגגו בתמונה קבוצתית את העברת ביטול עילת הסבירות, אך יצרו תמונת מצב מדאיגה לעתידו של המשק/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במילים אחרות: המצב הכלכלי של מדינת ישראל עודנו טוב, יציב ואיתן. מרמת המדינה, דרך המוסדות הפיננסיים ועד לרמת משקי הבית. אבל - וזה אבל גדול. מה שמפרסם בנק ישראל היום אומר בעצם: לא לעולם חוסן.

הוויכוח סביב החקיקה המשפטית כבר גבה מאתנו מחיר בצורת שינוי לרעה בשער החליפין ובאחוז האינפלציה - והמשכה של אי הוודאות שהוא מייצר בנוגע לעתיד, עלול להיות סיכון ליציבות הפיננסית.

הפגנת ההייטקיסטים ברחוב קפלן בתל אביב, שבוע שני באותו מקום.. ינון שלום יתח
מחאת ההייטק: "הממשלה לא רוצה דוחות עצמאיים"/ינון שלום יתח

ממחאת ההייטק נמסר בתגובה לדוח: "דו"ח בנק ישראל מוכיח שוב כיצד ביהירות ובשיטתיות, תוך התעלמות מאזהרות המומחים, ממשלת נתניהו מחריבה את כלכלת ישראל. גם ממנו יתנערו במקום להתמודד עם מציאות של יוקר מחייה בלתי אפשרי, בריחת יזמים ומשקיעים וקריסת מערכות החינוך, הבריאות והרווחה.

הממשלה לא רוצה דו"חות עצמאיים ומקצועיים ובקרוב תחל מתקפת שופרות על נגיד בנק ישראל במטרה לאיים ולהשתיק אותו. נתניהו וסמוטריץ' יכולים להמשיך בשקרים על כלכלה איתנה שתתגלה כשהאבק ישקע, אבל האמת היא שלא מדובר באבק, אלא במדבר כלכלי שהם מובילים אותנו אליו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully