וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'חנון בחופי זנזיבר, רואת החשבון שהפכה ליזמית לא שגרתית

אילנה שטוטלנד

עודכן לאחרונה: 12.8.2023 / 7:12

אפרת יודוביץ' היא רואת חשבון בהשכלתה, יזמית בניסיונה, מנטורית בחלק מהווייתה - ואם כל זה נשמע לכם מבלבל, חכו שתכירו את הפרויקטים שלה - מאוכל תימני בניו יורק ועד לבייבי החדש: מתחם נופש ייחודי בזנזיבר

אפרת יודוביץ', פרויקט זנזיבר. ללא,
פרויקט נופש ייחודי בזנזיבר/ללא

כשמנסים להבין מה הקשר בין מיזם להכנת ג'חנון בניו יורק לבין הקמת כפר נופש בזנזיבר, קצת קשה למצוא את החוט המקשר עד שפוגשים את אפרת יודוביץ' ("אישה ללא גיל", כהגדרתה).

ליודוביץ', רואת חשבון מתל אביב, אין רגע דל. יש לה אין ספור רעיונות בראש, קשרים רבים, וכמעט בכל רגע נתון תמצאו אותה במטוס בדרכה לאיזה יעד אחר. בשנה וחצי האחרונות היא החליטה להתמקד ב-go to market.

"אני פותחת לחברות ולסטרטאפים צירים בעולם. פותרת בעיות", היא אומרת ומבהירה לי ש"אחת על אחת", המצב שבו אנו מנהלות את הריאיון, הוא יוצא דופן מבחינתה, שכן בשגרה היא לרוב מנהלת פגישות עסקיות במקביל עם כמה אנשים.

ג'חנון של "עוגה". פרטי,
למה שתושבי ניו יורק לא יוכלו להזמין בצק חם הביתה? מיזם הג'חנון בתפוח הגדול/פרטי

ג'חנון בתפוח הגדול

יודוביץ', נצטיינת סדרתית שהרזומה שלה עשיר בנקודות ציון גלובליות, מסין ועד מדריד, היא בעלת תואר ראשון בחשבונאות, כלכלה וניהול ותואר שני במנהל עסקים, עבדה בעברה בפירמת ראיית חשבון ארנסט אנד יאנג ("עסקתי שם בביקורת חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב"); בפירמת ייעוץ וראיית חשבון דלויט ("הקמתי מחלקת פיתוח עסקי"); ובחברת פלייטק ("גם שם עסקתי בפיתוח עסקי וחדשנות").

בשלב מסוים תחום היזמות החל לקרוץ לה. "בשנת 2016 היה לי רעיון לצ'אט-בוט המיועד לבתי מלון ברחבי העולם", היא מספרת. "הרעיון היה שאורחי המלונות יקבלו הודעות טקסט לגבי הפסיליטיס שיש למלונות להציע להם, אם זה הופעה, מקום במסעדה, מבצע בספא וכדומה. הייתי יזמית יחידה - וזו הייתה הטעות - לא הצלחתי לגייס כסף, קיבלתי הרבה 'לא', הפסדתי הרבה כסף שלי, ואחרי זה פשוט עברתי לניו יורק. שם, בשנת 2018, הקמתי עם אחותי, מיכל, מיזם של ג'חנונים. 'ooga club', קראתי לזה, המצאתי שפה חדשה".

מה לרואת חשבון ולג'חנון?
"זה קרה מתוך ההבנה שהאמריקאים עומדים בתור לבצק. לאחותי ולי אין סבתא תימניה, אנחנו צ'כים-הונגרים-רומנים, אבל מיכל הכינה את הבצק, אני הייתי אחראית על השיווק, בניתי את זה כעסק B2B. זה היה מודל טוב, העסק עבד טוב, סיפקנו לחברות את הג'חנונים. זה היה טירוף, עשינו אפילו אירוע ליהדות תימן באו"ם. העסק פעל בערך שנה וקצת, הרוויח כסף, אבל אחותי החליטה לחזור לארץ ובהמשך גם אני חזרתי ארצה. לא רציתי להמשיך את זה לבד. מהמיזם הזה למדתי מהו הסוד להצלחה: שותפות טובה ושוק ענק. אני אוהבת מאוד את מדינת ישראל, אבל לא הייתי פותחת פה עסק".

במהלך הקורונה, עת צצו הזדמנויות בתחום הנדל"ן, חברה לשותף שהחל לפתח מערכת תקשורת ליזמי נדל"ן. "גייסנו מיליון וחצי דולר, אבל בסוף אני והשותף לא הסתדרנו וזה התפרק", היא אומרת. "הכסף של המשקיעים נשרף ואני מאוד כאובה על זה. למדתי מכך לבחור טוב את השותפים ולא להיות עם אנשים שמכבים לך את האור בחדר, אלא עם כאלה שמוציאים את הטוב ממך".


יודוביץ' ממשיכה לתאר את מאורעות הקיץ ההוא: "באותה עת, כמעט במקביל, גם הזוגיות בחיים שלי נכשלה והחלטתי לנסוע ליוון. ביליתי שלושה חודשים בקיץ באי יווני והתחלתי לחשוב מה בא לי לעשות. אחד המיזמים שעלו לי בראש זו מכונה לאיסוף שקיות ניילון. חשבתי שזה לא הגיוני שיש כל כך הרבה שקיות ניילון ולא אוספים אותן. הרעיון היה מודל עסקי B2G (Business to Government), להציב ברחובות הערים מכונות שיעודדו אנשים לדחוף לתוכן שקיות ניילון ובמקביל להוציא כפכפים מהמכונה. למשל את מכניסה 50 שקיות למכונה, לוחצת על מידה ומקבלת כפכפים שהם עצמם עשויים משקיות. זו יזמות ממש בתחילת הדרך. אני כרגע מדברת עם עיריות, בודקת אם ירצו להזמין, נמצאת בשלב של מחקר שוק".

במקביל לכך נכנסה יודוביץ' בשנה האחרונה כשותפה בפרויקט נדל"ני של בניית ריזורט מפואר בזנזיבר. "אני מאוד אוהבת אנשים, אינטראקציות חברתיות, אוכל, שתיה, טיולים בעולם", היא אומרת. "קיבלתי איזושהי הזדמנות להשקעת נדל"ן בזנזיבר, חבר'ה שהחלו לבנות שם בתי מלון. נסעתי לשם ופשוט התאהבתי במקום הזה".

מה בעצם הולך להיבנות שם?
"זה יהיה כפר נופש, 50 חדרים, עם חוף ים פרטי ברמה גבוהה מאוד לגילאי 25 צפונה בלי ילדים, לא למוצ'ילרים ולא לחיילים משוחררים, אלא משהו יוקרתי. מיועד לחבר'ה שרוצים לבוא לשבוע, נקרא לזה 'להתרפרש', לנשום, להירגע, לפגוש אנשים כמוהם. זה יהיה מקום של ריטריט עם הרבה תכנים שונים, פסטיבלים של מוזיקה, אמבטיות קרח ועוד. מקום שבו אפשר להיות בלי לחץ מול רחש הגלים. מקום שהמוטו שלו זה לרגש. צפי הפתיחה הוא אפריל-מאי 2024, המקום נמצא כרגע בבניה, ואני עדיין מחפשת משקיעים נוספים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
אפרת יודוביץ'. פרטי,
"העיקר שתהיה בעיה". אפרת יודוביץ'/פרטי

לדבר עם זרים

בימים אלה, כאמור, יודוביץ' עוסקת גם במתן יעוץ לחברות ולמיזמים שונים. במקביל היא גם משמשת כמרצה אורחת בכמה אוניברסיטאות בעולם בנושא נטוורקינג, ומלמדת "How to talk with strangers".

"לקחתי את כל הניסיון מהשנים שצברתי כשכירה וכיזמית, את כל האהבה שלי לבני האדם, את הנטוורקינג המאוד מסיבי גם מהלימודים גם מהקריירה והחלטתי לנתב אותם לטובת יעוץ לעסקים. לסייע להם לפתוח דלתות ולהיכנס מהארובה", היא אומרת.

"אני יושבת עם חברות, עם סטרטאפים, מבינה איפה הם נמצאים, איפה היו רוצים להיות, ואז למעשה חושבת מהו השוק הנכון לצאת אליו אחרי ישראל, או אולי בכלל השוק הישראלי לא מעניין וישר עדיף להתחיל עם השוק הבינלאומי. מחליטה מהי הדרך הכי נכונה לעשות זאת, אם באמצעות שותף מקומי, באמצעות בניית אופרציה מקומית, או אולי בהשתלטות על עסק קטן מקומי, ועוד.

המודל שלי הוא שאני מביאה את הקשרים, היכולות, הניסיון, ההשכלה, תמורת אחוז מהחברה ותמורת ריטיינר. אני בעיקר מעורבת כרגע בסטרטאפים בעולמות הקרובים ללבי, עולם האירוח והאוכל, אבל לא רק. עכשיו למשל אני עוזרת לחברת קוסמטיקה ישראלית גדולה שרוצה לעשות את הקפיצה הבאה וצריכה לחשוב על אסטרטגיה כדי להיות מעניינת גם עבור השוק הבינלאומי. לאחרונה גם לקחתי לשוק האנגלי מיזם בתחום כלכלת הגיג".

העיקר שתהיה בעיה

נדבי טיפים ליזם המתחיל.
"הדבר החשוב זה למצוא בעיה, כלומר שתהיה בעיה. לאנשים הרבה פעמים יש רעיון מבריק, אבל אין בעיה שהם באמת מנסים לפתור. אז תמצאו בעיה אמיתית שמעצבנת, תנסו לפתור אותה, ותראו איזה פתרונות קיימים. אם אין מתחרים, סימן שאין בעיה, ואז לא עושים את זה.

חייבים שיהיו לך מתחרים. ככל שיש יותר מתחרים, זה אומר שהבעיה יותר מעצבנת. כאמור, צריך למצוא איזה פתרונות קיימים לבעיה ולהבין למה הפתרון שלך שונה ויותר טוב מהפתרונות המוצעים.
חשוב גם להבין מה גודל השוק, כי אם הבעיה נוגעת לשוק קטן מדי, כנראה לא שווה לבזבז את הזמן לפתור אותה".

לדבריה, יש הרבה אתגרים בלהיות יזם. "זה פתאום לקחת הימור על החיים שלך, בעוד רובנו מורכב מאנשים שאוהבים יציבות. ליזמות יש הרבה יתרונות ברמת הריגוש, אבל אתה מאבד הרבה דברים אחרים בדרך. למרות הכישלונות שהיו לי, אני כל פעם עולה מחדש על רכבת ההרים הזאת.

דבר נוסף שהבנתי מניסיוני הוא שחובה שותף בסטרטאפ, סביבה תומכת. זה קצת מקל נפשית כשיש מישהו לצדך, שגם במצב שאתה מקבל יותר מדי 'לא', יש מישהו שיגיד לך 'בוא ננשום, הכל בסדר, מחר נקבל כן'. כמו כן, צריך כמובן התמדה וסבלנות לצד היכולת להשתנות ולהתאים עצמך למה שקורה במציאות".

המצב הפוליטי-חברתי השורר כיום בארץ, אומרת יודוביץ', "מאוד משפיע, יש פחות מיזמים. להיות יזם זה כאמור המון חוסר וודאות, ועכשיו תוסיפי את חוסר הוודאות והיציבות במדינה. אתה מפחד מה יהיה על החיים שלך, אז עכשיו תיקח סיכון ותקים סטרטאפ? יש פחות יזמים היום בגלל חוסר הוודאות. רואים זאת גם בצד השני, של המשקיעים, שגם אנשים שיש להם הרבה כסף מפחדים, יושבים על הכסף, ועדיין מחכים להבין מה קורה".

במקביל לליווי חברות החלה יודוביץ' לכתוב סדרה על סטרטפ- ניישן, ROTCHILD BLVD, היא קוראת לזה. "אני כותבת לא רק על הניצחונות ולחיות בגבוה, אלא גם על יזמים שהולכים לאירועים ולכנסים כדי לאכול בחינם, על משקיעים ומשקיעות שמתנים כל מיני דברים.

יש גם הרבה מאכרים שמבטחים לחבר לך כל מיני משקיעים, הרבה מאכרים שרוכבים על גב היזמים ונותנים להם תקוות שווא שיכולים לפתוח להם דלתות בכל מיני מקומות. מה שנקרא כל הסודות מאחורי הקלעים בלי ההתייפייפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully