וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבון הגירעון המעמיק: האם הממשלה צפויה להעלות מיסים?

עודכן לאחרונה: 9.8.2023 / 15:06

האם ההצעה למס ירושה ומיסים שונים שהוצעו בעבר, נמצאים בדרך חזרה לשיח הציבורי בשל המשבר הכלכלי והירידה בהכנסות המדינה ממסים? הכירו את הגזרות שמצויות בארגז הכלים של רשות המסים: מי מהן עלולה להפוך מרעיון לפגיעה בכיס?

הורים מסתכלים על חשבונות. ShutterStock
אנחנו אולי עוד לא יודעים איזה מס יוטל עלינו בכוונה לכסות על הגירעון בתקציב, אבל אנחנו כבר יודעים מי יידרשו לשלם אותו/ShutterStock

ירידה חדה בהשקעות זרות, בריחת ההייטקיסטים מרישום חברות חדשות בישראל, נסיגה בשער החליפין של השקל מול הדולר ובעיקר - הירידה החדה בהכנסות המדינה ממסים (7% בשבעת החודשים ינואר-יולי 2023, לעומת 2022) כל אלה מחייבים את רשות המיסים בחשיבה יצירתית:

איך לאזן את הקופה הציבורית כדי למנוע גירעון? יציבות הממשלה והעובדה כי הבחירות הבאות צפויות בעוד יותר משלוש שנים, מחזקות את ההערכה שאנחנו לקראת העלאות מיסים.

אם אכן כך יהיה, מהם המיסים שהממשלה צפויה להטיל? לפי רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי מפירמת הייעוץ AUREN ישראל, המסים הצפויים בסבירות גבוהה לעלות, בטווח הלא רחוק הם מס חברות ומע"מ.

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
רשות המסים: אילו רעיונות היא יכולה לקדם כדי לאזן את הירידה בהכנסות המדינה ממסים?/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

"מס החברות בישראל נמוך בהשוואה למדינות באירופה כמו גרמניה, ספרד וצרפת נמוך. לפעמים כדי לסגור את הגרעון בקופת המדינה צריך להעלות מיסים, צעד שעלול להקשות עוד יותר על הכלכלה.

מצד שני, ללא העלאת מיסים, הגירעון יעמיק והורדת מיסים היא צעד לא ריאלי", אומר אנג'ל ומוסיף כי להערכתו יש מיסים שבהם הממשלה ורשות המיסים לא יעזו לגעת.

"מס ירושה הוא מס שקיים במדינות רבות בעיקר באירופה, ולא קיים בישראל. זה מס שכנראה לא יעבור בישראל מאחר והשוק קטן ומוחזק בכמה מוקדי כוח ומשפחות עשירות.

בנוסף, ישנו גם מס עושר החל על הון של אנשים וקיים בחלק ממדינות אירופה, וכנראה לא יעבור בישראל מאותן סיבות".

מה עוד בסבירות נמוכה להפוך מרעיון למיסוי שיוטל על האזרחים בישראל?על פי אנג'ל: "יש אפשרות להטלת מס על בעלות בנכסי מקרקעין, מעין מס שנתי קבוע, שקיים באירופה בחלק מהמדינות. גם במקרה זה כנראה מס כזה לא יעבור, מאחר ובאופן יחסי לחו"ל, בישראל אנשים רבים מחזיקים בבעלות על נכס, למרות מחירי הנדל"ן הגבוהים, מה גם שכבר יש מיסים רבים שמוטלים בשוק הנדל"ן שמצטברים לסכומים גבוהים בשל מחירי הדיור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יניב אנג'ל מומחה למיסוי בינלאומי, מפירמת הייעוץ AUREN  ישראל. עדי ארד,
רו"ח יניב אנג'ל, מומחה למיסוי מפירמת הייעוץ AUREN ישראל/עדי ארד

בנוסף, ישראל שוקל גביית מיסוי על זיהום אוויר או על זיהום סביבתי. מיסוי על צריכת אנרגיה מרובה (לפי התקן האירופאי להתייעלות אנרגטית) ותכנון למיסוי גבוה יותר של רכבים חשמליים. בכל מקרה, לפי אנג'ל, הפתרון למשבר הכלכלי בישראל ולקופה הציבורית אינו העלאת מיסים אלא דווקא תמרוץ חיובי.

הוא מעריך כי על רקע התקופה הרגישה, ממשלת ישראל לא תנסה "להמציא את הגלגל" ולא תחוקק חוקי מס חדשים. למרות זאת, הוא מציין כי אנו רואים ירידה בגביית המיסים דבר שכבר מוביל לגירעון תקציבי.

"צריך לתת הטבות נוספות של מתן נקודות זיכוי לאוכלוסייה עובדת שברובה לא מנצלת נקודות זיכוי מכל מיני סיבות, למשל - לתת הטבות כמו נקודות זיכוי או הטבות מס כהוצאה מוכרת לציבור לווי המשכנתאות, שההחזר החודשי שלו זינק באלפי שקלים בשנה האחרונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully