וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטל אאוטסייד: בוטלה עסקת הענק לרכישת טאוור ממגדל העמק

עודכן לאחרונה: 16.8.2023 / 11:49

זליגה של חילופי האש במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין פגעה בישראל. רק כך אפשר להסביר את ביטול עסקת הענק, בסך 5.4 מיליארד דולר, לרכישת מפעל השבבים טאוור סמיקונדוקטור ממגדל העמק על ידי ענקית השבבים אינטל

אינטל, טאואר. יונתן סינדל, craetive commons, פלאש 90
למה ביטלה אינטל את עסקת הרכישה של היצרן ממגדל העמק תמורת 5.4 מיליארד דולר?/פלאש 90, יונתן סינדל, craetive commons

מה הקשר בין חברה אמריקאית, מפעל בישראל והמפלגה הקומוניסטית של סין? תכף ננסה להסביר, אבל קודם כל לשורה התחתונה, והיא נושאת בשורה רעה לתעשיית ההייטק בישראל: אינטל תאלץ לבטל את רכישת מפעל טאוור-סמיקונדוקטור ממגדל העמק, עסקה שהייתה אמורה להזרים לכאן 5.4 מיליארד דולר.

כדי להבין את הרקע, צריך לחזור לתנאים שהולידו את הצעת הרכישה, לפני כשנה וחצי. אינטל, ענקת השבבים העולמית, קיבלה החלטה להיכנס לתהליכי רכישה של יצרני שבבים ברחבי העולם, כדי לגוון את ההיצע שלה לאור הביקוש הגואה. במסגרת כמה רכישות של חברות שביצעה ברחבי העולם, החליטה הענקית האמריקאית לרכוש גם את יצרן השבבים המצליח ממגדל העמק.

אלא שברוח ההתפעלות הכללית מהעסקה המתגבשת והתמורה הפנטסטית, כולל משא ומתן של ועד העובדים לקבלת מענקים בגין המכירה הצפויה, כמעט שאיש לא שם לב לכוכבית שעמדה מעל העסקה: בכפוף לאישור רגולטורי של סין.

מה הקשר בין חברה אמריקאית, מפעל ישראלי והרשויות בסין? כאן העלילה מסתבכת: חלק ממלחמת הסחר שמתנהלת בין סין לארה"ב כוללת חרמות וסנקציות הדדיות: כך למשל מונעת ארה"ב ייצוא של שבבים לסין, בעוד שלטונות בייג'ינג מונעים ייצוא של חומרי גלם הדרושים לתעשיית השבבים במערב.

המלחמה הזאת שמערבת הגבלות סחר, ביון (בעיקר מצד הסינים) ואף ניצנים של עימות מזויין בים סין, מכריחה את אינטל לערב את הרגולטור הסיני באישורי עסקאות, כתנאי להמשך פעילותה בשוק הסיני.

שבב מחשב של אינטל פנטיום. ShutterStock
שבב חדש של אינטל. התכוונה לייצר ולהפיץ שבבים ברחבי העולם על ידי רכישות של מפעלים מקומיים. העסקה במגדל העמק נתקעה על ידי הסינים/ShutterStock

עת הונחה הצעת אינטל על השולחן, היה נדמה שמדובר בהליך פורמלי בלבד, שכן לרגולציה הסינית אין סיבה אמיתית להתנגד לעסקת הרכישה. אלא שככל שרבתה המתיחות בין ממשל ביידן (שבחזית הסינית ממשיך בקו הניצי שבו נקט גם הנשיא הקודם, דונלד טראמפ) לבין המשטר בסין, שהפך בשנים האחרונות לריכוזי יותר, אחרי שנים ארוכות של פתיחות והתקרבות למערב, הפך הנושא למורכב.

למעשה הסינים אפילו לא הודיעו שהם מתנגדים לעסקה, הם פשוט לא נתנו לה את אישורם עד למועד שנדרש להשלמתה (15 באוגוסט 2023) ובכך למעשה הביאו לביטולה.

על פי הערכות שונות, אפשר שהרגולטור הסיני שימש כאמתלה לאינטל לסגת מהרכישה, שכן במסגרת ההצעה הייתה שמורה לה האופציה להאריך את תוקפה לתקופה נוספת, שתנוצל למגעים עם הסינים, אבל באינטל בחרו לשים סוף לסאגה, לשלם לטאוור דמי ביטול בסך 353 מיליון דולר ולסגת מהעסקה.

במפעל במגדל העמק עדיין לא הגיבו לביטול עסקת הענק, אך מכל מקום, נראה שהמפעל ספג פגיעה של "כדור תועה" שסטה מהגזרה המקובלת בה מתנהלת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, על לא עוול בכפו.

בכל מקרה, נראה כי לא לביטול העסקה לא תהיה השפעה על המשך פעילותה של אינטל בישראל, בכלל זה הקמה של מפעל לייצור שבבים בקריית גת, שגם אם ההשקעה בו לא תגיע ל-25 מיליארד דולר, כפי שהכריז ראש הממשלה, מדובר עדיין בהשקעת ענק, חריגה בממדיה אפילו עבור חברת ענק כאינטל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

תגובת טאוור סמיקונדוקטור ואינטל

לאחר בחינת המצב ודיונים מעמיקים שבוצעו, ומכיוון שטרם התקבלו אינדיקציות חיוביות לקבלת חלק מהאישורים הרגולטוריים הנדרשים להשלמת העסקה, שני הצדדים הסכימו כי לא ניתן להשלים את עסקת הרכישה. בהתאם לתנאי ההסכם מפברואר 2022- בגין אי השלמת העסקה, תשלם אינטל לטאואר סכום חד פעמי של 353 מיליון דולר.

ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר: "טאואר התרגשה להצטרף לאינטל על מנת לממש את החזון של פאט גלסינגר לקדם את עסקי ה-FOUNDRY של אינטל (ייצור עבור אחרים). אנו מעריכים את המאמצים שבוצעו על ידי כל הצדדים על מנת לנסות ולהוציא עסקה זו לפועל.

במהלך 18 החודשים האחרונים, המשכנו להתקדם משמעותית מבחינה טכנולוגית, תפעולית ועסקית. אנו נמצאים במצב מעולה להמשיך ולהניע את השגת המטרות האסטרטגיות והטקטיות שלנו לטווח הקצר, הבינוני והארוך, תוך כדי התמקדות בהמשך צמיחה בשורה העליונה והתחתונה של התוצאות הפיננסיות שלנו."

גם אינטל הוציאה הודעה רשמית המתייחסת לנושא. בהודעת החברה נאמר שהחברה החליטה בעצה אחת עם טאוור סמיקונדוקטור, לחסל את עסקת הקנייה ולהעביר לחברה הישראלית סך של 353 מיליון דולר.

בהמשך להודעה הבהיר מנכ"ל החברה, פט גלסינגר כי אינטל תמשיך בכל הכוח במאמצי ה"פאונדרי" שלה, אך לא התייחס ספציפית לגניזת הצעת הרכישה של המפעל ממגדל העמק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully