וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה בצפון? הקדימו תרופה למכת הטילים הצפויה

רן נאור, מנכ"ל אורטק מערכות מיגון

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 11:15

ראשי מערכת הביטחון מזהירים מפני הסלמה רב גזרתית, עם ירי טילים אפשרי מצד חיזבאללה לשטח כלל מדינת ישראל. למרות שמדובר בסכנה לנפש, לרכוש ולחוסן הלאומי, לכמעט 30% מתושבי מדינת ישראל, אין פתרון מיגון הולם

עשרות טילים שוגרו לגליל המערבי מלבנון. 6 באפריל 2023/לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הפיגוע האחרון בתל אביב היה התגלמות ההתראות שהציגו בכירי השב"כ והצבא לדרג המדיני. ראש השב"כ רונן בר הניח בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו התרעה אסטרטגית בנוגע למצב בשטחים. וכמה ימים קודם לכן, הצבא הזהיר באופן דומה את נתניהו בנוגע לאיראן וחיזבאללה.

האזהרות טענו כי השקט מתעתע ואויבינו, מי בחדרי חדרים ומי בגלוי, מפרשים את המחלוקת הפנימית בישראל כנקודת חולשה שהיא פוטנציאל לתקיפה.

רק לאחרונה אושר בבג"צ מיגון לתושבי אשקלון, שהם חסרי מיגון בבית וגם חסרי יכולת לממן מיגון בעצמם. אבל אשקלון לא צריכה להיות לבד. על המדינה לקחת על עצמה מימון מלא של מיגון כל הישובים בארץ במודל זה.

בואו נקווה שלא כצעקתה, אבל תקווה לחוד ומוכנות לחוד: אנו עומדים מול אופציה ממשית להסלמת המצב הבטחוני, שעלולה להביא לסבב נוסף של ירי טילים על ישראל ומערכה רחבה ומתוכננת של חיזבאללה מצפון וחמאס מעזה, אשר יצליחו לשגר אלפי רקטות מצפון ומדרום בפרק זמן קצר - 10,000 רקטות מלבנון ו-5,000 רקטות מרצועת עזה אינם מספרים דמיוניים.

כמובן שהנחת העבודה היא שבניגוד לסבבים שאנו מכירים מול עזה, בהם עיקר האש מופנית לעבר יישובי הדרום, בדגש על עוטף עזה. במקרה של מערכה כבדה יותר, כל מדינית ישראל תהיה בטווח הטילים. טילים אלה יפגעו ביישובים ויגרמו לנפגעים ולנזקי רכוש כבדים.

כיום, לפי הנתונים ל-700 אלף יחידות דיור בארץ, שהם כ-2.5 מיליון תושבים (28% מאזרחי ישראל), אין מיגון מפני טילים - בבית או קרוב אליו: כשמתקציב מיגון העורף שאושר לפני כמה שנים , הוקצו רק 10% ותמ"א 38 הצליחה להוסיף ממד רק ל-7% מהדירות בעשרות שנותיה, הנזקים צפויים להיות חמורים מתמיד.

אשקלון היא אחת הערים אשר רק היום, 11 שנים לאחר שאושר תקציב למיגונה, מתחיל הטיפול האמיתי בה. ב- 2008, אושר תקציב הממשלה למיגון בתים עד 40 ק"מ מהרצועה. אז הוא לא כלל את אשקלון ויישובים נוספים בטווח הירי הכבד מהרצועה.

אחרי מבצע עמוד ענן, ב-2012 הוחלט על מיגון בתי ספר ומוסדות ציבור בעלות 30 מיליון שקל וב2021 הולט על מיגון בתים ישנים באשקלון והקצו לכך 320 מיליון שקל, שלא מומשו בסופו של דבר.

בעקבות הבג"ץ האחרון החליטה הממשלה לממן 100% מהמימון או 158 אלף שקל, הנמוך מבניהם, לבניית ממ"ד עבור אוכלוסיות פגיעות ומעוטות יכולת, קשישים בעלי הכנסה נמוכה, קשישים בדיור הציבורי וכן רתוקים לכיסא גלגלים המתקיימים מקצבאות. לצד זאת, יוענקו הלוואות בריבית מופחתת לבניית ממ"ד עבור כלל תושבי העיר אשקלון.

רן נאור, מנכ"ל אורטק מערכות מיגון. טל גבעוני,
רן נאור, מנכ"ל אורטק מערכות מיגון/טל גבעוני

עורף הופך לחזית

אשקלון צריכה להפוך לחוד החנית של המגמה: כשהעורף הופך לשותף מלא במלחמה, וירי אל ריכוזי אוכלוסייה בכל סבב לחימה הופך לדבר בשגרה (בעיקר כאמצעי לוחמה פסיכולוגי וכלכלי משמעותי ביותר), אי אפשר להשאיר את האוכלוסייה ללא מיגון. היד שמאכילה ודואגת למענקים לתושבים אלה על מנת שלא יינטשו את הערים, צריכה לחפור עמוק יותר בכיס ולספק מענקים להרחבת המיגון.

אין גם להסתפק במיגון של הישובים בקו העימות, 40 ק"מ מהרצועה, כיוון שכפי שצוין, הערכות המודיעין גורסות כי האיום יחול על כל הארץ, בעיקר בגין מטח כבד של טילי חיזבאללה מצפון. לכן הרחבת המיגון צריכה לחול על כל הארץ, בכל ישוב וישוב, בעיקר עם בתים ישנים ואוכלוסיות מוחלשות, שלא יכולות למגן את עצמן - ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא מנכ"ל אורטק מערכות מיגון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully