וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המסים: מנהל חדש לא נראה באופק והעובדים זועמים

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 14:48

לרשות המסים אמור להתמנות מנהל חדש, אבל בפועל לאיתור המועמדים מתבצע לאטו. בינתיים הוועדים מחליפים מכתבים עם ההנהלה ועם האוצר, מנהל הרשות נעלב והעובדים הוציאו הבהרה. מסתבר שלא רק ההכנסות ממסים בירידה, גם מצב הרוח של העובדים

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
רשות המסים. "אוי ואבוי אם במדינת ישראל לא יודעים להקים ועדת איתור"/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

הליך איתור ומינוי מנהל רשות מיסים חדש מתעכב וועדי העובדים מוציאים החוצה את הכביסה המלוכלכת שמגיעה הפעם עד לשכת שר האוצר.

יש לציין כי בראש רשות המסים עומד בהצלחה כבר מזה 5 שנים ערן יעקב, אך יעקב אמור לפרוש מתפקידו בראש השנה (16 בספטמבר) ומחליף לו לא נראה בעין. למעשה, רק השבוע יסתיים שלב הראיונות של המועמדים לתפקיד.

מכתב שהגיע לידי וואלה! כסף ונשלח לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפני כשבוע וחצי, שם את הזרקור על יחסי העבודה העכורים, לכאורה, השוררים כיום ברשות המיסים, ומציג עד כמה משך הציפייה למנהל הבא עלולה לפגוע בכיס הלאומי.

המכתב, שחתום על ידי יושבי ראש ועדי העובדים הארציים באגף המכס והמע"מ וביחידת הסמך - שע"ם שברשות המיסים, נושא את הכותרת: "אי תפקודו של מנהל רשות המיסים".

המכתב מלין בעיקר על אי קבלת מענה מראש הרשות על נושאים שהועברו אל שולחנו מטעם נציגי העובדים; החל מנטל העבודה ההולך וגדל בעוד כוח האדם קטן, ועד להפרה, לכאורה, של הסכמי עבודה. כל אלה, טוענים העובדים, גורע מאיכות עבודתם.

"פגיעה בהון האנושי והמקצועי"

נציגי העובדים מציינים במכתבם, בין היתר, כי "לכאורה, מר ערן יעקב מתעלם מעובדי הרשות, מתנהל בצורה לא אתית, מספק תנאי עבודה לעובדי מיקור החוץ בניגוד לתקשי"ר ולנהלי נציבות שרות המדינה ופוגע קשות בהון האנושי והמקצועי של אגף המכס והמע"מ ושל שע"ם".

בהקשר זה יש לציין, כי לשאלת הבהרה ופירוט מצד וואלה! כסף בנוגע ל"התנהלות לא אתית" שהוזכרה במכתב בנוגע למנהל רשות המסים, ערן יעקב, ענה אחד מראשי הוועדים כי אינו זוכר שהדבר נכלל במכתב, וכי גם אם נכתב, לא לכך כוונו דבריהם.

כוונתם מפורטת, בין היתר, בהמשך המכתב לשר האוצר: "יש לציין כי בנוסף לפגיעה ביחידות הללו, מופר הסכם שנחתם בין משרד האוצר להסתדרות וכתוצאה מכך חלה פגיעה ישירה גם במשרדכם, אולם לא מבוצעת פעולה מהותית לפתרון המשבר.

אלו רק דוגמאות המתייחסות לשתי יחידות ברשות המיסים. ניכר שאם זהו המצב השרוי ביחידות אלו - הגיוני שהוא קיים גם ביחידות אחרות, כולל עובדי רשות המיסים בעצמם.

לאור האמור לעיל, אנו מבקשים את התערבותך המיידית בנושא על מנת להציל את ההון האנושי של אגף המכס והמע"מ ושל שע"מ. זהו צו השעה בטרם התהליכים שהוביל ומוביל ערן יעקב, אשר גרמו וגורמים נזקים כבדים, ייהפכו לקשים מאוד לתיקון עד בלתי הפיכים".

יהודה דורון דודו, יו"ר ועד העובדים הארצי של יחידת סמך שע"ם ברשות המיסים, אישר הדברים לוואלה! כסף, והוסיף: "המכתב מתאר רק את הנעשה על קצה המזלג. לפני כ-10 חודשים, לדוגמא, הגענו להסכם פורץ דרך הן עבור העובדים והן עבור משרד האוצר, במסגרתו 52% מהעובדים הם עובדי מדינה ו-48% הם עובדי מיקור חוץ. אין עוד יחידה כזו בשרות המדינה.

במסגרת ההסכם נקבע כי עובדי מיקור חוץ יגיעו רק מתחום המחשוב, ויהוו את האחוז שנקבע. אלא שהרשות החלה לקלוט עובדי חוץ גם בתחום המנהל, לצד כל תחום אחר שהיא מוצאת לנכון לאייש, ולמעשה לא עומדת בהסכם.

בנוסף, היא מכניסה עובדי מיקור חוץ כממלאי מקום לתקנים של עובדי מדינה. אבל בקרב עובדי מדינה אין דבר כזה 'ממלא מקום'. משרה של עובד מדינה היא צמיתה. וכך יש כיום כ-40 תקנים של ממלאי מקום, שעימם ההנהלה מנסה לעקוף את ההסכמים ומפרה אותם.

דרגות אישיות שהיו אמורות להינתן לעובדים לא ניתנות. עובדים חווים התעמרות בעבודה באמצעות הערכות העובדים, שימועים, והתנכלויות שונות למי שמסומן על ידי ההנהלה".

ערן יעקב הממונה על השכר. דוברות משרד האוצר,
ערן יעקב, מנהל רשות המסים. נפגע מתוכן המכתב הראשון - והעובדים הוציאו הבהרה/דוברות משרד האוצר

"כאילו אנחנו ארומה"

האם שוחחו עם ההנהלה? יו"ר הוועד מסביר: "אז פנינו עם הדברים, מספר פעמים, הן אל מנהלי היחידות והן למנהל רשות המיסים, אך זה האחרון אמר שלא יתערב שכן זה נמצא תחת טיפולו של מנהל היחידה. זה הוביל לכמה חודשים של סכסוכי עבודה אצלנו ולפני כחודש ימים השבתנו את פעילות היחידה, וגם אז הוא לא התערב.

מדברים עימנו על לפתוח סניפים חדשים כאילו שאנחנו ארומה, ועל שינויים שאמורים להיטיב עם האזרח - להם הסכמנו. האם לאזרח נוח יותר היום? לא. רשות המיסים נמצאת כיום במחסור עצום של עובדים, כי יש לה בעיה של תדמית ושל שכר עובדים. אז להתעמר במי שנשאר נאמן לעבודתו ולשרות לאזרחים?

מה הקושי להקים ועדת איתור, ולאתר מנהל מוכשר, שיידע לשבת עם העובדים, להבין האתגרים, ולעבוד יחד עימנו להיענות להם? אוי ואבוי אם במדינת ישראל לא יודעים להקים ועדת איתור בזמן".

אלא ש-4 ימים לאחר המכתב יצא מכתב נוסף מטעם יו"ר הוועדים, החתום על ידי יו"ר ועד אגף מכס ומע"מ, ואשר דודו טוען כי המכתב נשלח גם מטעמו אך לא הספיק לחתום עליו. הפעם מוען המכתב אל ערן יעקב עצמו, ובו הרוח כבר הייתה מפויסת יותר. נושא מכתב זה היה "שיתוף פעולה בין ועד העובדים להנהלה".

ראשי הוועדים הדגישו בו את הערכתם כלפי יעקב, וכתבו כי לא הייתה במכתבם הקודם כל כוונה לפגוע בו או בעבודתו. למכתב זה מכותב, בין היתר, גם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

דודו הסביר לוואלה! כסף, כי "העבירו לנו מסר שערן נעלב מהמכתב (הקודם). לנו אין ולא הייתה כוונה חלילה לפגוע בו. לא מדובר בשום דבר אישי מולו. אנו מרגישים בחסרונו של מנהל ברשות. אם 5 חודשים אין שיח בין הנהלה לבין עובדים, ומנהל רשות מיסים לא מתערב, אז כנראה משהו לא עובד נכון.

אני עומד מאחורי הדברים שלי, ואני רוצה תשובות בשביל העובדים שאני מייצג. משרד האוצר הישראלי חותם הסכם וזהו? הולכים לישון? חתמתי מול משרד האוצר הסכם, שיאכפו אותו".

יש לציין כי משיחות שערך וואלה! כסף עם עובדי רשות המיסים, עובדים יוצאי רשות המיסים, וגורמים בסביבת רשות המיסים, עלה, כי המכתב הוא גם חלק ממפגן הכוח שוועדי העובדים מבקשים לשדר למנהל רשות המיסים העתידי.

המסר שהם רוצים להעביר, מציינים אותם גורמים, נוגע לציפיותיהם לעמידתו בהסכמים שנחתמו עימם, תוך ראייתם כשותפים למהלכים עתידיים הנוגעים בהתנהלות הרשות.

אותם גורמים גם מציינים, כי עיתוי שליחת המכתב ותפוצתו בקרב בכירי משרד האוצר, ההסתדרות ורשות המיסים, אינה מקרית, וכי יש לזכור שבמהלך כל 5 שנות כהונתו של ערן יעקב לא עלתה כל טענה הנוגעת להתנהלותו כלפי עובדי הרשות.

ייתכן כי חלק מהקוראים והקוראות יפצחו ברינה לנוכח אפשרות לפעילות לקויה בקרב האחראית לגבייה מטעם המדינה. אך יש לזכור כי עבודת רשות המיסים חיונית היום יותר מתמיד, לאור הפגיעה המורגשת כבר עתה בהכנסות המדינה כתוצאה מפעילות עסקית מקומית נמוכה עקב עליית הריבית.

שכן הצד השני של משוואת הפחתת המיסים היא הורדת כמות ואיכות השירותים לנו - האזרחים והאזרחיות; פחות לחינוך, פחות לבריאות, פחות לאנרגיה, פחות לתחבורה, פחות להכל.

נזכיר כי באמצע יוני האחרון הוארכה כהונתו של ערן יעקב ב-3 חודשים נוספים כמנהל הרשות, לאחר הארכה קודמת של פרק זמן זהה במרץ האחרון, עקב אי הקמת וועדת האיתור לתפקיד.

יעקב עתיד לסיים את תפקידו ב-16 לספטמבר הקרוב, וועדת האיתור צפויה לסיים היום (א') את כלל הראיונות עם 14 המועמדים הסופיים, ולהגיש המלצותיה לשר האוצר סמוטריץ' במהלך השבוע הקרוב.

תגובת רשות המסים

מרשות המיסים נמסר בתגובה: "לעיכוב שחל במינוי מנהל רשות מיסים חדש אין כל השלכה על פעילות רשות המיסים.

בראש הרשות עומד מנהל מנוסה (ולא ממלא מקום) הפועל יחד עם חברי ההנהלה הבכירה בהתאם לתוכנית אסטרטגית סדורה שהתוותה מראש ומיושמת בהצלחה, זאת תוך קידום מהלכים פורצי דרך כחקיקות חדשניות שיסייעו למדינה בהתמודדות עם תופעת החשבוניות הפיקטיביות ובצד מהפכת העסק הזעיר שתקל מאוד על העסקים הקטנים בישראל.

הרשות, כמו כל המשק והממשלה, מתמודדת עם סוגיית קושי בגיוס ושימור עובדים והנושא נמצא בסדר עדיפות גבוה בתשומת הלב הניהולית שלה. ובשיתוף משרד האוצר ושיח עם ההסתדרות הושגו עד כה מענים לעניין בדמות מענקים ייחודיים, ומקודמים מהלכים נוספים
.

אין כל ממש בטענות המועלות על ידי יו"ר ועד שע"מ ביחס להתנהלות הנהלת שע"מ מול עובדים. אלו הן טענות כלליות וממוחזרות אשר נבדקו הלוך ושוב על ידי גורמי הביקורת הרלוונטיים וכל מטרתן להטיל מורא על ההנהלה.

בניגוד לנטען, הסכם העבודה החדש מיושם על ידי הנהלת שע"מ כלשונו, העסקת עובדים בדרך של מילוי מקום הינה דרך מקובלת בשירות המדינה לתת מענה לצאתן של עובדות לחופשת לידה או כחלופה זמנית לעובדים שעזבו או פרשו.

עובדים אלה הינם עובדי מדינה לכל דבר. להעמדת העובדות על דיוקם, ערב ההסכם הועסקו בשע"ם כ-30 עובדים במילוי מקום, והיום מועסקים 35 עובדים בדרך זו. אין לזה כל קשר להסכם העבודה החדש ובוודאי שאין בזה כל הפרה של ההסכם שאינו עוסק כלל בסוגיית מילוי מקום".

מלשכתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקשו שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully