וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לוקחים ללב: הסטרט אפ שנלחם בקרישי הדם

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 12:43

תסחיף ריאתי כתוצאה מקריש דם גורם למוות של כמאה אלף בני אדם בשנה, בארצות הברית לבדה. חברה ישראלית מצאה נוסחה משולבת לטיפול בתופעה, בשוק שמגלגל מיליארדי דולרים

צוות אלתיאה מדיקל. יעל אילן,
צוות אלתיאה מדיקל. פיתוח שיציל חיים - ואולי יכניס גם לא מעט כסף/יעל אילן

קריש דם (פקקת ורידים) הוא אחד מגורמי המוות המובילים בעולם, כאשר 1 מכל 4 בני אדם מוצאים את מותם כתוצאה מסיבוכים רפואיים הקשורים בו. כך על פי נתוני האגודה הבינלאומית לקרישי דם.

אחת המחלות הנגרמות מסיבוכיו היא תסחיף ריאתי, הגורמת (בין היתר) לאי ספיקת לב כתוצאה מהגעת קריש דם מאזור הרגליים אל כלי הדם הריאתיים וחסימתם. תסחיף ריאתי הוא גורם התמותה השלישי בשכיחותו מבין מחלות הלב וכלי הדם, והראשון בשכיחותו מבין אלה שניתן למנוע.

בארה"ב לבדה נפגעים כ-900 אלף בני אדם כל שנה כתוצאה מהמחלה, והערכות הן כי 60 עד 100 אלף מהם מתים כתוצאה מסיבוכים רפואיים הקשורים בה. כך על פי נתוני המרכז לבקרה ומניעת מחלות האמריקאי (CDC).

תסחיף ריאתי יכול לפגוע בכל אדם, בכל גיל וללא התראה או סימנים מקדימים. 3 יזמים ישראלים שמו לעצמם כיעד להפחית את מקרי המוות הנוצרים כתוצאה מסיבוכי המחלה, ולעשות זאת ללא צורך בניתוחים או תרופות העלולים לסכן חיים, והקימו את 'אלתיאה מדיקל'.

האחרונה פיתחה מערכת לטיפול בקרישים על ידי שאיבתם באמצעות הפעלת וואקום, בשילוב מערכת לשליפה מכנית של קרישים שאינם ניתנים לשאיבה. פרסומי החברה מציינים כי המוצר כולל שני חידושים טכנולוגיים שהשילוב ביניהם מאפשר את הוצאת הקרישים בצורה יעילה ובטוחה יותר.

החידוש הראשון הוא בשיטת ייצור הצנתרים, שאפשרה פיתוח צנתר שאיבה בעל קוטר שהינו הגדול ביותר הקיים כיום בשוק, ועם זאת בעל גמישות גבוהה, המאפשר גישה בטוחה ומהירה לעורק החסום ושאיבה יעילה יותר של הקריש.

שיטת הייצור, לטענת החברה, היא שמקנה לצנתר השאיבה תכונות מבניות המונעות קריסה וכשל בזמן הניווט בכלי הדם אל מיקום החסימה.

החידוש השני הוא בתוספת של אמצעי מכני המאפשר לרופא לטפל בקרישים שאינם ניתנים לשאיבה. אמצעי זה כולל מנגנון שליטה בקוטר, לצורך התאמה לכלי דם בקטרים שונים בזמן הפרוצדורה הרפואית. המנגנון מאפשר לרופא לנתק את הקריש מדופן העורק ולהסירו מכלי הדם.

שילוב שתי המערכות במכשיר רפואי אחד מספק לרופא כלי יעיל להסרת החסימה הריאתית וייצוב מצבו של החולה, ובכך מקצר את משך הטיפול וההחלמה ומוריד את הסיכוי לכישלון והצורך בטיפולים נוספים.

שוק הצנתרים העולמי צפוי לסיים את השנה עם הכנסות של 19.35 מיליארד דולר ולעמוד על כ-29.37 מיליארד דולר עד לשנת 2028, המבטאים לו צמיחה של 8.7% שנה אחר שנה. כך על פי דו"ח סקר השוק של חברת מחקרי השווקים הבינלאומית Market Data Forecast.

שוק המכשור הרפואי הייעודי לשאיבת קרישי דם צפוי לצמוח בקצב מהיר יותר, לאחר שעמד על 1.6 מיליארד דולר בשנה הקודמת וצפוי לעמוד על 5 מיליארד דולר עד לשנת 2030, המבטאים לו צמיחה של 15.2% שנה אחר שנה. כך על פי נתוני חברת הייעוץ וסקרי השוק Facts & Factors.

צנתור לב בחדר ניתוח. ShutterStock
שילוב שתי מערכות במכשיר רפואי אחד: צינתור והסרה של הקריש מדופן כלי הדם/ShutterStock

אלתיאה מדיקל (Althea Medical), תעודת זהות

תחום פעילות: מכשור רפואי - פיתוח צנתר לטיפול בחולים הסובלים מתסחיף ריאתי

תאריך הקמה: סוף 2020

מייסדים: ליה אופק (44) המכהנת כמנכ"לית החברה, ליהוא אביטוב (50) דירקטור ומנהל הפיתוח העסקי בחברה, ורפי בנארי(56) ה-CTO.

חזון: להציל חיים, ולהוביל את שוק צנתרי השאיבה ללא צורך בניתוח, וללא שימוש בתרופות העלולות לסכן את חיי המטופל.

עובדים: 4. כולם בישראל.

סך גיוסי החברה מאז הקמתה: כ-1.5 מיליון דולר

בין המשקיעים: קרן הון סיכון פרגרין Peregrine Ventures, ד"ר ז'אק סגאן (Jacques Seguin) שהינו יזם ורופא קרדיולוג, ורפי בנארי, אחד מיזמי החברה.

חברות הפועלות בתחום: אינארי מדיקל (Inari Medical), פנומברה (Penumbra), אנג'יו דיינמיקס (AngioDynamics).

דבר המנכ"לית: "מיליוני אנשים ברחבי העולם נמצאים בסיכון להיפגע מתסחיף ריאתי, שתוקף באופן בלתי צפוי כאשר קריש דם נוצר בוורידי הרגליים, משתחרר, מגיע ללב וחוסם את עורקי הריאה ובכך פוגע בתפקודם התקין של הלב והריאות.

כמחצית מהחולים הסובלים מתסחיף ריאתי מגיעים לבית החולים במצב סיכון בינוני או גבוה וזקוקים לטיפול דחוף כדי להסיר את הקריש. סוגי הטיפול שעדיין מקובלים ברוב בתי החולים בעולם עבור חולים אלו כוללים ניתוח חירום או תרופות ממוססות קרישים, העלולים להיות מסוכנים, בין היתר, עבור חולים במצב לא יציב.

בשנים האחרונות, הופכים טיפולים זעיר פולשניים (באמצעות צנתור) בהדרגה לאפשרות המועדפת בקרב רופאים מומחים ומובילי דעה בתחום. מחקרים קליניים שנערכו בשנים האחרונות מראים שטיפול בצנתור המסיר את הקריש בצורה מהירה משפר את סיכויי ההישרדות בצורה דרמטית, עם החלמה מלאה של כ-90% מהחולים שאובחנו כחולים ברמת סיכון גבוהה.

אלתיאה מדיקל פיתחה פתרון המאפשר הסרה מהירה ובטוחה של הקריש, תוך שיפור משמעותי של סיכויי הצלחת הטיפול בטווח הקצר והארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully