וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפחה שתלויה בחסדיה של גליה מאור

סמי פרץ

11.3.2003 / 9:13

רשימת האיומים על קבוצת דנקנר ארוכה: בעיית נזילות, אי עמידה בפירעון הלוואה, בטחונות חסר ופער של מיליארד שקל בין עלות ההשקעה בבנק הפועלים לשווי השוק. המשפחה משלימה את הפיצול בעסקיה בליוויו של בנק לאומי, שיש לו הרבה מה להפסיד * מיליארדרים, בחובות





הסוגיה הכאובה מבחינת תעשיות מלח בפרשת ההלוואה שנטלו מלאומי היא המגבלה שמטיל המפקח על הבנקים, המונעת מהם לקבל דיווידנדים. המקור העיקרי למימון ההלוואה שנטלו הוא הדיווידנדים מבנק הפועלים. ב-2001-'98 חילק בנק הפועלים לבעלי המניות שלו דיווידנדים בסכום כולל של 2.8 מיליארד שקל, וחלקה של תעשיות מלח בסכום זה הוא כ-450 מיליון שקל.



עבודה שהכינה באחרונה חברת גיזה העלתה כי הדיווידנדים מימנו תשלומי ריבית בסך 410 מיליון שקל ללאומי. על תעשיות מלח עדיין מאיימת קרן ההלוואה שעדיין לא החלה להיפרע, ואין ספק שלאומי יידרש לפרוס את תשלומי הקרן על פני שנים ארוכות. תשלומי הדיווידנדים מבנק הפועלים היו אמורים להיות גדולים מספיק כדי לשרת גם את הקרן, אך בשלב זה הם מוקפאים, וגם לתשלומי הריבית נדרש מקור מימון חלופי.



הכעס של בני משפחת דנקנר על בנק ישראל גדול. הם רואים במפקח על הבנקים אחראי לכך שהם אינם עומדים בהתחייבויות ללאומי.



מצבת העסקים וההתחייבויות של קבוצת דנקנר כוללת גם את החברות השונות של דנקנר השקעות ואת דור כימיקלים. דנקנר השקעות פועלת בעיקר בענפי הבנייה, התקשורת והטכנולוגיה. סך ההתחייבויות של החברה לבנקים הסתכם ביוני 2002 ב-1.55 מיליארד שקל, מתוכם כ-580 מיליון שקל מיוחסים לחברת מת"ב.



במסגרת מיזוג חברות הכבלים היתה אמורה מת"ב לקבל פיצוי של כ-600 מיליון שקל בשל העובדה שהיא מביאה למיזוג את נטל החוב הנמוך ביותר. ואולם המפקח על הבנקים מתנגד להסדר שיעביר מזומנים ממערכת הבנקאות לקופתה של דנקנר השקעות או של כל חברה אחרת. לכן, את הנזילות הדרושה לה בתחום הכבלים תיאלץ מת"ב להשיג ממקורות אחרים. אחת האפשרויות היא להכניס שותף לחברת הכבלים על חשבון חלקה של מת"ב, ומגעים בעניין מתנהלים עם שמרוק ואייפקס.



דור כימיקלים היא כיום החברה האטרקטיווית בסל ההשקעות של קבוצת דנקנר; היא שומרת על רווחיות גבוהה ורמת המינוף שלה נמוכה יחסית. דור כימיקלים עוסקת, באמצעות חברות בנות, בייצור ושיווק חומרי גלם בתעשיית הכימיה והפלסטיקה. החברה גם מחזיקה בזכויות ברישיונות ימיים לחיפוש גז טבעי לאורך חופי ישראל. במסגרת עסקת אלרן, בנק לאומי יקבל שעבוד על דור כימיקלים ודנקנר השקעות.



בימים אלה עומד לאומי להגדיל את היקף האשראי למשפחת דנקנר על ענפיה השונים במאות מיליוני שקלים; לקבוצת אלרן הוא אמור להעניק הלוואה בסכום של כ-105 מיליון דולר (קיימת אפשרות שגם דיסקונט ייקח חלק קטן במימון העסקה), ולנוחי דנקנר וגנדן - כ-160 מיליון דולר.



לאומי לא מקל על חייהם של נוחי דנקנר ואלרן; הוא דורש ערבויות אישיות, על נוחי הוא לוחץ להוריד ממחירה של אי.די.בי, וגם המרווחים בעסקות האלה יהיו גבוהים בהרבה בהשוואה לעסקות שנעשו בעבר. למעשה, גם שיעורי המימון שיעניק לאומי יהיו נמוכים, והוא יעדיף לראות גורמים נוספים בעסקות. במקרה של נוחי עשויות מבטחים ומגדל לממן חלק מהעסקה, ובעסקת אלרן צפוי דיסקונט ליטול חלק במימון.



בימים אלה יש לקשר בין משפחת דנקנר ללאומי חשיבות עצומה לגורל הקבוצה. בנקאי בכיר מסביר: "הם לא יכולים לקבל אשראי מבנק הפועלים, והבנקים הבינוניים והקטנים לא במשחק, לכן רק בנק לאומי נשאר. אם לאומי לא יממן לנוחי את עסקת אי.די.בי, זה כמו שגליה מאור תבוא לנוחי ותגיד לו: 'אתה לא תקנה את אי.די.בי'. זו המשמעות, ולכן לאומי לא יכול לדחות אותם. חוץ מזה, אף גוף מוסדי לא יעניק הלוואה לעסקה שאין בה בנק גדול ששם את חלק הארי של הכסף".



במידה רבה זוהי גם הסיבה שלאומי נחלץ לעזרת שאר בני משפחת דנקנר במסגרת הארגון מחדש של עסקיהם. הפתרון הפורמלי של העמדת האשראי לפירעון מיידי הוא אמנם הצעד החוזי המתבקש, אך לכל הצדדים ברור שמהלך כזה יגרום לקריסת עסקיה של קבוצת דנקנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully