וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת קלה או מטען כבד? כך תשפיע הרכבת הקלה על צרכני התחבורה

עודכן לאחרונה: 9.8.2023 / 15:54

בעוד כשבוע, יגיעו תכניות של שנים לסיומן והרכבת הקלה של גוש דן תצא לדרך במטרה להקל על עומסי התנועה במרכז הארץ. לאחר שפורסמה החלטת הממשלה על העלאת מחירי הנסיעה מ-5.5 שקלים ל-8 שקלים, יש הגורסים כי הצלחת הפרויקט כולו תהייה תלויה ב-2 גורמים: הזמינות והמחיר

הקו האדום הרכבת הקלה גוש דן פתח תקווה תל אביב. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
רכבת קלה או מטען כבד? כך תשפיע הרכבת הקלה על צרכני התחבורה/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

לאחר שנים ארוכות של המתנה, דחיות, עיכובים ועלויות גבוהות מהמצופה, בשבוע הבא (18.8) יצא לדרך 'הקו האדום' של הרכבת הקלה בגוש דן והציפיות גבוהות.

המטרה העיקרית של הרכבת הקלה היא להקל על עומסי התנועה הקשים בין ערים במרכז הארץ ולקצר את זמני הנסיעה בתוכן, הכוונה הגדולה היא לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים וכך להקל על התנועה הגועשת על הכבישים.

האם צרכני התחבורה יקבלו מענה לבעיית העומס על הכבישים? האם זמני הנסיעה בתוך העיר יתקצרו משמעותית כמובטח? מנכ"ל חברת התחבורה השיתופית GoTo, גיל לייזר, טוען כי האתגר המרכזי שיקבע אם הרכבת הקלה תצליח או תיכשל - טמון בכלל בעלויות הנסיעה ברכבת ובזמינותה, נתונים שעשויים לקבוע קברניטי המדינה.

הקו האדום הרכבת הקלה גוש דן פתח תקווה תל אביב. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
הקו האדום של הרכבת הקלה יחל לפעול ב-18.8.23, האם הוא יעמוד בציפיות/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

הצטרפות הרכבת הקלה למעני ההתניידות - תייצר כח

הקמתם והתפתחותם של עסקים בתחום התחבורה השיתופית דוגמת GoTo, התמקדו בשנים בהם עבודות התשתית על הרכבת הקלה היו בעיצומן ושיבושים גדולים הצריכו מחשבה יצירתית שתביא למענה תחבורתי אלטרנטיבי להתניידות בתוך העיר.

לדברי לייזר, הקולות בתעשיית התחבורה השיתופית, טוענים שכניסתה של הרכבת הקלה עשויה להיות בשורה רעה לעסקים שכוונתם הייתה לתת מענה תחבורתי יעיל ונוח לתושבי העיר, בזמן שעבודות התשתית על הרכבת שיבשו את התנועה.

לייזר, בתגובה לכך, טוען את ההפך: "הצטרפות הרכבת הקלה לתפריט המענים להתניידות תייצר כוח, חלופה ופתרון אמיתי עבור צרכני התחבורה המתניידים בתוך גוש דן. היא אף עשויה לייתר את הצורך בהחזקת רכב פרטי. השירות שאנחנו נותנים נועד לספק מענה משלים לנסיעה ברכבת הקלה ולאפשר לצרכנים להגיע מהתחנה בה הם יורדים עד לכתובת המדויקת אליה הם צריכים להגיע. לכן, אני לא רואה בכניסתה של הרכבת הקלה לפעילות כ"בשורה רעה" לעסקים כמו שלנו".

גיל לייזר, כאמור, הוא מנכ"ל חברת התחבורה השיתופית GoTo המציעה שירות רכב שיתופי זמין באפליקציה ומפעילה את שירות הרכב השיתופי "אוטותל" של עיריית תל אביב-יפו. "אנחנו למשל, כחברה שמפעילה שירותי רכב שיתופי לנסיעות ארוכות (GoTo) ונסיעות קצרות בעיר (אוטותל), ציפינו לתחילת הפעילות של הרכבת הקלה בכיליון עיניים. עבורנו, מדובר באמצעי תחבורה אלטרנטיבי נוסף וחשוב שיסייע למטרה שאנחנו שואפים להשיג ב-15 השנים האחרונות והיא, להוריד כמה שיותר רכבים פרטיים מהכביש. במילים אחרות - הצלחת הרכבת הקלה, היא הצלחתנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אוטו תל. ראובן קסטרו
אוטו תל נועד להתניידות יעילה ונוחה בתוך העיר, כשירות משלים לנוסעים ברכבת הקלה/ראובן קסטרו

"הקילומטר האחרון" הוא האתגר המשמעותי

"בעיר כמו תל-אביב ובמטרופולין כמו גוש דן, שהאתגר המשמעותי בהם עבור צרכני התחבורה הוא תמיד "הקילומטר האחרון" לפני ההגעה ליעד, הפתרון האידיאלי עבור כל מי שמתנייד בעיר כדי להגיע ממקום למקום, טמון בשילוב בין מספר אפשרויות התניידות. מכאן, שפעילות זמינה, רציפה ואטרקטיבית של הרכבת הקלה, אמורה להפרות את האקו-סיסטם התחבורתי האלטרנטיבי הקיים".

"מה שעשוי לפגוע בהצלחת הפריקט ולהביא מצב שהצרכנים יוותרו על שירותיה של הרכבת הקלה", מסביר גלזר, "היא החלטת הממשלה לקדם עליית מחירים על נסיעה ברכבת הקלה מ-5.5 שקלים ל-8 שקלים מינואר 2024. הפתרון הצרכני לשמו נועדה הרכבת, עשוי להיות לא מספיק אטרקטיבי עבור צרכני התחבורה, בעלי הרכבים הפרטיים, שעלויות הנסיעה יצפינו ואולי ישתוו לעלויות החזקת רכב פרטי".

לדוגמא: מי שגר בעיר ולא ליד תחנת רכבת קלה, יכול לקחת רכב של אוטותל כדי להגיע לתחנה, לעלות על הרכבת הקלה וכשירד ממנה, לאסוף קורקינט שיתופי או לחילופין לקחת אוטובוס או מונית כדי להגיע ליעד.

דוגמה נוספת שנותן גלזר: "מה שנקרא בשפה המקצועית "יוממים" - צרכני תחבורה בין-עירוניים שצריכים פתרונות חסכוניים ויעילים. הם יכולים להגיע לעיר בתחבורה ציבורית כמו רכבת ישראל, אוטובוס או מונית שירות, והיכן שירדו לבנות שילוב שכולל את הרכבת הקלה וכלי רכב שיתופיים. בכל האפשרויות הללו, אין שום צורך בהתניידות ברכב הפרטי בתוך העיר ולמעשה - הוא מתייתר".

גיל לייזר מנכ"ל GoTo Global. גלעד בר שלו,
מנכ"ל חברת התחבורה השיתופית GoTo, גיל לייזר: "כדי שהרכבת תצליח, צריך לשנות גישה"/גלעד בר שלו

"כדי שהרכבת תצליח, צריך לשנות גישה"

אז מה הפתרון שמציע לייזר? "כדי לגרום לזה באמת לעבוד, יש להתגבר על אתגר משמעותי אחר שקברניטי המדינה כנראה לא מייחסים לו מספיק חשיבות - והוא העלות. לאחרונה, הממשלה בחרה לקדם עליית מחירים ברכבת הקלה שתיכנס לתוקפה כבר בינואר 2024, מ-5.5 שקלים לנסיעה ל-8 שקלים - מדובר בעליית מחירים משמעותית ויקרה.

מצב כזה מחזיר את הדילמה של צרכן התחבורה לשולחן, וגורם לו לבחור בפתרון ה"קל" ביותר עבורו - שימוש ברכב הפרטי, כי ממילא הוא יצטרך לשלם יותר אז בשביל מה לטרוח?

על מקבלי ההחלטות במשרדי האוצר והתחבורה להבין שלהיבט העלות לצרכן בקצה משמעות מכריעה על ההצלחה או הכישלון של אחד מפרוייקטי התשתית המשמעותיים בתולדות המדינה. בנוסף, כרגע התוואי שצפוי להיפתח הוא מצומצם ונותן מענה בעיר מדרום ת"א למרכזה ואני מקווה כי פתיחת הקווים נוספים יקרו בזמן, ללא עיכובים, למען פתרון מקיף ויעיל.

אם המדינה תתחיל להתייחס לנוסעים ברכבת הקלה כלקוחות שצריך למשוך אותם להתנסות באמצעי התחבורה הציבורית החדש, הצטרפות הרכבת הקלה לתפריט ההתניידות תייצר כוח, חלופה ופתרון אמיתיים עבור אנשים לנוע בתוך גוש דן בלי הרכב הפרטי.

תמיד יהיה להם איך להגיע ממקום למקום - בסינרגיה עם אמצעי התחבורה הציבורית הנוספים ואמצעי התחבורה השיתופית הזמינים. אנחנו מאמינים בזה ולכן גם מחירי השימוש בשירות אוטותל למשל, שמיועד בעיקר לנסיעות בתוך העיר, נשארים קבועים ונמוכים. כדי שהרכבת הקלה באמת תיישם את הפוטנציאל האדיר שלה, על המדינה לאמץ גישה דומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully