וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקבלים כסף מהמדינה כדי לקרוא לחרם על שטראוס?

עודכן לאחרונה: 7.8.2023 / 12:24

ראשי ארגון חדו"ש - לחופש דת ושוויון, פנו במכתב ליועמ"שית כדי שתפעל נגד מקבלי שכר מטעם המדינה, רובם רבנים, שקוראים להחרים את שטראוס, בעקבות החלטתה להפסיק לפרסם בערוץ 14. מה הנימוקים?

מפעל שטראוס, כרמיאל, עופרה שטראוס. אבשלום ששוני, מיכאל גלעדי/פלאש 90, פלאש 90
עפרה שטראוס, יו"ר שטראוס, על רקע אחד ממפעלי החברה. הקריאה לחרם על שטראוס, בתמיכת רבנים עובדי ציבור, היה העילה לפניה ליועמ"שית/פלאש 90, אבשלום ששוני, מיכאל גלעדי/פלאש 90

המאבק על החרמת גופים מסחריים שנמנעים מלפרסם בערוץ 14, חלקם מאז ומעולם וחלקם בעקבות התבטאויות מקוממות שנראו ונשמעו בשידורי הערוץ, הגיעו אל שולחן היועצת המשפטית לממשלה.

במכתב המיוד ליועמ"שת גלי בהרב-מיארה, תחת הכותרת: "קריאת רבנים עובדי מדינה לחרם מסחרי בעקבות הפסקת פרסום בערוץ 14", כותבים ראשי ארגון חדו"ש (לחופש דת ושוויון) - מנכ"ל חדו"ש, עו"ד אור רגב, ועו"ד יפעת סולל, סמנכ"ל ויועצת משפטית:

"אנו מתכבדים לפנות אליך בעקבות פרסום שהופץ ביום 3 באוגוסט 2023, בו קראו עשרות רבנים, רובם ככולם עובדי מדינה או כאלה שמשכורתם מגיעה בעיקרה מקופת המדינה, להטיל חרם על חברה שהודיעה על הפסקת פרסום בערוץ 14.

פעילות פוליטית של רבנים עובדי מדינה הפכה להיות תופעה נרחבת וחמורה, ונראה שהרשויות לא זו בלבד שאינן עומדות בפרץ אלא שחלקן אף מעודדות זאת. פנייתנו אלייך עתה היא בתקווה כי תראי סוף סוף את הצורך לקבוע גדרים ברורים ומחייבים להתנהגות המותרת, בין כשהמדובר בביקורת על ממשלות מכהנות ובין בתמיכה בממשלות אחרות, וזאת תוך שימוש ברטוריקה ותכנים המגייסים את היהדות להשפעה בכיוון ולמסגרות פוליטית אשר על להם לעובדי ציבור לחטוא בהן.

מכתב פומבי זה, לדעתנו מעודד הסתה, גזענות ואלימות, והכל כשהרבנים החתומים קוראים לחרם האמור, תוך העצמתו בכך שהם עושים שימוש בתפקידיהם כעובדי ציבור שמשכורתם מקופת המדינה".

מכתב רבנים הקורא לציבור שלא לרכוש מוצרי שטראוס. סריקה
מכתב הרבנים שקורא לחרם על שטראוס/סריקה

בחדו"ש מבהירים: "יודגש כי אין כוונתנו לפגוע בחופש הביטוי כל עוד הוא נעשה במסגרת החוק, אלא לעמוד על הצורך ליצור גדר מפרידה בין חופש הביטוי של אישים, לרבות רבנים, העושים זאת תוך הישענות על מימון המדינה והתפקידים הרשמיים שהעניקה להם המדינה, לרבות הסמכות הציבורית הנלווית לתפקידים אלה, לבין אלו העושים זאת ללא אצטלה של מרות ותפקידים בשירות המדינה ואף לא תוך הישענות על המשכורת המשולמת להם מקופת המדינה".

לאחר שהם מפרטים מספר מקרים בהם לדעתם פגע ערוץ 14 בנורמות שיח מקובלות, כותבים ראשי חדו"ש:

"הדבר מקומם במיוחד, לאור העובדה, שמדובר בבעלי תפקידים אותם מממנת המדינה, אשר עושים שימוש בתאריהם כאמור, כי להדהד את קריאתם לפגיעה בערכיה של מדינת ישראל, כפי שהם מעוגנים במגילת העצמאות והמרתם בתפיסות של לאומנות קיצונית, גזענות ושנאת האחר והכל תוך הנעת הציבור לפעול על פי פרשנותם זו לערכי היהדות ולא, חו"ח, למשל לערכי היהדות שנחרטו עלי הכרזת העצמאות והיו אמורים לשמש כמגדלור לאומה כולה: "מדינת ישראל תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש. יח"צ,
הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש/יח"צ

בהמשך הם מונים מספר דוגמאות למקרים בהם נדרשה פעולה נגד עובדי מדינה בגין התבטאויות חריגות, לדעת חדו"ש - אף דומות. כן הם מציינים כי זכותם של רבנים כמובן לנקוט עמדה בנושאים שנויים במחלוקת, אך הם מחריגים מכך ביטויים של גזענות ומה שהם מכנים "אנטי דמוקרטיה".

ראשי חדו"ש מציינים אף מה לדעתם צריך להיות הכלל שהיועמ"שית תקדם:

"אסור לבעלי תפקידים ציבוריים או אלה שמשכורתם מקופת הציבור, למעט נבחרי ציבור שנבחרו בהליך פוליטי, להתערב בשיח הפוליטי ו/או לקדם סדר יום פוליטי וכמובן שאל להם לעשות שימוש בתואר המשרה בשירות הציבור בה הם מחזיקים לצורך קידום סדר יום פוליטי, וכי שימוש כאמור יגרור הליכים משמעתיים חמורים"

וכן: "להבהיר, כי אין לחותמים סמכות או רשות להורות על התקשרויות כספיות, או להימנע מהתקשרות כאמור, בשם המוסדות הציבוריים בהם הם שולטים, מסיבות פוליטיות וטעמים של השקפת עולם ככל שמדובר על רכישת מוצרי מזון ומוצרים ושירותים דומים, אלא רק בהתאם לשיקולים רלבנטיים למוסדות ציבור דוגמת מחיר, איכות, זמינות וכמובן כשרות. אנו מקווים כי תמצאי לנכון להבהיר כי הוראות בניגוד לכך אסורות ואף יגרמו, בנוסף על האפשרות להגשת תביעות אזרחיות, להטלת סנקציות מינהליות".

ועו"ד יפעת סולל, סמנכ"לית ויועצת משפטית לעמותת חדו"ש. יח"צ,
עו"ד יפעת סולל, סמנכ"לית ויועצת משפטית לעמותת חדו"ש/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully