וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטים מהפריפריה? כך תבטיחו את מקומכם בשוק העבודה

גל שלום, טור אורח

7.8.2023 / 17:13

הבינה המלאכותית תצמצם את שוק העבודה העולמי בכ-14 מיליון משרות. בישראל, הראשונים להיפגע יהיו צעירים מהפריפריה ומקבוצות מיעוט. 3 טיפים שיבטיחו השתלבות מהירה בשוק העבודה בסיום התואר

סטודנטים מקשיבים להרצאה. ShutterStock
ללמוד בלי קשר גיאוגרפי/ShutterStock

הבינה המלאכותית זוכה להרבה מאוד כותרות בחודשים האחרונים, אמנם בינתיים רובנו בעיקר משתעשעים עמה. השינויים שהיא מביאה מאפשרים לשפר את המיומנויות שלנו, לחסוך המון זמן יקר, וללא ספק הופכים את החיים המקצועיים שלנו למספקים יותר. הבעיה היא ששינויים בסדר גודל כזה בהיסטוריה הוכיחו שצעירים, ובמיוחד צעירים מהפריפריה ומקבוצות מיעוט, צפויים להיפגע יותר. לא בכדי דו"ח הפורום הכלכלי העולמי, שפורסם לאחרונה, העריך כי שוק העבודה צפוי להצטמצם ביותר מ-14 מיליון משרות בחמש השנים הקרובות. ובמציאות של היצע משרות מוגבל, אם אין לך ניסיון - אז אין לך עבודה. האתגר אף משמעותי יותר עבור צעירים המשתייכים לפריפריה החברתית והגאוגרפית, אך אין שום סיבה להשלים עם המצב. להפך, זו יכולה להיות גם הזדמנות.

השכלה גבוהה היא מקפצה אמיתית, אך לא מפתח קסמים לעולם העבודה. אין איך להתחמק מזה. בסוף, כמעט בכל מקצוע, מה שהמעסיקים מחפשים זה ניסיון פרקטי. הדרך הטובה ביותר להשתלב בשוק התעסוקה היא לייצר או לנצל הזדמנויות כדי לרכוש ניסיון תעסוקתי מוקדם ככל הניתן. משרות סטודנט בתחום הלימודים שלך הן רק פתרון אחד, אך יש דרך נוספת. אפשר וכדאי לעשות זאת דרך השתתפות בקורסי התנסות מעשיים בעולם העבודה, כמו 'אקדמיה משלבת התנסות' שמובילות המועצה להשכלה גבוהה ועמותת אלומה. מסגרות כאלה מאפשרות להשתלב בהתנסות מקצועית אצל מעסיק בתחום הלימודים כבר בזמן התואר, ואף לצבור נקודות זכות. מחקר שנערך לאחרונה בקרב בוגרי התוכנית, מצא שיפור של 30% בהשתלבות בתעסוקה הולמת השכלה על פני צעירים שלא השתתפו בה. בנוסף, 41% מהמשתתפות מהחברה החרדית יצרו לעצמן הזדמנויות חדשות ונקלטו כעובדות בסיום ההתמחות.

אמפתיה, סקרנות, מודעות

אבל לא מספיק להיות בקיא טכנית בעולם המקצועי שלך. היום, חשוב לפתח גם מיומנויות רכות הנדרשות בעולם העבודה המשתנה. דו"ח הפורום הכלכלי העולמי משקף כי לפעמים, הגישה של העובדים יכולה להיות חשובה יותר מהמיומנות המקצועית שלו. כך למשל, יכולות כמו אמפתיה, סקרנות, מודעות חברתית-סביבתית ומוטיבציה הופכות חשובות יותר למעסיקים מאשר הידע הפרקטי. אם לא תעבדו על פיתוח מיומנויות בין-אישיות ומודעות רגשית - לא רק שיהיה לכם מאוד קשה להשתלב במקצוע בתחילת הדרך, אלא גם להצליח לאורך כל הקריירה.

זה ברור שזה לא תמיד פשוט לצעירים מקבוצות אוכלוסייה מסורתיות להדביק את הפער הנדרש בהיבט זה. לצפות ממי שלא פעם עסוקים בהישרדות, להציג חשיבה ביקורתית, גמישות ולקיחת סיכונים זה כמעט לא הוגן. אך למי שכן יצליחו להתבלט - יהיו סיכויים טובים יותר להשתלב במשרות פתיחה איכותיות. ההמלצה שלי לסטודנטים ולסטודנטיות היא לנצל את המרחב האקדמי כדי לחזק מיומנויות כאלה: להשתלב בפעילות סטודנטיאלית ומנהיגותית בקמפוס, להתנדב אפילו בפעילויות חד פעמיות, להשתמש בשעות הקבלה של המרצים כדי לנהל שיחות אישיות, ולהתחבר דווקא עם סטודנטים וסטודנטיות מקבוצות שונות מכם.

בקיצור, אין סיבה להתפשר על עבודות זמניות שלא תורמות לעתיד שלכם. אם כבר במהלך התואר תשקיעו בהכנות לימים שאחרי האקדמיה, תחפשו עבודה ותיישמו את הטיפים, מובטח לכם יתרון משמעותי שאין לכל אחד בתחילת דרכו בשוק העבודה. כמובן שלהשקעה בלימודים ונוכחות בקורסים חשיבות עצומה, אך לא פחות חשובה הלמידה שקורית מחוץ לכיתות.

הכותבת היא גל שלום, מנהלת תחום תעסוקה וראשת תוכנית אקדמיה משלבת התנסות בעמותת אלומה.

  • עוד באותו נושא:
  • סטודנטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully