וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה באה הרכבת? נורמליזציה עם הסעודים - הרווח והמחיר

שלמה מעוז

עודכן לאחרונה: 4.8.2023 / 6:58

נרמול היחסים עם סעודיה נכנס השבוע להילוך גבוה. מסילת הרכבת שהבטיח ראש הממשלה לתושבי אילת וקריית שמונה, עוד תיקח אותנו לריאד. בהסתייגות מרכזית אחת: כדי לקדם את התהליך ישראל תהיה חייבת לעשות כמה ויתורים בסוגייה הפלסטינית, שספק אם הקואליציה תשרוד אותם

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס חלוקת פרסים בגביע הסעודי בריאד, 25 בפברואר 2023. רויטרס
מוחמד בן סלמן, יורש העצר הסעודי. זהות אינטרסים עם ישראל, אבל דרישות שספק אם יתמלאו/רויטרס

באחד בספטמבר 1908 נפתח - על ידי האימפריה העותומנית, שבראשה עמד עבדול חמיד השני, שלכבוד רבע מאה לכהונתו נחנך בשנת 1903 מגדל השעון ביפו - קו הרכבת החדש בין דמשק לעיר מדינה, בסעודיה של היום.

קו הרכבת המהפכני, לאותה תקופה, נועד לעולי הרגל המוסלמים סונים, לקיים מצוות החג', מצוות העלייה לרגל, שעל כל מוסלמי לעשות לפחות פעם בחייו, אם יש לו את המשאבים והבריאות לעשות זאת.

מסילת הרכבת החיז'אזית שנסללה במשך קרוב לתשע שנים, עם סיוע מומחים גרמנים, לאורך 1,302 ק"מ, לא הושלמה בכדי להגיע ליעדה הסופי, העיר מכה. מעבר למטרה המוצהרת של עבדול חמיד השני (שהודח בשנת 1909 על ידי "הטורקים הצעירים") הייתה לו כמובן כוונה להשתלט בפועל על שטחי האימפריה בספר הרחוק: היא נועדה לשמש קו אספקה של ציוד ולוחמים בעיקר מול הבדווים שלא סרו למרות השלטון העותומני.

אחרי מאה שנה ויותר, הגיעו זמנים חדשים למרחב פעולה משותף סעודי-ישראלי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וממשלו עמלים, ממש בימים אלה, להביא לעסקה משולשת בין ארה"ב, סעודיה וישראל, במסגרתה הסעודים ינרמלו היחסים באופן רשמי עם ישראל תמורת סיוע צבאי וטכנולוגי אמריקאי.

היחסים הלא פורמליים בין ישראל וסעודיה נמשכים כבר שבע שנים וכוללים שיתוף פעולה בעיקר עם המוסד ולשכת ראש הממשלה. בנובמבר 2020 ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן ביקרו לכמה שעות בעיר הסעודית ניאום סמוך למצרי טיראן ושם נערך דיון משולש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן ומזכיר המדינה בממשל טרמפ מייק פומפאו.

סעודיה תמכה ואף עודדה את הסכמי אברהם. התוצאה המבורכת של הסכמי אברהם, כינון יחסים עם מרוקו, האמירויות ובחריין (ופורמלית גם עם סודן המפולגת). הסכמי אברהם הולידו גם ההסכמה של הסעודים לאפשר למטוסים ישראלים לטוס מעל שטחם, הן למדינות המפרץ והן למזרח הרחוק, מה שקיצר משמעותית אתה הטיסות והביא לרווח כלכלי לישראל ופריחת קווי תעופה ומסחר לכל המדינות באזור.

שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין אחמד אל-חליפה בטקס חתימת הסכמי אברהם בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020. AP
ספטמבר 2000, החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן. מהלך בתמיכת הסעודים/AP

אנרגיה חדשה

הסעודים מבקשים ויבקשו הסכמים עם ישראל בתחום המדע, חידושים וטכנולוגיה בה מצטיינת ישראל. סעודיה וישראל יחד עם האמריקאים מבקשים להגביל כוחה והתפשטותה של אירן במרחב האזורי.

השבוע נודע כי החברה הישראלית סולאראדג' הנסחרת בארה"ב, הגיעה להסכמה על מיזם משותף עם החברה הסעודית Saudi Arabia's Ajlan & Bros Holding הפועלת גם בצפון אפריקה, לפרוש את מתקניה בממלכה הסעודית.

המיזם יציע ייצור, אגירה וניהול אנרגיה לחברות סעודיות. המיזם המשותף לאנגריה מתחדשת ינוהל מריאד. המיזם הסעודי הוא חלק מהתכנית להפחית את התלות בנפט, 2030 SAUDI VISION.

עוד במאי אשתקד החליטה סעודיה להשקיע בישראל באמצעות חברת השקעות של חותנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ג'ראד קושניר דרך Saudi Public Investment Fund (PIF). באותה עת ביקרה משלחת אנשי עסקים מישראל בסעודיה, ככל הנראה באמצעות דרכונים זרים. ההנעה של הסעודים אינה עסקית בבסיסה, אלא רצון שחיזוק הקשר העסקי יתרום לביטחונה של סעודיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רה"מ בנימין נתניהו, מירי רגב,ישיבת ממשלה, 30 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
ראש הממשלה ושרת התחבורה. יותר קל להיענות לתכנית הרכבת שלה שתגיע עד לאילת מאשר לבנות את המשך המסילה לריאד/אתר רשמי, מארק ישראל סלם

מחיר השלום

הסעודים, יותר נכון יורש העצר הכל יכול כרגע בממלכה, מוחמד בן סלמן, דורשים תמורה גדולה עבור הסכמתם להביא לנרמול יחסים דיפלומטיים גלויים ופתוחים עם ישראל.

הנשיא ביידן כבר שלח את היועץ לביטחון לאומי שלו ג'ק סאליבן פעמיים לסעודים בתוך שלושה חודשים, כולל נסיעה לג'דה ביום חמישי השבוע. הסעודים אומרים כי ידונו עם האמריקאים בהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות המשותפות לשתי המדינות, אך אינם מזכירים את המילה ישראל. בביקורו האחרון של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלניקן אמרו הסעודים כי יחסים עם ישראל תלויים בהתקדמות בשאלה הפלשתינאית, חד וחלק.

הסעודים דורשים בתוקף הסכם ביטחון הדדי עם ארה"ב, כאילו היו חלק ממדינות הברית הצפון אטלנטית, נאט"ו, וכן סיוע גלוי ומסיבי של ארה"ב להקמת תחנות כח אזרחיות גרעיניות להפקת אנרגיה בסעודיה. הסעודים דורשים גם כי הם יהיו בעמדה להעשיר אורניום בעצמם, נקודה רגישה מטבע הדברים. לארה"ב מחויבות חתומה לביטחון ישראל ולא נאמר כי קיימת הסכמה הישראלית לנושא ההעשרת אורניום על ידי הסעודים.

ישראל מקווה שמהלך זה יביא להכרה הדדית בין הסעודים וישראל, מה שיכול להשלים את מחנה השלום הערבי במזרח התיכון מול מחנה חרחור המלחמות, הפיגועים והתפשטות המליציות השיעיות בהנהגת אירן ומשמרות המהפכה.

כמובן שלהסכם ביטחון הדדי בין סעודיה וארה"ב יתלוו מטבע הדברים מכירות נשק מתקדם של ארה"ב לסעודיה. בפגישה השבוע עם האמריקאים ינכחו שרי ההגנה והאנרגיה של סעודיה וראש קרן ההשקעות הסעודית. האמריקאים עומדים על כך שבסדר היום יעלה נושא היקף הפקת הנפט הסעודי ומחירו.

האמריקאים שחשבו מאז תקופתו של הנשיא ברק אובמה וגם במידה מסוימת בימי הנשיא טראמפ להתקפל מהמזרח התיכון ולהתרכז בעימות הגובר מול סין, ראו והבינו כי אין חלל ריק ואת מקומם תופסים האירנים והסינים בעוצמה רבה - ועתה גם הרוסים והטורקים. ממשלו של ביידן נאלץ לשנות כיוון ולחזור לזירה המזרח תיכונית, גם על רקע חידוש השענות של ארה"ב על הנפט הסעודי.

השמאל במפלגה הדמוקרטית גרר את ביידן לנסיגה כמעט מוחלטת מהשענות ארה"ב על הפקת כח עצמית ממקורות פחמניים מזהמים בניגוד לממשל טרמפ שבעתו ארה"ב הייתה כבר יצואנית נפט נטו. ממשל ביידן מבקש מהסעודים, בתמורה לעזרה שהם מתעקשים עליה, לסגת משיתוף הפעולה המתהדק עם רוסיה בנושא הנפט.

הנסיך מוחמד בן סלמן נוהג בשיטת המקל והגזר כלפי האמריקאים, כפי שעשה ערב ביקורו של ביידן בממלכה בפעם האחרונה בשנת 2022, עת הפחית את תפוקת הנפט הסעודי. גם עתה ממש בעת שהשיחות עם האמריקאיים מתקדמות, סעודיה הכריזה יחד עם רוסיה על צמצום תפוקת הנפט מתחילת אוגוסט, מה שעלול לשבש את ניסיונותיהם של ארה"ב והפד לדכא את האינפלציה ואף עלול למנוע את הצמיחה המשקית המקווה לקראת הבחירות בארה"ב.

האמריקאים רואים חשיבות רבה בסילוקה של רוסיה משיתוף פעולה עם סעודיה מאז הפלישה של הרוסים לאוקראינה ב-24 לפברואר אשתקד. חשיבות הנפט הסעודי גברה גם על רקע חסימת ייצוא הנפט והגז הרוסי למדינות המערב, כדרך עונשין נגד רוסיה. הייתה זו חרב פיפיות של המערב, שגררה מטבע הדברים התייקרות מחיר הנפט וכתוצאה מכך עליית האינפלציה בעולם - ועד מיתון בגרמניה.

איתמר בן גביר, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
השר לביטחון לאומי. מישהו יכול לדמיין ממשלה שבה הוא חבר שתוכל להיענות לדרישות הסעודים?/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

היי דרומה

בהמשך מאוד ייתכן כי סעודיה תבקש מערכות הגנה ומלחמה אלקטרונית מישראל. כבר עתה, אולי, ישראל עוזרת לסעודיה בתחום הגנה מפני התקפות סייבר - ושיתוף הפעולה יגבר בתחום זה אולי גם להתקפות סייבר. מסירת ציוד בטחוני לסעודיה תחויב כמובן בהסכמה אמריקאית שמממנת את הפיתוח של כלים אלה בישראל.

נקודה זו של סיוע בטחוני לסעודיה לא עלתה בשיחות המוקדמות, אבל בהחלט, אם יכון שלום עם סעודיה, סוגיה זו תעלה ובהחלט ידובר על הרבה מעבר לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה, כח, שיתוף רשתות חשמל, סחר ומסילות ברזל שישרתו כל המרחב. בהמשך יבוא ללא ספק שיתוף פעולה הנשען על היכולת הרפואית המזהירה של ישראל.

ממשלת ישראל הכריזה השבוע על הכוונה לחבר עד 2040 את קריית שמונה לאילת, בכדי להגדיל את חוסנם של הצפון והדרום.

דווקא הייתה זו הזדמנות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להודיע כי קו מסילת הברזל יגיע בהמשך גם לסעודיה ועד לאמירויות ובכך יבסס את השלום האזורי והמסחר בין מדינות הים התיכון. הרי לשם כך מתכנסים האמריקאים והסעודים יחדיו לדון, בנוסף לביטחון הסעודי והאזורי. רתימתה של סעודיה העשירה מייצוא הנפט למימון מסילות ברזל במרחב, אולי כולל גם בישראל, יכולה להיות מבורכת.

אבל בנימין נתניהו מסונדל. לחזונה של שרת התחבורה מירי רגב הוא יכול להסכים, אבל לציין כי המסילה תגיע עד לחופי האמירויות הוא אינו יכול לומר, הסיבה פשוטה, שר האוצר בממשלתו בצלאל סמוטריץ' בטח לא יהיה מוכן לעשות ויתורים מופלגים לפלשתינאים כפי שסעודיה דורשת תמורת שלום כלכלי ומדיני עם סעודיה.

הסעודים כבר הביעו דעתם שאינם מרוצים מהממשלה הימנית בישראל. הם דורשים הבטחה שלא יהיה סיפוח שטחים במשך מספר שנים לפחות. בכל מקרה אם באמת יתכננו את המסילה לאילת, צריך להכין גם חלופות למסילה שתעבור לירדן ומשם לסעודיה, לעתיד טוב יותר למזרח התיכון.

עד 2040 סמוטריץ' לבטח כבר לא יהיה באוצר וגם ראש הממשלה, נתניהו, יהיה רשום בספרי ההיסטוריה בתור "ראש ממשלה לשעבר". למתכננים את מסילת הברזל לאילת הוקצבו כמה עשרות מיליוני שקלים, אבל הם חייבים לקחת בחשבון את סוגיית מסילת ברזל לסעודיה, הפעם קו ארוך יותר מהרכבת החיז'אזית ההיסטורית. החג' עוד יהיה לחג עבור ישראל, בכינון מרחבי בטחון וסחר.

הרי מדובר באינטרסים כלכליים שיחברו את חצי האי ערב לארץ טכנולוגיית העילית של ישראל ומשם לאירופה, שרובה נמצא בברית נאט"ו - משאת נפשה של סעודיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully