וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה או הפתרון? כך משפיע שוק המיזוג על משבר האקלים

עודכן לאחרונה: 14.8.2023 / 10:07

בקיץ הישראלי הלוהט כולנו משתמשים במזגן, אבל לצד היתרונות, השימוש בו מאיץ את משבר האקלים, ההתחממות הגלובלית גורמת לעליה נוספת בטמפרטורות, הנזק לסביבה הוא דרמטי ועלות צריכת החשמל שלנו עולה. שוק המיזוג מציע כמה פיתרונות

מזגן ביתי. ShutterStock
הבעיה או הפתרון? כך משפיע שוק המיזוג על משבר האקלים/ShutterStock

האקלים הישראלי החם הפך את המזגן למוצר צריכה בסיסי ושוק המיזוג בישראל רושם מגמת צמיחה מתמשכת. יותר ויותר צרכנים, שבעבר העדיפו לא להשתמש במזגן מסיבות שונות, נכנעים לצורך ומבינים שקשה להתקיים בלעדיו. רק בחודש האחרון, נשבר שיא החום בישראל מספר פעמים והגיע לממדים שלא חווינו שנים. ימים כמו אלו, הופכים את הנוחות והרצון להסתגר בחדר ממוזג - לצורך.

על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בשל ההתחממות הגלובלית ועליית הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ, מספר יחידות המיזוג בעולם צפויה לזנק פי 3.5 עד לשנת 2050 אבל כבר היום, כמעט כולנו (כ-95% מהבתים בישראל), מדליקים מזגן בכל יום למשך כמה שעות.

חשוב לציין כי יחד עם היתרונות הגדולים שמציע שוק המיזוג, הוא גם נחשב לגורם מוביל שמסייע להתעצמות ההתחממות הגלובלית כך שניתן לומר שהמזגן מציג מצד אחד את הפתרון אך מצד שני, הוא חלק מהבעיה. אותו מוצר שאנחנו לא יכולים בלעדיו ועוזר לנו לשרוד את הטמפרטורות הגבוהות שבחוץ, גם גורם לעליה נוספת בטמפרטורות.

המציאות כפי שהיא, הפכה למאתגרת. בזמן שמרביתנו לא ממש מבינים את גודל הבעיה, ניראה כי הפתרון יגיע דווקא מהשוק שנחשב לגורם מוביל להתחממות הגלובלית - שוק המיזוג.

בעקבות אמנה בינלאומית עליה חתומות ישראל ועוד מדינות רבות בעולם שהתחייבו להפחית את פליטת גזי החממה ב- 30% עד שנת 2030 וב-70% עד שנת 2050, פעלו חברות מובילות בשוק המיזוג בישראל לקידום תהליכים סביבתיים ולאחרונה, הושג שינוי רגולטורי בענף שכבר נכנס לתוקפו באופן הדרגתי עם יעד סופי לשנה הבאה, 25.6.2024, אז יתקיים איסור על יבוא מזגני ON/OFF וכל העוסקים בתחום המיזוג, יחוייבו לשווק מזגנים בטכנולוגיה מתקדמת בלבד - טכנולוגיית האינוורטר. (שיווק המלאי הקיים יתאפשר עד 25/6/25).

'אלקטרה מיזוג אוויר' הייתה ממובילות המהלך, "השינוי הרגולטורי, בעקבותיו יימכרו בישראל מזגנים בטכנולוגיית האינוורטר בלבד, הוא מהלך אחד מבין סדרת מהלכים שמטרתה הסופית היא לצמצם באופן משמעותי את הנזקים הסביבתיים, ובתוך כך גם את צריכת החשמל וההוצאות של הצרכנים", מסביר משה ארדר, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר, שמאז כניסתו לתפקיד לפני 4 שנים, מוביל את האג'נדה הסביבתית בחברה.

משה ארדר, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר. משה נחמנוביץ',
משה ארדר, מנכ"ל אלקטרה מיזוג אוויר: "מוטלת עלינו אחריות להוות דוגמה ולהוביל לשינוי"/משה נחמנוביץ'

לאן מכאן?

ארדר, הגיע לתפקיד מצויד בניסיון רב שנים בעולם המיזוג והמכר ומיקד את עיסוקו ביבוא מערכות מיזוג אויר ונציגויות זרות לארץ. למעלה משני עשורים שהוא מכהן כמנכ"ל של חברות מרכזיות בתחום המיזוג, במהלכן גם ייסד את פעילות דייקין בישראל, חברת מיזוג האוויר היפנית המובילה בעולם, פעילות שלימים נרכשה על ידי חברת אלקטרה.

בשנים האחרונות, כשמשבר האקלים מאיים על הסביבה, ארדר מבין כי יש לפעול במהרה ולקדם שינויים קריטיים, אחרת, הענף כולו, יחד עם כדור הארץ, בסכנה. "כחברה מובילה בשוק, מוטלת עלינו האחריות להוות דוגמה ולהוביל לשינוי. הידע שצברנו, בשילוב יישום מודלים עסקיים וסביבתיים שבנינו, מהווים תשתית אולטימטיבית לשינוי המהותי שדרוש".

מאז כניסתו של ארדר לתפקיד המחייב כמנכ"ל החברה, ההתחממות הגלובלית הפכה למשבר של ממש, וגדל הצורך בפתרונות מידיים, אז גם נולדה האג'נדה שמובילה כיום את שוק המיזוג - האג'נדה הסביבתית. "האחריות לשינוי היא לא ממשלתית, בלבד גם המגזר העסקי, ובפרט החברות המובילות והוותיקות בישראל, צריכות לקחת חלק פעיל בנושא המהותי שמשפיע על כולנו. חברות שפועלות תחת אחריות סביבתית משפיעות הן על הצרכנים והן על הסביבה כולה. גם אנחנו, באלקטרה מיזוג אוויר, יצאנו במספר תהליכים לקידום האג'נדה ומציאת פתרון סביבתי-חברתי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מזגן אינוורטר אלקטרה. יח"צ,
החל מחודש מאי 2024 יחול איסור על יבוא מזגני ON/OFF העוסקים בתחום יחוייבו לשווק מזגני איונוורטר בלבד/יח"צ

ממזגנים ידידותיים לשיתופי פעולה חברתיים

מאחורי ההצהרות החשובות, הגיעו גם המעשים. אחד הצעדים החשובים של אלקטרה הוא המעבר לייצור סביבתי וחדשני יותר. בשנתיים האחרונות, המוצרים שאלקטרה מייצרת עומדים בקריטריונים המחמירים ביותר באירופה תוך שאיפה מתמדת ושימת דגש על תהליכי פיתוח וייצור ידידותיים יותר.

"איכות הסביבה וההתחממות הגלובלית נמצאים בראש סדר העדיפויות שלנו. האסטרטגיה של אלקטרה לשנים הבאות היא לקחת אחריות בתחומה וליישם את האג'נדה הסביבתית, לייצר מוצרים ירוקים יותר ולקדם תהליכים בהתאם לסטנדרטים האירופאיים".

אחד המרכיבים הבולטים של המהפכה הסביבתית בתחום המיזוג, הוא מזגן האינוורטר שמתבסס על טכנולוגיה חדשנית שלא הייתה קיימת בישראל ומאפשרת למזגן לקרר באופן שקט ויעיל יותר, ואף להביא לחיסכון של כ-50% בצריכת החשמל, קריטריונים חשובים שאלקטרה לא מתכוונת להתפשר עליהם, גם למען הסביבה אבל גם למען הצרכן.

"כחלק מהשותפות המרכזית והמהפך הרגולטורי, החלטנו לייבא את הטכנולוגיה לישראל. בזכות המעבר למזגני האינוורטר, פליטת גזי החממה תצטמצם משמעותית".

קמפיין אלקטרה לטכנולוגיית האינוורטר בהובלת שלישיית מה קשור

הקמפיין החדש של אלקטרה לטכנולוגיית המיזוג אינוורטר, בהובלת שלישיית מה קשור/יחצ

מייצור למיחזור

ייצור ידידותי לסביבה מחייב התייחסות ישירה לעניין המחזור, צורך שהוביל לאחד הפרויקטים המרכזיים שאלקטרה מתגאה בהם - הקמת מפעל המחזור הראשון בישראל למזגנים ומקררים.

עד השנה (2023), לא היה בישראל הליך מחזור מוסדר למזגנים ישנים וזריקת המכשירים שהוחלפו הובילה לפליטת גזים רעילים וסיכון משמעותי לסביבה. מטרתו העיקרית של מפעל המחזור שהוקם בעיר שדרות בהשקעה של כ-30 מיליון שקל, היא לצמצם את הנזקים החמורים שגורמת 'הפסולת האלקטרונית'. "זהו מפעל המחזור הראשון מסוגו בישראל, בין היחידים בעולם ומהגדולים במזרח התיכון. הוא מגשים את חזון הכלכלה המעגלית וממצה עד תום כל אחד ממרכיבי המכשירים הממוחזרים". מציין ארדר.

עד כה מוחזרו במפעל מעל ל-6,000 טון מקררים ומזגנים. "על פי ההערכות שלנו, בתוך עשור נצליח למחזר כ-50% מכלל הפסולת האלקטרונית בישראל, ותופחת פליטה של כמיליון טון גזי חממה מדי שנה. בהמשך, אנו שואפים להרחיב את פעילות המחזור לכלל מוצרי החשמל בישראל בהתאם לתקינה האירופאית המחמירה ולאפשר ליצרנים ויבואנים למלא את חובת המחזור של רכיבים אלקטרוניים".

מפעל המחזור שהקימה אלקטרה למזגנים ומקררים. Highlapse- Content Creators,
מפעל המחזור שהקימה 'אלקטרה' למזגנים ומקררים בהשקעה של כ-30 מיליון שקל בשדרות/Highlapse- Content Creators

האקדמיה למתקיני מזגנים

השינויים בשוק משפיעים לא רק עלינו כצרכנים, אלא גם על אנשי המקצוע - מתקיני המזגנים. אלקטרה, כחברה ותיקה עם 77 שנות ניסיון, לוקחת אחריות על הכשרה והעשרת הידע בקרב מתקיני המזגנים בישראל, והיא הראשונה שהקימה אקדמיה ייחודית המושתתת על מקצועות מיזוג האוויר הפועלת תחת עקרון "אקולוגיה אנושית", הדאגה לאנשים.

עובדים שהגיעו לגיל פנסיה ועבדו מעל ל-4 עשורים כמתקיני מזגנים בחברה, מקבלים מאלקטרה את הזכות והיכולת להשפיע ולהעביר הלאה את הידע שצברו במהלך חייהם המקצועיים.

האקדמיה מהווה מקור מוסדר לידע ותמיכה מקצועית למתקינים. באמצעות קורסים שמתעדכנים ומתפתחים בהתאם לחידושים והשינויים בשוק המיזוג, הם לומדים על שינויים קריטיים בתחום שחשוב להכיר וליישם בשטח. "חשוב לנו להעשיר את אנשי הצוות והשותפים שלנו, אלו שבסופו של דבר מגיעים לשטח, פוגשים את הלקוחות ומתקינים להם את המזגנים בבית. כחברה מובילה בתחום המיזוג, חשוב לנו שאנשים שנשלחים מטעמנו להתקנה יהיו מקצועיים ביותר, מסביר ארדר.

עד כה, הכשירה האקדמיה, למעלה מ-3,000 מתקינים וטכנאים.

טכנאי מזגנים. ShutterStock
האקדמיה הראשונה בישראל למתקיני וטכנאי מזגנים/ShutterStock

מזגנים וערכים

גם בתחום החברתי ישנו שינוי משמעותי. אלקטרה מיזוג אוויר נחשבת לחברה מובילה בתחום היזמות החברתית והיא מקיימת שיתוף פעולה רחב עם ארגון ווראייטי, שמסייע לילדים עם צרכים מיוחדים המגיעים מרקע סוציואקונומי נמוך.

"המעורבות החברתית מהווה נדבך מרכזי וחשוב בעשייה שלנו. חשוב לנו לגעת בכל קצוות הקהילה, ולא רק בפן העסקי, ולכן, אנחנו מקיימים פעילויות שוטפות רבות עם הארגון, ביניהן חסות מרכזית בטורניר הפוקר השנתי, וטורניר ייחודי כחלק מכנס הקיץ השנתי שלנו. רק לאחרונה, במהלך כנס הקיץ שקיימנו בחודש מאי 2023, גויסו לא פחות מרבע מיליון שקלים שהועברו לארגון ווראייטי, נתינה שגורמת לנו להתרגש כל פעם מחדש".

משה ארדר ויו"ר ווראייטי אודי אנגל בטורניר הפוקר השנתי למען הארגון. נוגה שדמי,
משה ארדר ויו"ר ווראייטי אודי אנגל, בטורניר הפוקר השנתי למען הארגון/נוגה שדמי

התוצאות מדברות בעד עצמן

בעולם של היום, שינויים מהסוג הזה הכרחיים. בעידן בו משבר האקלים מאיים על כולנו, חשוב שיהיו מי שירימו את הכפפה וינסו להטיב עם המצב, כל אחד בתחומו, ואלקטרה פועלת למען הסביבה והחברה מקבלת את שכרה, מנתוני החברה נמצא כי בשנים האחרונות, היא רשמה זינוק של כ-8 אחוזים בנתח השוק (כיום היא אוחזת בלמעלה מ-40% מנתח השוק) וכמובן שגם נתוני המכירות מושפעים מכך לטובה.

"המודעות הגוברת בקרב הציבור הרחב בארץ ובעולם לשמירה על הסביבה, היא חלון הזדמנויות שאסור לנו לפספס על מנת להמשיך ולקדם את הצעדים שיביאו לשינוי משמעותי בסביבה שלנו. זהו רגע האמת של התעשייה ושל כל אחד מאיתנו", סיכם ארדר.

אז בפעם הבאה שתרצו לרכוש מזגן חדש, תזכרו שתוכלו גם אתם, לעשות טוב לסביבה אם תדאגו שהמזגן הישן יגיע למחזור ותבחרו במזגן שיוצר בתהליך ייצור מתחשב ומבוסס על טכנולוגיה ירוקה יותר ומזיקה פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully