וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת החזרה לבית הספר: כך תבחרו כסא מותאם לתלמיד הצעיר

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 13:22

שעות הלימודים לא מסתיימות עם הצלצול שמסמל את סוף היום בביה"ס והתלמידים נאלצים להעביר שעות נוספות בישיבה על כסא לביצוע משימות ושיעורי בית. לפני שתצאו לרכוש כסא תלמיד, שמענו מעט על חשיבות הארגונומיה, הדגמים והקריטריונים לבחירה נכונה מהיועצים של ד"ר גב

חדר ילדים של דר גב. רמי זרנגר,
לקראת החזרה לבית הספר: כך בוחרים כיסא לימודים לחדר הילדים, ד"ר גב/רמי זרנגר

שעות אחר הצהריים עבור תלמידים, מיועדות לזמן מנוחה, אכילה, משחק עם חברים ו...המשך למידה גם בבית. המשימות שהם מקבלים בתום יום הלימודים מאלצות אותם לשבת עוד זמן ממושך, אם בהכנה למבחנים ואם בהכנת עבודות תקופתיות ושיעורי בית.

בנוסף לשעות המוקדשות ללמידה בבית, ילדים רבים בוחרים להעביר את שעות הפנאי משעות אחר הצהריים ועד הערב, אל מול מסך מחשב במשחקי רשת, גלישה באינטרנט או קונסולות משחק, אך ישיבה ממושכת עלולה להוסיף לחץ על מבנה עמוד השדרה ולגרום לכאבי שרירים.בטווח הארוך, ישיבה ממושכת על כסא לא מתאים או ישיבה לא נכונה עליו, עלולים להתפתח לבעיות וכאבי גב.

מחקרי ארגונומיה רבים שנעשו לאורך השנים הוכיחו שכיסא ארגונומי איכותי שתומך בגב התחתון ומעודד ישיבה ויציבה נכונה, יכול לא רק למנוע בעיות גב, אלא אף להגביר את הפרודוקטיביות ולמקסם את היעילות של היושב עליו.

חדר ילדים של דר גב. רמי זרנגר,
ילדים משתמשים בכסא לימודים למשך שעות ארוכות בשעות אחה"צ, ד"ר גב/רמי זרנגר

חשיבות הארגונומיה בקרב ילדים

רגע לפני החזרה ללימודים התייעצנו עם מומחים בתחום כדי להביא לכם את העצות הנכונות לבחירת כסא תלמיד עבור ילדיכם.

אביחי סורוקה, הוא פיזיותרפיסט ודוקטורנט במעבדה לחקר עמוד השדרה באוניברסיטת תל אביב ובעלים של מרכז טארגט לפיזיותרפיה ואורח חיים בריא אשר כולל צוות רב תחומי אשר מתמחה באימון, אבחון ושיקום פציעות אורתופדיה וספורט. סורוקה תרם לנו מהידע שלו על בארגונומיה וטיפים מנסיונו לבחירת כסא שמיועד לישיבה ממושכת בקרב ילדים:

על ארגונומיה וחשיבותה - ארגונומיה פיזיולוגית מתעסקת בנושא מבנה גוף האדם ותפקודו. כשבוחנים סביבת לימודים, נבחנים מגוון פרמטרים, כמו למשל מבנה סביבת הלימודים, מגוון הדרישות והסיכונים, החומרים השונים, תנוחות של הגוף שגורמות ללחץ ובעיות שרירים בשלד וגורמים נוספים.

כשעוסקים בארגונומיה של כיסא הכוונה היא לכזה שבנוי ומהונדס כך שהישיבה עליו תעודד יציבה נכונה, תפזר ותפחית לחצים וכאבים ותיתן תמיכה במבנה עמוד השדרה. כאשר כל אלו מתקיימים, הם לא רק תורמים לבריאות, אלא הם בעלי השפעה עקיפה לתועלות נוספות, כמו למשל הפקת תוצאות טובות יותר של הפעילות אותה אנו עושים, בין אם מדובר בהכנת שיעורים, כתיבת עבודה או אפילו משחקים במחשב או בקונסולה.

איזה כיסא ארגונומי הוא הטוב ביותר? אין כיסא מסוים שניתן להצביע עליו שהוא טוב יותר מאחרים. ישנם דגמים רבים של כיסאות ארגונומיים בשוק בטווח מחירים מאוד רחב, אם בשל הפונקציות השונות, החומרים מהם הם עשויים, המיתוג וכן הלאה. עם זאת, ישנם פרמטרים חשובים שכדאי לבדוק כשמחפשים כיסא ארגונומי שמומלץ לרכישה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

פרמטרים שחשוב לבדוק בכסא

תמיכה בגב תחתון: מדובר באחד הפונקציות החשובות ביותר בכיסא ארגונומי. יש חשיבות מירבית בתמיכה בלורדוזה, שהיא עקומה של עמוד השדרה המותני. תמיכה בה מספקת בעצם שמירה אורך עמוד השדרה כולו. כדי להבטיח שלכל משתמש בכיסא תהיה התאמה נכונה לתמיכה בעקומה המותנית של הגב התחתון, הכיסא צריך להתאים למותני היושב גם בגובה וגם בעומק.

עומק המושב ורוחבו: רוחב סטנדרטי של כיסא, נע בדרך כלל בטווח של 40 עד 45 ס"מ. כאשר הכלל המנחה הוא שבזמן הישיבה כשגבו של היושב שעון על המשענת, יישארו 5-8 ס"מ בין הגב למושב. כמו כן, צריכה להיות אפשרות לכוון את הטיית המושב קדימה או אחורה.

גובה המושב ויכולת כיוון: כיסא ארגונומי טוב יכלול מנוף כיוונון פנאומטי שמאפשר להתאים את גובה הכיסא למשתמש, בין אם גבוה או נמוך, ילד או מבוגר. גובה המושב המתאים למרבית האנשים נע בין 16-21 ס"מ מהרצפה. גובה זה מאפשר נוחות מרבית לרגליים, כשהירכיים במצב אופקי והזרועות בקו השולחן. הרגליים צריכות לנוח בצורה שטוחה על הרצפה. אם לא, כוונו את גובה הכיסא והוסיפו משענת רגליים.

משענת הגב: משענת הגב יכולה להגיע בשתי צורות, נפרדת מגב המושב או במקשה אחת. ככלל משענת הגב צריכה להיות בגובה של 30-48 ס"מ. במידה והיא נפרדת מהמושב, היא צריכה להיות מתכווננת בגובה ובזווית כדי שתוכל לתמוך כראוי בעיקול הטבעי של עמוד השדרה. במידה ומדובר במשענת שהיא מקשה אחת, עליה להתכוונן בזווית קדימה ואחורה ולהיות בעלת מנגנון נעילה כדי להבטיח לא תהיה בזווית גדולה מידי לאחור.

בסיס מסתובב: בעת הלימודים או העבודה לעיתים אנו צריכים להגיע לאזורים שונים בשולחן העבודה והכיסא הארגונומי צריך לאפשר לנו לעשות זאת ולנוע מבלי לאמץ את הזרועות והצוואר. אי לכך הכיסא צריך להסתובב בחופשיות. כמו כן, בבסיסם של כמעט כל הכיסאות הארגונומיים ישנם גלגלים שמיועדים לאפשר לנייד אותו בקלות ממקום למקום. עם זאת, רצוי לחשוב טרם הרכישה היכן אנו מתכוונים למקם את הכיסא. במידה ונרצה למקמו למשל על שטיח, רצוי וניתן לבחור בכזה בעל גלגלים המיועדים לתנועה על שטיח.

משענת יד: מטרת משענות הידיים היא שזרועותיו ומפרקיו של המשתמש יוכלו לנוח קלות על מנת להפיג עומס מהכתפיים. הזרוע לא צריכה להיות על משענת היד בזמן ההקלדה על המחשב.

ריפוד: רצוי שכיסא משרדי יהיה בעל ריפוד מספיק נוח לישיבה עליו לפרקי זמן ממושכים ועשוי מבד נושם.

כיסא סאטורן של ד"ר גב, המחיר: 690 שקל (מתקיימים מבצעי חזרה ללימודים). יחצ ד"ר גב,
כסא ייעודי לילדים של ד"ר גב (לא בדקנו) דגם סאטורן. המחיר: 690 שקל (מבצע חזרה ללימודים)/יחצ ד"ר גב

"כיסא מחשב לתלמיד בנוי בצורה שונה מכסאות מנהלים למבוגרים, הוא קומפקטי יותר במידותיו ומסווג לפי קבוצות גיל שונות", אומרים המומחים של חברת "ד"ר גב", "כיסא מנהלים מאסיבי וגדול לא יתאים לילד בן 10, למשל, הוא יהיה לו רחב וגבוה מדי והוא לא יוכל לשבת נכון ובנוח. כסאות תלמיד קטנים יותר במידותיהם ויש להם מנגנוני התאמה כמו שינוי גובה, כיוון זווית משענת הגב ועוד".

לדברי המומחים, ישיבה נכונה תמזער נזקים: "ישיבה נכונה היא ישיבה שבה מנח כפות הרגליים על הרצפה, הרגליים ב-90 מעלות, השוקיים מקבילות לרצפה והגב זקוף. זה קשה עד בלתי אפשרי לשבת נכון בלי כיסא אורתופדי ש'ינחה' אתכם. לכן, זה צעד חשוב והכרחי שאתם חייבים לקחת למען הבריאות של ילדיהם ושלכם".

היועצים של ד"ר גב" טוענים שכסא נכון לילד צריך לענות על התנאים הבאים:

התאמה למשתמש - יש כיסאות רחבים ועמוקים, כיסאות גבוהים או נמוכים. הכרחי שמידות הכיסא יתאימו למי שעתיד להשתמש בו. ניקח לדוגמה תלמיד צעיר - כיסא גדול ורחב לא יעניק לו את התמיכה הנכונה בגב התחתון, עומק המושב לא יאפשר מרווח בין המושב לברך ומנח כפות הרגליים לא יגיע לרצפה, לכן כיסא במידות קטנות יותר יהיה הכיסא הנכון לו.

בעל מנגנון סינכרוני - חשוב שהכיסא יציע אופציות שינוי והתאמה אישית למשתמש כמו שליטה בגובה המושב, שינוי זווית משענת הגב ואפשרות הזזת הידיות ליצירת תנאי ישיבה אידיאליים.

אפשרות לתנועה בזמן הישיבה - כיסא אורתופדי איכותי צריך לאפשר תנועה בזמן הישיבה, בין אם זה באמצעות מנגנון נדנוד או בעזרת בסיס חזק עם גלגלים יציבים ואיכותיים, כך שתוכלו לנוע בחופשיות. טיפ קטן: בחרו כיסא עם גלגלים איכותיים שלא יגרמו נזק לרצפה ולא ירעישו בזמן השימוש.

חומרים פרקטיים - עור, בד, רשת במשענת הגב ובדים קלים לניקוי, יש כל כך הרבה אופציות ולכל אחד מסוגי הריפוד יש יתרונות משלו. כדאי שתבחרו במה שהכי מועיל ומשרת אתכם: עור נשמר לאורך זמן, בדים קלים לניקוי ובד רשת מאוורר מתאים את עצמו במהירות לגוף. טיפ קטן: בדים סינטטיים פחות מומלצים, כדאי לבחור בריפוד המונע הזעת יתר.

ריפוד שמשלים את עיצוב החדר - כיסא אורתופדי הוא לא רק פריט פונקציונלי, הוא חלק בלתי נפרד מעיצוב חלל החדר. בחדרי ילדים אפשר להתפרע עם הצבעוניות, במשרד מנהלים כדאי לבחור בכיסא שישדר סמכות ובחללי עבודה משותפים אפשר ליצור הפרדה בין אזור לאזור על ידי בחירה של כיסאות שונים.

כסא משרדי. ShutterStock
חשיבות הארגונומיה בקרב ילדים ובני נוער, אביחי סורוקה, פיזיותרפיסט ודוקטורנט במעבדה לחקר עמוד השדרה/ShutterStock

עשינו עבורכם את הבדיקה ל-2 כסאות תלמיד, שונים בעיצוב ובמחיר.

כסא תלמיד מדגם 'פלוטו' של ד"ר גב ייעודי לילדים, מעניק תמיכה מלאה לעמוד השדרה, מותאם לגובהם של הילדים, מוצע בריפוד נושם וקל לניקוי ומאובזרים בגלגלי PVC איכותיים שלא ישברו גם אם הילד ישתולל עליו.

הבדיקה: מבדיקתנו נמצא כי מעבר לעיצוב הצעיר והמראה הקליל של הכיסא בחלל החדר, הכסא יציב ומרגיש איכותי, תנועת גלגלים שקטה והריפוד אוורירי, נושם וקל לניקוי. הצבע שבחרנו השתלב היטב בעיצוב של החדר, הילד בן ה-7 שניסה אותו אהב מאד ואמר שנול לו לשבת עליו גם למשך שעות. יש לציין כי הכסא מיועד ככל הניראה לילדים קצת יותר גדולים שכן הוא רחב מידי למידותיו של בן ה-7 אבל היה מושלם לאחיותיו בנות 9 ו-12.

ניראה כי משענת היד מיועדת לתמיכה צידית ו"סגירה" על היושב, יותר מאשר להנחת הידיים בזמן מנוחה, אך אין ספק שהן תורמות למראה הכללי המעוצב של הכסא.

חשוב לציין שמשהו בשם המותג ד"ר גב, עשה לנו 'שקט' בעניין האיכות, כמו חותמת איכות שמצביעה על הקפדה בהתאמת הכסא ומאפייניו, למבנה השלד של ילדים.

טווח המחירים לכסאות ילדים של ד"ר גב: 490-790 שקל, למבצעים מוצעים לקראת תחילת שנת הלימודים החדשה, להשיג בסניפי ובאתר ד"ר גב.

כיסא מחשב פלוטו של דר גב 690 שקל. יח"צ דר גב,
כיסא מחשב פלוטו של דר גב 690 שקל/יח"צ דר גב

הכסא השני שבדקנו הוא כסא לתלמיד של מותג CLEARTECH, דגם שקדיה, שנמכר ברשת 'קרביץ'.

מותג הבית CLEARTECH מציג קולקציית כסאות למשרד, לבית ולתלמיד, ברמת גימור גבוהה, במגוון סגנונות, עיצובים, גדלים וטווחי מחיר.

הבדיקה: מבדיקתנו נמצא כי הכסא לתלמיד מדגם "שקדיה" בעל גב רשת אלסטי, מאוורר וגמיש, נוח ומתאים לישיבה ממושכת, רוחבו מתאים לדעתנו לגילאי 12+, הוא קצת רחב מידי ונמוך מידי לילדים צעירים יותר.

התנועה שלו קלילה אך מראהו קצת מגושם לחדר ילדים קטן, המושב מעניק מצע רך לישיבה נוחה ונעימה ומשענות הידיים פונקציונליות לזמן מנוחה.

משענת בצבע תכלת שבחרנו, התאימה לחדרו של הילד שבחר בו, והפכה את מראהו מכסא משרדי שמיועד למנהלים לכסא לימודים המיועד לבני נוער אך יתר המאפיינים שלו מתאימים למשתמשים בוגרים יותר.

המחיר: 349 שקל, להשיג בסניפים ובאתר קרביץ.

קרביץ מותג cleartech דגם שקדיה מחיר 349 שקל. באדיבות קרביץ,
קרביץ מותג cleartech דגם שקדיה מחיר 349 שקל/באדיבות קרביץ

לסיכום, כיסא ארגונומי הוא אחד הפריטים החשובים לכל אדם היושב במשך שעות ארוכות לצורכי לימוד, עבודה או אפילו משחק, על אחת כמה וכמה כשמדובר בגופם של ילדים כשמערכת השלד שלהם טרם סיימה התפתחות.

כיסא נוח וטוב הוא כזה שמתאים למידת הגוף של היושב עליו. כיוון שמידות הגוף והיחסים שונים בין אדם לאדם, גם כאשר כל הקריטריונים הדרושים קיימים בכיסא, הדבר הנכון והמומלץ לעשות טרם הרכישה הוא לשבת עליו ולוודא נוחות והתאמה.

כמו כן, על אף שהכיסא בנוי ונרכש לצורך מטרה של ישיבה ממושכת, רצוי להקפיד על פעילות גופנית קבועה עם הפסקות יזומות, למתיחה של הרגליים והגב למניעת נזקי ישיבה לטווח ארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully